Blog


Proč je výkluz více nebezpečný, než skluz?

Možná jste už slyšeli, že výkluz během pádu je více nebezpečný než skluz, a ano, je to pravda. Ale proč tomu tak je?


Vyrábíme letecký motor: 16. S 1,2 TSI na výletě

Rád bych se s vámi podělil o několik postřehů z provozu přeplňovaného motoru 1,2 TSI na delším výletu...


Jak létá Yetti s 1,2TSI podle našeho klienta

Mladý a nadějný pilot se s námi podělil o zkušenost s létáním s novým motorem, který je nainstalován na Yetti J-03...


Nový prototyp leteckého motoru 106kW létá!

Přinášíme Vám informace o vlastnostech námi upraveného leteckého motoru 1.2TSI...


Předletová příprava.

Článek o předletové přípravě. Žádný pilot by tento článek neměl přejít bez povšimnutí...


Blog našeho studenta.

Zajímavé čtení o létání v naší letecké škole z pera našeho studenta nyní již pilota ulla.


Vyrábíme letecký motor: 14. Oprava nahodilé závady.

V minulém článku jsme si popsali úžasný vzlet letadla s motorem 1,2 TSI a přelet, který skončil zatarokováním motoru. Jaké bylo nakonec rozuzlení?


Vyrábíme letecký motor: 13. První pocit z letu.

Až doteď se celý seriál nesl spíše v rovině teoretické – jak se asi bude chovat konvertovaný automobilový motor v letadle. A nyní konečně nadešel čas to doopravdy zjistit.


Vyrábíme letecký motor: 12. Odtučňovací kúra II.

Odlehčit letadlo může být někdy větší problém, než si je většina uživatelů schopná připustit. Naštěstí existují řešení, která pomohou oprostit vašeho miláčka od přebytečných kil. Kde se dá ještě ušetřit na váze?


Vyrábíme letecký motor: 11. Odtučňovací kůra.

Hubnutí často bolí, stojí mnoho času, práce a odříkání. To platí beze zbytku jak pro lidi, tak pro letadla. Výsledkem je ale figura, která dá vyniknout všech výkonovým schopnostem.


Vyrábíme letecký motor: 10. Zapojení elektroinstalace II.

Před pokračováním části načaté v minulém díle si zodpovězme zásadní otázku, která soudě podle reakcí měla být zodpovězena už dříve a nebyla: Proč potřebujeme do UL letadel výkonnější motory než ty běžně dostupné s výkonem kolem 100-120 koní?


Vyrábíme letecký motor: 9. Zapojení elektroinstalace I.

Dnes si povíme něco málo o zapojení elektrické instalace motoru CBZB 1,2 TSI. Chtěl bych pouze ve stručnosti přiblížit, co budete potřebovat pro rozchození motoru a jaké jsou možnosti.


Vyrábíme letecký motor: 8. Popis zapojení chladící soustavy

V tomto díle si povíme o specifikách chlazení motoru 1,2 TSI a zapojení chladicí soustavy. Pokud se pročtete přes první technickou třetinu článku, objevíte zajímavý bonus v podobě pár tajemství mé kuchyně…


Vyrábíme letecký motor: 7. Výroba reduktoru II

Po delší odmlce, kdy jsem se soustředil především na výcvik pilotů, se opovažuji v zimní pauze opět ozvat s pokračováním série o výrobě leteckého motoru, která se zastavila téměř před dvěma lety.


Vyrábíme letecký motor: 6. Výroba reduktoru I

V minulém článku jsme si řekli, co očekáváme od reduktoru a jaký by měl být. Řekli jsme si, že použijeme ozubený lineární řemen. Sami jste si zvolili redukční poměr, osovou vzdálenost a další hodnoty.


Vyrábíme letecký motor: 5. Teorie reduktoru

Pro náš uvažovaný motor 1,2 TSI potřebujeme vhodný reduktor otáček, abychom mohli potřebný výkon převést z motoru na vrtuli.


Vyrábíme letecký motor: 4. Motorové lože

Uložení motoru do konstrukce draku je komplikovaná záležitost, u které hodí předchozí zkušenosti. Upřímně, vyrobit konverzi motoru je možná jednodušší než jeho kompletní zástavba do draku.


Vyrábíme letecký motor: 3. Hrubé odlehčení motoru

Pokud konvertujete automobilový motor, je nejdůležitější jeho celková váha a odlehčení – tím se dostaneme k lepšímu poměru výkon / váha a motor nebude tolik zatěžovat motorové lože a trup.


Vyrábíme letecký motor: 2. Koupě motoru a potřebného příslušenství

Druhým dílem pokračuje série o výrobě vlastního letadlového motoru. Po průzkumu trhu v posledním díle vykrystalizoval jako vhodný kandidát škodovácký motor 1,2 TSI.


Vyrábíme letecký motor: 1. Současný trh s leteckými motory

V diskusi k předmluvě padala jasná otázka: proč stavět novou konverzi, když je trh zaplněn osvědčenými a kvalitními výrobky s profi servisem a údržbou? Ne všechno je ovšem tak, jak se zdá na první pohled.


Vyrábíme letecký motor: Předmluva

Seriálový návod pro všechny aviatiky-kutily, jak si poměrně levně vyrobit výkonný letecký motor. A proč vlastně stavět vlastní motor?


Přeškolení na ostruhová letadla

Když vpředu cosi chybí a vzadu naopak přebývá… Pojednání o tom, jak se vypořádat s nedostatkem výhledu, s dřevěnýma nohama i přistáním do zatáčky, když sedíte v letadle s ostruhovým podvozkem.


Jak mi vrtule nedovolila vylétnout ze zatáčky…

Povím vám příběh, který se mi stal na začátku mé letecké kariéry. To aby se mohli ostatní piloti vyvarovat podobných chyb, kterých jsem se dopustil já.


Jak vyměnit čelní sklo u klasického ultralightu

Protože jsem již několik skel vyměnil a zájemci o informace „jak na to“ tu mezi vámi jsou, rád tyto informace poskytnu. Zabere to čas a chce to trpělivost, ale v zásadě to může zvládnout každý.