Oprava defektu sépomocí v divočině- Bush pilot skills<br>

            Počasí se někdy  umí dost intenzivně a nepředvídatelně zhoršit.


            Při jednom tvrdším  bezpečnostním přistání ve velmi turbulentním prostředí a silném nárazovém větru, po intenzivním brždění na dráze před překážkou, jsem zjistil defekt na kole hlavního podvozku. Po zastavení a následné kontrole jsem našel protrhlý pravý plášť pneumatiky z boku a současně prodřený na jednom místě na obvodu samozřejmě s následně prasklou duší.


Jak se na jedné pneumatice mohlo současně vyskytnout boční proříznutí a zároveň prodření mi není úplně jasné...


 Menší, původně práškařská plocha, kde jsem se nacházel, byla daleko od civilizace s pneuservisem. Duši ale nebylo možno zalepit, poškození bylo příliš velké. Navíc, jak to tak bývá byl pátek před setměním...

             Měl jsem slabý signál na mobilním telefonu a mobil skoro vybitý. Snažil jsem se obvolat firmy, které by ještě mohly pracovat a mít požadované pneumatiky a duše - bez výsledku.  I když jem se dovolal po pracovní době na soukromá telefonní čísla techniků, sdělili mi, že pláště ani duše skladem nemají. Tvrdili, že pláště a duše dovážejí z USA. Nejbližší prodejce daného typu, leteckého pláště AIR TRAC 5.00x5 se správnou váhou je v Anglii.

            Přemýšlel jsem, jak bych mohl plášť a duši o rozměru 5.00x5 něčím nahradit... Objednání správných duší a pneu by mne uzemnilo na tři týdny, než by požadované zboží přišlo z USA.  Materiál by bylo možné dostat i dříve, asi za pět dní, avšak cena za přepravu a tím i cena pneumatiky by se neúměrně zvýšila. Existuje i náhrada od fy Goodyear, která je však těžší na jedno kolo o cca 500-600g. Ty náhrady, dvakrát dražší, mají v Praze u fy...


 “Píp píp”, telefon hlásí, že se vypíná, došla šťáva. Pomoci se nedovolám. V stávající situaci mi informace od techniků daly jasně najevo, že vše zůstane, ostatně jako obvykle, na mé improvizaci. Ještě že s sebou mám nějaké to nářadí, sice je ho minimum, ale nějak si poradím. To by jste nevěřili, co všechno lze udělat s kombinačkama, šroubovákem a imbusem. Na blízké  stavbě jsem ještě našel kus drátu, hřebík a zrezlé nůžky.


Prořízlý plášť v oblasti písmen RAC


            Setmělo se a bylo mi jasné, že budu muset přenocovat u letadla, aby mi ho nějaký nenechavec nerozebral... Pokračovat budu ráno s chladnou hlavou... Netušil jsem jak doslova, v noci jsem se několikrát zimou probudil, noční teploty pod nulou mi daly co proto. Na  následují den dopoledne byla hlášena silná studená fronta. Bylo nutné zmizet co nejdříve po rozednění.


Dá se říct, že minimálně polovinu noci jsem díky zimě, která mi nedovolovala kvalitně spát, mohl probírat varianty opravy:

 mohl jsem třeba letadlo rozebrat a převézt na podvalníku - tak to opravdu umí objednat  kde kdo... a ta cena.... Rozebrat Tecnam P 2002 Sierra taky zabere alespoň 4-5 hodin a bez nářadí? Hlavně jak si zavolat pomoc bez telefonu?  Zamítnuto. Jeden by řekl, že musí existovat něco jako žlutý anděl, co vymění kolo a je to.


 Jenže tak to v malém létání opravdu nefunuje.


Nebo což takhle půjčit si někde náhradní kolo, od někoho kdo má stejný typ letadla a stejný typ disku... ale kdo mi ho v sobotu ráno půjčí? Opět bych potřeboval nabitý mobil.

             Už večer mne napadlo, že bych mohl na odlet z opuštěného letiště něčím naplnit duši a tu pootočenou vůči plášti vložit do prodřeného a proraženého pláště alespoň tak, abych mohl vzlétnout a aby brzdový kotouč nemohl zavadit o zem.  Jednodušší by bylo odmontovat brzdový kotouč, pak bych ale nedokázal bezpečně přistát na mokré krátké jakékoliv další ploše u mne doma.

            Jediný vhodný a dostupný  materiál byla hlína na poli v blízkosti letiště. Tou bych mohl duši vycpat, aby to vydrželo vzlet a přistání a aby to mělo co nejmenší   valivý odpor !

Ráno, ještě dlouho před východem slunce, po sundání brzdového kotouče z unašečů a sejmutí a rozborce kola z letadla, jsem začal cpát nezamrzlou hlínu do duše, trochu zvětšeným otvorem po defektu. Abych se dostal k tomu správnému měkkému materiálu, bylo nutno rozbít zmrzlou krustu půdy. Když už jsem duši pěkně nacpal a zahutnil v ní hlínu, zjistil jsem, že nemám sílu ani dovednost ji s prochladlými prsty v celku nacpat do pláště. Rozhodl jsem se duši rozpůlit právě v tom místě defektu a proti němu.


Duše rozřízlá vedví, polovina již na svém místě, druhá teprve čeká k montáži.


            Po delším úsilí se mi oba půlměsíce rozpůlené napěchované duše hlínou podařilo vložit do pláště tak, že prodřený kus pláště kryla duše. Pečlivě jsem hlínou vyplnil i spoje mezi oběma půlměsíci duše. Po sborce kola a montáži na letoun, bylo jasné, že vycpané kolo bude mít razantně zvýšený valivý odpor. Letadlo bude při vzletu a přistání zatáčet na stranu prasklého kola. Naštěstí to bylo kolo na pravé straně, kdyby bylo kolo s defektem na levé straně, bylo by možná potřeba kola zaměnit kvůli reakci reakčního momentu od pohonné jednotky. Navěšený pravotočivý motor R 912ULS spolu s třílistou za letu stavitelnou vrtulí SR 2000 sliboval dostatek výkonu na tuto nevšední operaci.

            Pro jistotu, abych zminimalizoval riziko zatáčení při vzletu, postavil jsem letoun tak, aby podhuštěné kolo vzlétalo s asfaltové dráhy a druhou pneumatiku jsem odpovídajícím způsobem upustil a ponechal na vzlet na okraji RWY, kde byl travnatý povrch.


Vzlet z pomezí dráhy


 Letoun jsem odlehčil tím, že jsem vyložil vše nepotřebné a ani jsem nemusel upouštět palivo neboť v nádržích ho zbylo právě na návrat plus navigační zásoba. Vzlétal jsem s letadlem na pomezí travnaté a asfaltové plochy. Po krátkém rozjezdu, na 30 stupňových klapkách, který bylo nutno korigovat nožním řízením, se mi podařilo letoun odtrhnout a zrychlit v rozletu na přízemním efektu. Let nad cílové letiště probíhal bez závad. Před přistáním mi bylo jasné, že musím sedat na minimální rychlosti na stranu funkčního kola. To vše musím provést dostatečně vlevo od osy dráhy, abych měl prostor pro korekci zatáčení způsobené větším valivým odporem pravého kola. Jak jsem si usmyslel, tak jsem udělal... Nakonec se mi podařilo přistát na 150m, ostatně jako obvykle. Letoun se mi kupodivu ani moc nevyosil.

            Letoun jsem tedy mohl uklidit a v pondělí ráno dojet pro nové letecké certifikované pneumatiky s dušemi. Ty mne nakonec vyšly v náhradě Good Year na skoro 10tis. Kč. Nemohl jsem si dovolit čekat na originální náhradní díly. V pondělí večer, poté co jsem si dovezl pneu a duše z Prahy a vyměnil je, bylo letadlo zase plně provozuschopné.


A jak by jste  takovou situaci řešili Vy?

Filip Zejda.

           


LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:   filip.zejda@seznam.cz
Adresa:  Zbilidy 101, PSČ 58805