Pilotní výcvik | instruktoři #2.

  Pokračování seriálu Pilotní výcvik | Letecké školy

  S instruktorem pilotního výcviku strávíte nejvíce času a je to on, kdo Vás může otrávit, nebo povzbudit, či motivovat. Je tedy  klíčovým prvkem, který má přímou souvislost s tím kolik Vás pilotní výcvik bude stát, jak bude efektivní a co se skutečně naučíte.

Níže jsou uvedené některé skupiny instruktorů podle typu škol.  Velmi povrchní a obecná charakteristika jednotlivých zjednodušených "typů" instruktorů ( vzhledem k rozsahu článku), ale neznamená že  nenatrefíte na o skvělého. moudrého a vlídného instruktora, který má obrovský rozsah a naučí vás vše potřebné bez ohledu na to jak je starý a v jaké letecké škole pracuje, nebo má svou. Každý instruktor i ten nejlepší někdy dělá chyby, někdy tak malé, že jsou pod rozlišovací schopnost pilota, někdy větší a někdy se něco výrazněji nepovede. I já dělám chyby, snažím se z nich poučit a postarat se aby se neopakovaly.


Instruktora, který Vás bude učit létat si vybírejte pečlivě!

Jsou letecké školy, které zaměstnávají jako učitele létání velmi dobré a zkušené piloty, kteří mají nalétáno mnoho tisíc hodin na dopravních letadlech po celém světě a velké povědomí o svém prostředí i oboru. To zní skvěle. Ale na rovinu takoví skvělí piloti nemusí být zrovna ideálními instruktory pro výcvik na  malém nebo ultralehkém letadle.

 Někteří nemusí být lidsky příjemní, pohodoví ani nemusí umět správně učit a rozeznávat psychiku svých žáků a jejich nálad, schopnosti koncentrace a tak podobně. Mnohdy mohou být nevrlí, otrávení životem, nebo tím, že přišli o práci ve velké firmě, nebo v armádě. Jsou  podprahově naštvaní, že musí lítat "kolotoč "vzlety a přistání" v úzkém letadle, kde se cítí velmi nekonfortně s "troubelíny" kteří se nejsou schopni naučit ani úkony po větru... Někdy mají velkou výměnu studentů tak si nemohou pamatovat co který student velmi dobře zvládá a co ne, to má pak vliv na to, že se někdy spíše  více opakuje, než se jde dál. Pravda instruktor má na palubě osobní list pilota žáka, ale raději si zopákne co umí než by se s ním pustil do většího "dobrodružství" třeba v nácviku zábrany pádu, nebo dříve nácviku opuštění vývrtky.

Takový výcvik pak může být někdy méně, někdy více efektivní, ale méně příjemný, neboť instruktor je z velkého dopravního létání, nebo z armády obvykle zvyklý na jiný konfort a naprostou poslušnost a velkou znalost druhého pilota a to může vést k tomu, že se Vám létání s některými z nich z lidského hlediska může jevit jako nepříjemné, neboť striktně vyžadují potřebné znalosti.

Teorii učí většinou důkladně až pedantsky.

Na takový výcvik musíte přijít perfektně připraven a to zabere spoustu času před letovou hodinou. Tito učitelé s Vámi  budou nacvičovat velmi jednoduchá bezpečnostní přistání nebo nouzáky. K složitějším prvkům pilotáže k úplnému zvládnutí bezpečnostních přistání, nebo nouzových přistání  někdy bývají příliš pohodlní, nebo jim to použitý typ letadla ve výcviku neumožní.  Takoví instruktoři  jsou i velmi opatrní na letadlo, což vyplývá z jejich mnohaleté praxe u velkého dopravce, takže svému zaměstnavateli letadlo zpravidla nezničí. Mnohdy ale spolu s Vámi drží knipl, nebo berany a i nožní řízení tak dlouho, že ani nevíte, kdy už létáte sám, nebo stále s pomocí instruktora!

Tito instruktoři, až na skvělé vyjímky z této "kategorie" instruktorů, Vás obvykle nenaučí umět víc a létat lépe, než je popsáno v letové příručce letadla, protože oni to sami neumí a hlavně takové věci z principu odsuzují a řídí se striktně pokyny zaměstnavatele, který někdy ještě více omezuje limity výcvikového letadla než výrobce.

Raději s Vámi budou létat pro ně pohodlné přelety na jiná vzdálená letiště do blízkého zahraničí a lety podobné ifrovým. S nimi budete mít letadlo vždy perfektně vyvážené, budete létat přesně na kurz v požadovaném stoupání či klesání podle přístrojů, skvěle Vás naučí spíše praktickou, ale i předpisovou korespondenci, vysvětlí Vám rozdíly v korespondenci, avšak ne všichni a uplně ochotně s Vámi budou cvičit nouzové situace do naprostého perfektního zvládnutí.



Popis fotky- Zbytečně natáhnuté a zabržděné letadlo Tecnam P 2002 Sierra:

Při daném výkonu motoru lze letět na dvou režimech:

Pomalu a natáhnutý na větším úhlu náběhu, rychlost cca 130km/h, otáčky 4800RPM, vario na nule. Takto to pilot ihned vidí na váriu i rychloměru a myslí si, že je to tak správné. Letí na druhém režimu. Křídlo má vysoký vztlak, ale také naprosto zbytečně velký odpor. Student nesklonil nos letadla na správný úhel k horizontu v závislosti na rychlosti, nadmořské výšce, teplotě a hmotnosti letadla. Pilot má již nastaven zbytečně vysoký úhel náběhu křídla, nepracuje s přístrojovými chybami a zpožděním, má  špatně vyvážené letadlo - těžký na ocas, přičemž stále přitahuje a diví se  odporu v řízení, necítí zabržděné letadlo, řízení měkne. Pilot si ani nevšímá bočení. Obvyklý let pilota strojníka sledujícího hodnoty přístrojů fixovaného na Vário...  Nebo  třeba chyba pilota, který měl špatně vyvážené letadlo, vysílá vstup do ATZ.  Vysílání a to co má student vysílat mu odebírá značnou kapacitu mozku již nemá  další kapacitu, aby správně řídil letadlo...

Jiný  daleko lepší,  první režim je mírně potlačit vzhledem k horizontu a vyvážit, přičemž Vario  bude ze začátku ukazovat klesání, ale později s přibývající rychlostí, která se ustálí na cca 150km/h vzhledem k otáčkám motoru 4800RPM  bude křídlo vykazovat  vyšší vztlak a vário se vrátí na nulu. Tím student dosáhl správné rychlosti na  daném nastavení výkonu  motoru. Student ví, že přístroje mají zpoždění, zejména Vario a umí s tím pracovat. Nos motoru je lépe nastaven k horizontu. Jsou cítit lepší odezvy z řízení. Pak řídit letadlo nemusí, protože se řídí samo správně nastaveným vyvážením a může vzpomínat na to, co  by vlastně měl hlásit do vysílačky, mozkovou kapacitu si právě uvolnil správným vyvážením a řízením letadla podle citu... 


Některé školy zaměstnávají velmi mladé usměvavé piloty oblečné do pilotních uniforem se zlatými prýmky na sacích a sněhově bílých košilích. Jsou to takoví idolové nevyzrálých dívek a žen. Bohužel ani tady to nebude nijak velké terno -  pokud tedy nejste začínající pilotkou věkové skupiny 17. plus. Tito mladí piloti-instruktoři se za Vaše peníze učí dál létat, nabírají další zkušennosti z provozu, nalétávají další letové hodiny, aby mohli pokračovat ve své vysněné kariéře ATPL dopravního pilota. 

Někdy předchozí tvrzení nemusí být pravdou, to v případě že narazíte na skutečně vylétaného mladého pilota, který už od 15 létá na větroních a hned následně od 18 vlekal s vlečnou v aeroklubu. Takoví piloti jsou pak vhodní. Pokud práci instruktora dělají  na plný úvazek- tím větších dovedností a zkušenností dosáhnou, byť jsou poměrně mladí. 

Takoví instruktoři jsou většinou velmi fajn, pohodoví, kamarádští, ale předají Vám mnohem méně informací a dovedností než žkušení piloti.Teorii nemusí někteří probírat tak důkladně jak je potřeba, protože si neuvědomují její dosah a nejsou nijak zainteresováni na efektivitě výcviku.  Někteří z nich vlastně svým většinou skvělým a kamarádským přístupem dotují svou nevylétanost a nízké zkušennosti, které jim právě vy a za Vaše peníze umožníte nabýt. Mohu li být upřímný, také jsem podobně učil létat, byť jsem se snažil jak jsem uměl vykompenzovat svou nezralost a malou vylétanost,  také jsem nabýval zkušennosti, které jsem před tím neměl.

Nádherné je, že v této kategorii pilotů instruktorů můžete zažít daleko větší dobrodružství, které nemusí nutně spočívat v neznalosti mladého instruktora, ale může spočívat v jeho nové funkci instruktora a touze se předvést. Někdy si chtějí  vyzkoušet to, co dříve nešlo, nebo jim nebylo umožněno. Takoví instruktoři často využívají placené létání s Vámi k zvýšení svých vlastních dovedností a nebojí se s Vámi objevovat kouzla létání, která zrovna v příručce popsaná nejsou!  A "au"- někdy to nemusí úplně vyjít a občas se něco poškodí, nebo a někdy i současně zažijete „duševně výraznější zážitek“, než bylo původně plánováno...

Mladí instruktoři Vás nejspíš nebudou neustále kárat a donekonečna umravňovat, že neznáte dokonale teorii, nebo postupy či úkony. Prostě Vám je řeknou, je to pro ně jednodušší a tak nějak od srdce. Nebudou se divit že to nevíte a už byste vědět měl. Protože si dobře pamatují jak to šlo jim - ještě nejsou tak daleko od výcviku aby si to nepamatovali.  U většiny mladých instruktorů není úplně v jejich zájmu Vám pilotní výcvik udělat příliš efektivní, s kým by pak nalétali své potřebné hodiny?

Fluktuace instruktorů v tomto typu leteckých škol je vysoká, což je zapříčiněno právě dalším profesním růstem mladých instruktorů. Je pravda, že i tito instruktoři mají co předat absolutním nováčkům!



Jiné, většinou soukromé letecké školy mají jednoho, nebo dva majitele, kteří jsou současně piloty-instruktory a majiteli letadel. Letadla používaná pro výcvik jsou jejich mnohdy i jediným ceným majetkem. Nejraději nemají žádné zaměstnance a dobře vědí proč.

Tady  spíše narazíte na nejvyváženější osobní přístup spolu s efektivitou nabytí cenných zkušenností.( Někdy to tak být nemusí a instruktor majitel může být nepěkně namyšlený páv)  Pak až na vyjímky zde platí ocelové pravidlo "Náš zákazník náš Pán". Velkou výzvou těchto instruktorů obvykle bývá naučit Vás co nejdříve a nejefektivněji létat proto, aby Vám v co nejkratším čase mohli půjčovat letadlo. Pujčování jejich letadel jim generuje zisk, který je pro ně příjemnější, než se v horku pachtit na okruzích a neustále sledovat pět letadel před Vámi, dvě za vámi a studenta.

Tito instruktoři- majitelé někdy  nastaví malý rozdíl mezi cenou za pujčení letadla a cenou pilotního výcviku v neprospěch jich samotných, tedy plat instruktora, kdy mají důvěru v to, že Vás naučí kvalitně létat a Vy si budete u nich pujčovat letadlo.

Budou s Vámi velmi poctivě cvičit bezpečnostní a nouzové postupy, aby si byli stoprocentně jistí, že nouzové přistání precizně zvládnete. Jistě - jde jim o mohé. Pujčují Vám jejich letadlo, tedy to letadlo, na kterém závisí jejich další podnikání a mnohdy i jejich život. Je pro ně tedy klíčové, abyste zvládli dokončit let i bezpečnostně přistát, pokud se zhorší počasí na neletové. Mohou s Vámi létat i do úplných limitů daného letadla a udělat Vám tak výcvik pestřejší a umožní Vám tak nabýt daleko více dovedností i v daleko horším počasí než zpravidla létají instruktoři z první i druhé skupiny.

Majitelé - instruktoři  oproti instruktorům- zaměstnancům z předchozích dvou případů si jsou vědomi, že jedině živý pilot se následně může podílet na případných škodách za letadlem! Učí Vás tedy létat tak, aby jste vždy přežili! U majitelů leteckých škol, kteří jsou současně instruktory můžete částečně a omezeně potkat první i druhý popsaný přístup instruktorů. Záleží na osobnosti, vylétanosti, osobním nastavení a schopnostech daného instruktora.

U majitelů- instruktorů se zpravidla vždy setkáte  oproti instruktorům-zaměstnancům v letecké škole s tím, že Vás důkladně přeškolí na letadlo a budou kontrolovat způsoby a režimy ovládání letadla, aby to vyhovovalo letadlu a aby jste létali a obsluhovali letadlo co nejvíce ekonomicky a co nejefektivněji, pokusí se  naučit Vás  létat i nejčistěji, aby hodinová spotřeba letu byla co nejnižší a  tím se mu částečně vrátí to co si instruktor majitel nevzal jako plat instruktora jak jsem zmínil výše.

Mohu to uvést na konkrétním příkladu, který mne napadl a to nemusíme ani vzlétnout:

Instruktorovi - zaměstnanci je většinou jedno jestli pojíždíte na zvýšeném volnoběhu a postupně, nebo občas přibržďujete brzdami na kolech, čímž regulujete dopřednou rychlost protože jste si neuvědomil, že je možné volnoběh nastavit níž, aby jste nemusel brzdit. Pro instruktora- zaměstnance je důležité, že se na pohybové ploše pohybujete ve správném směru přiměřenou rychlostí. Jeho náklady na provoz příliš nezajímají. A vy se tak nedovíte další dodatečné technicko provozní informace, který tento instruktor nikdy nemusel řešit, ani se jimi jinak zabývat!

Oproti tomu instruktor-majitel letadla Vám vysvětlí, že děláte dvě zcela protichůdné a naprosto zbytečné věci:

1. Máte přidán plyn na zbytečně vysoké otáčky, čímž spotřebováváte více drahocenného paliva, než je nezbytně nutné a letadlo pak pojíždí rychleji, než by jste chtěli, nebo než je nutné pro vyjetí toho kopečku. Tím zvyšujete provozní náklady.

2. Zbytečně obrušujete brzdové kotouče od společnosti Goldfren a brzdové destičky ze slintrovaných materiálů téže firmy, které byly zvoleny jako nejefektivnější v poměru cena brzdný výkon a životnost a které stojí 2500Kč na jedno kolo. Přičemž obvykle nastává ta situace, že se při dlouhodobém přibržďování na pojížděčce v délce cca 750m brzdné disky kol zkroutí a následně se zasekávají na čepech unašečů brzdných disků a pak je nutné je měnit i spolu s vydřenými čepy disků dvakrát nebo třeba třikrát do roka, přičemž by to stačilo jednou za dva roky. Tím opět násobně zvyšujete  provozní náklady.

A tak by se dalo pokračovat v každé jedné činnosti pilotního žáka. Dá se tedy říci, že u soukromníků - majitelů letadel se naučíte obvykle mnohem více nejen o létání, údržbě ale i o konstrukci letadel. Tyto znalosti, které se běžně v letecké škole se zaměstnanými instruktory nedozvíte – nikdy ne v takové míře jako s instruktorem- majitelem letadla se Vám budou hodit. Tím získáte spoustu klíčových informací, které upotřebíte jako možný budoucí majiteli Vašeho vlastního ULL nebo GA letadla a i kdyby ne budete mít alespoň ke všem letadlům daleko větší cit a další případní  provozovatelé to ucítí a letadlo Vám pujčí raději, než komukoliv jinému. Pokud u Vás uvidí opravdový a nehraný zájem o létání a leteckou techniku umožní Vám, projevíte-li o to zájem, pomoci jim s běžnou údržbou jako je výměna oleje, společné přelety do servisu, výměny brzdových obložení atp. Vaše pilotní vzdělání pak bude o dost komplexnější!

Na druhou stranu dostanete v určitém omezeném čase mnohem více informací, což nemusíte vždy úplně vstřebat a může to někdy být i otravné - takové to podprahové hudrání.

Instruktor- majitel, který věc nebere s nadhledem, by si to měl včas uvědomit a takové dodatečné informace v poklidu a nezměněným hlasem bez vzrušení opakovat i vícekrát do totálního si uvědomění žáka a praktického zvládnutí, současně s tím nesmí přetížit žáka vykonávající jiné úlohy letové osnovy! Můžete si být ale jistí, že když trpí letadlo, trpí i instruktor - majitel s ním.

Většinou však má instruktor- majitel takové sebezapření a potřebu neztratit klienta, že to psychicky zvládne. Pokud ne a takové hudrání Vás obtěžuje, nebojte se mu to říci! Instruktor-majitel nechce-li ztratit klienta, bude se nutně více snažit navodit příjemnější atmosféru na palubě! Možná se bude více věnovat  případně odfláknuté letové přípravě, nebo ušije výcvik na Vaše schopnosti a objem vnímání a pojmutí dané problematiky.

Další výhodou u instruktorů-majitelů je obvykle to, že platíte pouze za odlétanou hodinu. Je to proto, aby jste měli čas letadlo pořádně zahřát a nebyli nuceni  zbytečně rychle pojíždět a chvátat na vzlet s nedostatečně zahřátým motorem, protože by jste platili i neproduktivní pojíždění a zahřívání motoru.

Ať uvažujete o létání v jakékoliv škole, vždycky se snažte získat od více jiných studentů zpětnou vazbu na výcvik v té či oné škole a hlavně na konkrétní instruktory. Nakonec zjistíte, že chcete létat pouze s jedním instruktorem z mnoha. I takové zjištění Vám pomůže si lépe rozmyslet, kde chcete utratit své těžko vydělané prostředky na výcvik, ale také to úzce souvisí s tím, kolik jich bude vynaloženo a jakou pohodu na palubě si uděláte. Později až nabydete zkušennosti, pak  se  jistě  rozhlédnete i po jiných instruktorech, protože i ten sebelepší instruktor Vám nedá v takovém rozsahu to co by mohl, neboť nemůže být ve všem nejlepší. Tím že vyzkoušíte více instruktorů nejlépe 3-4 a více oceníte  v textu předložené myšlenky.

Webové stránky sice mohou být výkladní skříní letecké školy, ale přístup instruktora a to kolik Vás toho naučí nehledě k jeho charakteru z nich těžko zjistíte!

Filip Zejda

LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:   filip.zejda@seznam.cz
Adresa:  Zbilidy 101, PSČ 58805