Rotax 912 versus Škoda 1.2TSI aneb když se zima zeptá.

Létání v zimě má své neopakovatelné kouzlo. Jak obstojí motory Rotax 912 a Škoda 1.2TSI v teplotách pod -15C?


Startujeme Rotax
Nastartování motoru Rotax 912 ULS se neobejde bez nahřívání motoru. Motor zabalený do dek s elektrickým topítkem 2 kW v motorovém prostoru napájeným elektrocentrálou je připraven na spuštění za 25 až 35 minut. I přes nahřátí motoru je nutné statorvat pomocí externího zdroje se startovacími kabely. Základní baterie za nízkých teplot není schopná motore protočit na požadované otáčky. Jinými slovy, okolo Rotaxu běháte jak slouha kolem pána. "Co by si Rotaxíček ještě přál? Více sytiče, méně sytiče? Ne, tak to neklaplo. Zkusíme jiný postup. Tak to taky není ono, hm."

Škoda 1.2 TSI
Motor 1,2 TSI naskočí již na druhý pokus protočení vrtule. Dovolím si zdůraznit, že na ruční start, neboť elektrický startér jsem vyndal jako věc nepotřebnou a zbytečně těžkou. Každý skutečný Aviatik by si mohl přeci alespoň jednou zkusit ručně nahodit motor, pokud bude vědět jak na to, nikomu se nic nestane.
Prostě k 1,2 TSI příjdete, jednou protočíte aby nebyl zalehlý, ručně nahodíte, zahřejete a létáte! Nic víc nic míň. Pro ty co mají rádi komfortní startování nabízíme konverzi 1,2 TSI i s elektrickým startérem pro kategorii ELSA).

Zamrzání karburátorů u Rotaxu 912 ULS je řešeno airboxem s předehřevem vzduchu od výfuku, nebo elektrickým či vodním ohřevem vložených segmentů mezi přírubu sání a karburátor, tedy řešení které vždy podstatně snižuje výkon motoru!
Pokud předehřev nemáte, může se stát, že motor půjde tvrdě, škubavě, bude vibrovat. Tady si mnou vycvičený pilot primárně vnímající zvuky a vibrace motoru a draku před ustrašeným sledováním motorových a letových přístrojů ihned uvědomí, že je něco v nepořádku a pro jistotu zkusí zjemnit úhel nastavení vrtule, pokud motor stále škube a nastavení vrtule na "fine pitch" nepomohlo, pilot přidává plný plyn a mění letovou hladinu, protože mu právě zamrzají karburátory.Současně hledá vhodné plochy k nouzovému přistání, tak jak to zažil ve výcviku mnohokrát.

U letecké konverze motoru 1,2 TSI s přímým dvojitým vstřikem paliva, správnou mapou zapalování v řídící jednotce motoru a přeplňovaním turbodmychadlem nic neřešíte, nemá Vám v motoru co zamrznout - prostě paráda! Nic nezkoušíte. Motor nepřemlouváte. Jenom létáte. 144 silných Mustangů Vás přes dvoumetrovou vrtuli dostanou do do vzduchu na 42 metrech zasněžené plochy s výškou sněhové pokrývky 13cm se zamrzlým povrchem - krustou a to i s plnou nádrží.

Stoupavost takového stroje v mrazivém vzduchu je nepopsatelná. Pokud chcete dodržet předpisový úhel stoupání musíte ubrat plyn, nebo stoupat na zbytečně vysoké rychlosti bez klapek. V každé situaci máte přebytek výkonu. Tam kde se letoun vybavený 912 ULS Rotaxem rozjede ve sněhu na max 40-50km/hod, a dále nezrychluje ani nevzlétne, protože nepřekoná odpor sněhu. Letoun s motorem 1.2TSI dávno letí A to je ta přidaná hodnota nové technologie s rozdílem 60let!

Létání na lyžích umístěných vedle kol, kdy současně používáte jak kola, která přečnívají cca 60mm pod lyže tak i lyže, je zážitkem, který můžete mít i Vy. Vzlétnete ze sněhem pokryté plochy, abyste po několika desítkách, jindy i stovkách kilometrů navštívili kolegy na travnatém letišti, kde téměř nevědí co je to sníh. Chcete to také zkusit?



Galerie




Jak objednat letecký výcvik či jinou službu?

Veškeré služby je možné objednat formulářem
nebo telefonicky na čísle:

+420 603 107 704