I. Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota "Jakákoliv další plocha" co to je a jak ji definuje zákon, vyhlášky a předpisy. Filip Zejda

   Kapitola první.

  „Jakákoliv další plocha“ – co to je a jak ji definuje zákon, vyhlášky a předpis

         "Jakákoliv další plocha" není letiště ani plocha SLZ! Zákonem stanovená letadla, vrtulníky, balony, letouny atp. mohou za dodržení zákonných podmínek používat „jakékoliv další plochy“. Nicméně není to tak úplně jednoduché a to hned z mnoha hledisek, které se pokusím poodkrýt z pozice patnáctiletého vlastníka takové plochy s nepravidelným leteckým provozem několika typů ultralehkých letadel, jenž je stále v hledáčku příslušných orgánů státní správy.

          Mnoho pilotů, provozovatelů, ale dokonce i dozorových orgánů má jistý handikep při praktickém používání „jakýchkoliv dalších ploch“ a při posuzování provozu na těchto “jakýchkoliv dalších plochách“ spočívající v nejistotě co mohou a nemohou aplikovat, jak je posuzovat, ve správně užívaných odborných termínech a dokonce ve svých kompetencích.

          Piloti pak zejména tápou v neznalosti nejefektivnějších postupů a vhodných technik použitých k co nejkratšímu vzletu a přistání. ( Ne vždy je nejvhodnější přiblížení jako u bezpečnostního přistání a mnohdy to tak vůbec nejde !)Tak to prostě je. Zažil jsem to mnohokrát. Ne všichni tyto plochy létáme. Těch pilotů, kteří tyto plochy létají denně je málo. Jsou i piloti, kteří na „jakékoliv další ploše“ nikdy letadlem samostatně jako PIC nebyli (Pilot In Command, pilot řídící a zodpovídající za letadlo)  Jsou i tací, co řeknou: „Co to proboha je: "jakákoliv další plocha" to je nějaký výmysl, no ne?!“

      Jakákoliv další plocha s letadly Tecnam P 2002 Sierra - celokovový dolnoplošník, o výkonu 100hp,vlevo s motorem Rotax 912 ULS 100HP a třílistou za letu stavitelnou vrtulí Kašpar KA3 1720mm a vpravo ten samý motor s „Wolnerkou“ o průměru 2000mm. Tento typ letadel  který se mi dlouhodobě osvědčil díky jeho ovladatelnosti na létání z „jakýchkoliv dalších ploch“, nezbytně nutně tedy nepotřebujete STOL, nebo SUPERSTOL letadlo. Ponejvíce jde o Vaše dovednosti, návyky a znalosti. Drobné úpravy draku, motoru a vrtule jsou výhodou pro bezpečný provoz také i u sériových letadel. O tom si povíme obšírněji v třetí kapitole...

        Pojďme tedy začít tím, že poodkyjeme tajemství „jakýchkoliv dalších ploch“ a protože jde o komplexní  a velmi rozsáhlou problematiku, bohužel musíme začít nejméně záživnou, nudnou a pro mnohé připouštím, že otravnou částí s náhledem do zákona, vyhlášek a předpisů.

       Tam zjistíme za jakých podmínek takovou plochu můžeme používat, jak s tím pracovat, abychom si později mohli popsat jak si takovou plochu pořídit, jak se na takové ploše létá, jaké jsou zvláštní techniky pilotáže a jak si můžete upravit svá letadla pro létání v přírodě.


Jaké máme plochy dle jejich charakteristik?

1. „letiště“ to každý zná. (na letiště se aplikuje neuvěřitelně mnoho zákonných norem od rozměrů po bezpečnost osob. Vyjmenujme třeba například předpis L 14 či annex 14 chcete-li. Dál se letišťmi nebudeme pro jejich složitost  v této knize vůbec zabývat).

2. „ plochu pro sportovní létající zařízení registrovanou“ (Na zemi vyznačená plocha s budovami a hangáry, včetně ukazatele směru větru, na kterou se aplikuje předpis LA3, který vyžaduje jisté překážkové roviny a rozměry a i její schválení hlavním inspektorem provozu LAA, včetně určeného provozovatele) Tyto registrované plochy SLZ je možné využívat pro výcvik pilotů, velikost je pak minimálně 35x400m a pro vlekání kluzáků minimálně 35x550m.

3. „Plochu pro sportovní létající zařízení neregistrovanou“ Hlavním rozdílem je, že se ji nepodařilo registrovat, kvůli překážkovým rovinám, rozměrům, nebo o takovou pozornost úřadu, nebo cizí návštěvnost spojenou se zveřejněním plochy, majitel, či provozovatel prostě z mnoha opravdu dobrých důvodů neměl zájem. Pokud má minimální rozměry 35 na 400m a hlavní inspektor LAA ji schválí k výcviku, může na ní být prováděn výcvik pilota sportovního létajícího zařízení (SLZ). Pak je označená prahovými a postranními znaky a má větrný rukáv nebo jiný ukazatel směru a rychlosti větru, popřípadě další dodatečné podmínky, které hlavní inspektor určil pro bezpečnost provozu, nebo výcviku z takové plochy. (Dodatečné podmínky: bezpečnostní vozidlo, kladivo, páčící prostředky pro vyproštění osob z letadla,  hasící prostředky, pojítko na zavolání záchrané pomoci atd.)

4. „ Jakoukoliv další plochu“ přičemž tato plocha není ani letištěm, ani plochou SLZ registrovanou, nebo neregistrovanou. Je to prostě další právní termín, další označení plochy s vlastním právním statusem. Může, ale také nemusí, splňovat požadavky předpisu LA3 a může, ale nemusí, být uvedena v územně plánovací dokumentaci obce, nebo v územním rozhodnutí. To znamená jakousi veřejnou smlouvu a dohodu provozovatele, nebo uživatele, či majitele „jakékoliv další plochy“ s obyvateli obce, či zastupitelstvem, pak je pouze "evidovaná" a neschvalovaná LAA . Může ale také nemusí mít další vybavení a splňovat dodatečné podmínky!

         Podstatné je, že tato “jakákoliv další plocha“ také nemusí být v územně plánovací dokumentaci nikde uvedena, nepotřebujete k jejímu použití nic víc a nic méně než stanoví zákon a její prováděcí vyhlášky. To si probereme důkladně později. Tato plocha ani nemusí mít žádnou dráhu! lze z ní létat libovolným směrem, může mít libovolný půdorys, třeba kruh, elipsu nebo trojúhelník. Na této ploše zpravidla není žádné označení a majitel ví moc dobře proč! Nemusí tam být ani ukazatel síly a směru větru! Pokročilí piloti jsou schopni tyto údaje odezírat z přírody a zpětné vazby svého letadla. O tom si také povíme později.

        Moje oblíbená relativně levná česká letadla Yetti-J03, na „jakékoliv další ploše“ ve Zbilidech (2010) která mají dostatečně pevnou příhradovou konstrukci a kovové křídlo s plátěným potahem. Všechna jsem je předělal na letadla se STOL vlastnostmi, přestože původně měla nepovedený motor Škoda Favorit o výkonu 68koní. U každého jsem nakonec vyzkoušel jiný motor a spoustu vrtulí, než jsem se po osmnácti letech různých úprav dopracoval ke kýženému výsledku.

         

Tři letadla Yetti J-03, která jsem provozoval a vlastnil a různě upravoval. Zleva Yetti s motorem Rotax 912 S 100Hp a vrtulí Woodcomp Propulse (samonastavitelná v rozsahu cca 2 stupně) Uprostřed Yetti J-03 s motorem VW 1,4 16V 105Hp s vrtulí kašpar KA2. V pravo letoun Yetti j-03 s původním motorem Škoda Favorit 136B a vrtulí Wollner. Jak se liší motory výkonem a kroutícím momentem a vrtule s jejich rozměry a jaké jsou rozdíly v celých pohonných sestavách si povíme v třetí kapitole.

Na snímku je vidět původní označení jakékoliv další plochy, které lákalo nezkušené piloty, aby si zkusili alespoň průlet, když už zjistili, že přistání nebo vzlet nedají. To samozřejmě příliš nevyhovovalo místním starousedlíkům, zvláště neměli-li piloti ani tušení, kde mohou a kde nemohou létat s přihlédnutím k místním poměrům. Zvyšovalo to také hlukovou zátěž na okolí.

          Nebudeme se již bavit dále o letištích ani o plochách SLZ registrovaných, nebo neregistrovaných. Předmětem našeho zájmu se nadále stanou pouze a jen “jakékoliv další plochy“ dle par. 35 odst. 2 a 3 „leteckého“ zákona 49/1997 Sb. Tedy ty plochy, které lze za přesně definovaných podmínek využít k leteckému provozu specifikovanými druhy letadel.

Odstavec 2.: Ke vzletům a přistáním stanovených druhů letadel, při vymezených leteckých činnostech lze použít „jakékoliv další plochy“, pokud zajišťuje „bezpečný vzlet a přistání“.

Odstavec 3.: Charakteristiku ploch, vymezení druhů letadel a leteckých činností, při kterých lze použít k vzletům a přistáním „jakýchkoliv dalších ploch“, stanoví prováděcí předpis.

Prováděcím předpisem je vyhláška č.108/ 1997 Sb, která blíže vysvětluje charakteristiku ploch a účel využití a pro kterou skupinu letadel.

Dalším prováděcím předpisem je novější vyhláška č. 64/2010 Sb, o které je daleko nižší povědomí. Ta v paragrafu 14 popisuje za jakých okolností a kdo může využívat jakoukoliv jinou plochu.

Vymezené letecké činnosti lze shrnout v kostce takto:

1. pro výdělečnou leteckou činnost

2. pro nevýdělečnou leteckou činnost

3. na základě licencované činnosti

4. pro sportovní a rekreační účely

5. pro vlastní potřebu

        Pro piloty ultralehkých letadel – sportovních létajících zařízení (SLZ) platí bod 4. pro sportovní a rekreační účely.

        Pro piloty všeobecného letectví s licencí LAPL, PPL a vyšší (GA) jsou body 1-3 a 5. pro vlastní potřebu je předmětem vydání povolení ÚCL pro letouny všeobecného letectví (GA).

        Piloti GA létají jakékoliv další plochy bez povolení právě pro sportovní a rekreační činnost.


               Jedna z mých jakýchkoliv dalších ploch, záměrně neoznačená předpisovými prahovými ani postranními dráhovými znaky, s hospodářským stavením, kde je možné uložit letadlo i Ultralight - SLZ. Skvěle se zde cvičí sportovní létání s přesností přistání se současnou výraznou turbulencí za lesem doplněnou orografickou turbulencí od okolních kopců.

Hospodářské stavení 10x18m x 4,5m, které jsem si postavil vlastníma rukama pouze za pomoci traktoru postavené tak, aby se do něj vešly nejen vlečená zařízení za traktor na obsluhu plochy, ale také traktor a čtyři letadla a páté bez křídel. Jak je to vůbec možné? Vždyť to nemůže vyjít?! Jak to udělat a mnoho dalšího si povíme v šesté kapitole.

         Pro provoz z jakékoliv další plochy jsou prováděcí vyhláškou, 64/2010 Sb. tedy zákonnou normou s nižší právní hodnotou, stanovena další omezení, nebo chcete-li výklad leteckého zákona.

Níže v paragrafu 14 v odstavci 3 je dáno:

Pro účely rekreačního a sportovního létání lze využít plochy, které nejsou letištěm ani plochami vymezenými v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí o využití území určenými ke vzletům a přistáním letadel, pouze za podmínky, že k využívání plochy k letecké činnosti byl písemně udělen souhlas vlastníkem plochy a v případě, že je plocha již provozována k letecké činnosti podle jiných předpisů, také provozovatelem plochy a za podmínky, že pilot využívající tuto plochu má celkový nálet alespoň 100 hodin.

V odstavci 4 je psáno:

Pokud bude z plochy, která není letištěm ani plochou vymezenou v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí o využití území určenou ke vzletům a přistáním letadel, prováděna intenzivní letová činnost podle § 13 odst. 3, provozovatel nebo pilot letadla informuje o letové činnosti příslušný obecní úřad před jejím vlastním zahájením.

„intenzivní provoz“ je definován více než třemi vzlety a přistání jednoho provozovatele za týden.

Dále v odstavci 5 následuje výčet dalších omezení, které už známe z leteckého zákona:

Ke vzletům a přistáním lze využít pouze ploch,

a) které jsou mimo obytné území obce,

b) které jsou mimo území národního parku, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, přírodní rezervace, národní přírodní památky a přírodní památky, pokud k využívání území národního parku, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, přírodní rezervace, národní přírodní památky a přírodní památky nedal souhlas příslušný úřad ochrany přírody7),

c) jejichž vzdálenost od obytných budov je nejméně 100 m,

d) jejichž rozměry a povrch odpovídají požadavkům stanoveným v letové příručce letadla a v provozní příručce provozovatele leteckých činností, k jehož vzletu a přistání má být plocha využívána,

e) které jsou mimo území pásem hygienické ochrany vodních zdrojů a chráněných oblastí přirozené akumulace vody, pokud se k využívání území pásem hygienické ochrany vodních zdrojů a chráněných oblastí přirozené akumulace vody kladně nevyjádřil příslušný vodoprávní úřad 8).

Další doplnění nám dává odstavec 6.

Přistání, vzlety a související činnosti mohou být prováděny pouze:

a) ve dne podle pravidel letu za viditelnosti určených příslušnými předpisy5),

b) umožňují-li to zvláštní předpisy5),

c) nenacházejí-li se ve vzdálenosti menší než 50 m od letadla na zemi osoby, které nejsou účastny na provozu letadla.

Například zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, Úmluva č. 147/1947 Sb., ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb.

          V druhé kapitole si vše výše uvedené převedeme do lidské řeči s výkladem, jak a co můžete udělat, aby Vás nikdo nemohl postihnout pokutou či odebráním letadla a pilotního průkazu ve správních řízeních. Aby Vás nemohli úředníci neustále perzekuovat a otravovat. Ve třetí až osmé kapitole si povíme jak a co udělat, aby bylo létání na jakýchkoliv dalších plochách bezpečnější. V deváté kapitole si povíme, jak jsem průběžně 15 let bojoval s úřady, byl neoblomný, dostatečně informovaný a nakonec v souladu se zákony, vyhláškami i předpisy dosáhl svého cíle.   

          Připouštím, že jsem se některým věcem a požadavkům musel přizpůsobit a občas jsem využil kličky, nástroje a  záměrné komlikace, o kterých úředníci neměli tušení. Studoval jsem a použil jsem  nestandardní strategie vedení správních řízení, protože už jich bylo opravdu mnoho a každé dva roky se opakovaly!

          Pochybuji o tom, že chcete mít doma tři přetékající šanony správních řízení označené "jakákoliv další plocha" s možnostmi až milionových postihů. I  to může být důvod pozorně si přečíst tuto knihu...

         Nakonec jedna z mých jakýchkoliv dalších ploch byla schválena obecním zastupitelstvem  pro provoz malých letadel a již je zapsána v územní dokumentaci obce - územním plánu. To ale neznamená, že jsem plně a bezezbytku dosáhl toho co jsem chtěl a že mohu věc odložit, ne - je potřeba jít dál, za vyššími cíly!


Autor: Filip Zejda, Knihu lze svobodně šířit s uvedením zdroje: Filip Zejda letecka-skola-vysocina.cz a uvedením stejného zdroje u každé citace z knihy.

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...