BLOG

Články vážné i nevážné, o životě kolem letadel a nejen o tom... ENG


Právo, restrikce, pokuty, správní řízení a létání

07.11.2022

      Ve své letecké ale i občanské praxi jsem se mnohokrát setkal s úředníky, správními řízeními jejichž výsledek, rozhodnutí, byl velmi často korigován rozkladovou komisí i…
Číst více »

Skluzy pro pokročilé

04.11.2022

Pokročilý pilotní výcvik – Skluzové techniky„Opadavý“ skluzJe technika pilotáže, u které se při maximálně využité vztlakové mechanizaci- čili na největším možném vztlaku, ale současně i odporu křídla…
Číst více »

Přišla krize, na létání už tolik nezbývá? 10. tipů jak létání zlevnit a stejně…

17.10.2022

Jak to tak bývá čas od času přijde krize, když je mezi lidi nasypáno příliš mnoho měny (peníze jsou něco jiného) a ta není podložena prací. Takto je to u nás, ale vlastně i v celé EU i USA. A krize…
Číst více »

Jak jsem si vyrobil, či konvertoval za letu stavitelnou leteckou vrtuli pro…

02.10.2022

Podívám-li se na letadla z druhé světové války, vidím poměr průměru vrtule k rozpětí křídla letadla, není neobvyklé, že průměr vrtule je téměř třetinou rozpětí křídla! Průměr vrtule u…
Číst více »

Zamrznutí pilota – ztuhnutí pilota, rezignace pilota jeho příčiny, následky a…

25.09.2022

  Zatuhlý pilot,  příčiny, následky a jak s takovými piloty pracovat z pohledu instruktora.Popišme si jev, kdy pilot při řízení zatuhne - zamrzne, nebo rezignuje a nekoná tak, jak by konat…
Číst více »

Předletová příprava s instruktorkou. pre-flight check

28.08.2022

Nemohu si pomoci to sem neumístit. Předletová příprava se slečnou instruktorkou...
Číst více »

Výzva pro konstruktéry, technology a autotroniky na spolupráci na konverzi…

26.07.2022

Hledám konstruktéry, technology a zkušené autoelektroniky, kteří by se chtěli aktivisticky podílet na konverzi nového automobilového dieselového, řadového motoru a za letu stavitelné hydraulicky…
Číst více »

In-flight adjustable propeller - bush pilot skills

22.07.2022

 Adjustable propeller in flight - a good servant but a bad master.The function and use of the adjustable propeller can be found in every pilot's textbook. What you won't read in any textbook is…
Číst více »

Konverze automobilového motoru 1.2 TSI do rychlého letadla s STOL…

13.07.2022

 Automobilový motor v letadle a popis příhradového reduktoru.U letounu NG-4/6 VIA nebo jiného podobného letadla je potřeba motor zavěsit co nejblíže motorové/požární přepážce. Zejména, uvažuji…
Číst více »

Bush pilot Questions and answers, otázky a odpovědi

12.07.2022

B.M.:What’s the average amount of flight training hours to become a safe  bush pilot? F.Z.: Hi B.....,, the time it takes for anyone to become a safe bush pilot varies greatly.It also…
Číst více »

How I made a STOL plane with a 250km/h cruise

28.06.2022

How I made a STOL plane with a 250km/h cruiseI wanted to make an all-metal, fastest possible, two-seat aircraft with a wide, comfortable cabin and a true cruise speed of 250 kilometers per hour that…
Číst více »

Using Flaps for Advanced Pilots

27.06.2022

  Using Flaps for Advanced Pilots Every textbook will tell you that flaps curve the airfoil. But there is a lot that books don't teach us... What is the "higher girl" of flaps in…
Číst více »

Jak jsem si vyrobil STOL letadlo s cestovkou 250km/h

27.06.2022

​    Chtěl jsem si vyrobit celokovové, nejrychlejší možné, dvoumístné letadlo s širokou, pohodlnou kabinou a skutečnou cestovní rychlostí 250 kilometrů za hodinu, které dokáže při plné…
Číst více »

pilot's retrospective from my training

27.06.2022

 pilot's retrospective from my training J.F. 20.3.2022Since I got sick and had to cancel all my plans for the weekend, I decided to read your article " Pilot Training - Emergency Landings I."…
Číst více »

Bush pilot skills -Repairing a flat tire in the wilderness

27.06.2022

  The weather can sometimes get quite intense and unpredictable.            On one hard safety landing in a very turbulent environment and strong gusty winds, after…
Číst více »

Oprava defektu sépomocí v divočině- Bush pilot skills​

24.06.2022

            Počasí se někdy  umí dost intenzivně a nepředvídatelně zhoršit.          …
Číst více »

Jiný pohled, který velmi dobře doplňuje mé myšlenky, možná je i někdy odsuzuje,…

10.06.2022

 Tento článek: " Nesnažte se být chytřejší jak letová příručka"  jehož odkaz uvádím se souhlasem autora pana Michala Orlity a který reaguje na mé články pod odstavcem. Autor se věnuje dané…
Číst více »

Jak se tvoří provozní příručka POH k letadlu v kostce

03.06.2022

  Někdy vzniknou hospodské dohady jestli se provozní příručka letadla musí stoprocentně ctít, nebo je - pokud máte zkušennosti, znalosti a cit - možno létat i nad některé hodnoty v ní uvedené. A…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | výroba reduktoru #7.

02.04.2022

  V minulém článku jsme si řekli, co očekáváme od reduktoru a jaký by měl být. Řekli jsme si, že použijeme ozubený lineární řemen. Sami jste si zvolili redukční poměr, osovou vzdálenost a další…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | teorie reduktoru #6.

01.04.2022

Pro náš uvažovaný motor 1,2 TSI potřebujeme vhodný reduktor otáček, abychom mohli potřebný výkon převést z motoru na vrtuli.Redukujeme otáčky z vystupující primární hřídele, která je přišroubována na…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | motorové lože #5.

31.03.2022

Uložení konverze automobilového motoru do konstrukce draku je komplikovaná záležitost, u které se hodí předchozí zkušenosti. Upřímně, vyrobit konverzi motoru je stejně náročné jako jeho kompletní a…
Číst více »

pilotní výcvik- nouzová přistání II.

22.03.2022

  Pokračování článku nouzová přistání I.  5. Špatný rozpočet  Sleduji, že jednou z  nejčastějších chyb pilotů je jejich chybný rozpočet na přistání a špatná práce s …
Číst více »

pilotní výcvik | bezpečnostní přistání a nestandarní techniky #6.

22.03.2022

   Popis bezpečnostních přistání z praxe. Pro jednopilotní a jednomotorový letoun - pohledem instruktora a majite krátké plochy s nestandardní nápovědou.Začneme teorií…
Číst více »

Pilotní výcvik - nouzová přistání

22.03.2022

 Řekněme si prvně jak nouzové přistání učím já a později se podíváme na videa. Nouzáky cvičím tak, aby  byl výcvik účinný a komplexní s maximální vycvičeností pilota:S nácvikem…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru|hrubé odlehčení #4

13.01.2022

 Pokud konvertuji automobilový motor, je nejdůležitější jeho celková váha a odlehčení – tím se dostanu k lepšímu poměru výkon / váha a motor nebude tolik zatěžovat motorové lože a trup.Po…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | jak koupit motor #3

13.01.2022

 Po průzkumu  motorů v posledním díle vykrystalizoval jako vhodný kandidát škodovácký motor 1,2 TSI. Jak ho pořídit? Motor EA 111 CBZA, nebo CBZB, ale také CBZ 1,2 TSI pro svou…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | současný trh s motory 1#

13.01.2022

  V předmluvě  vyvstala jasná otázka: "Proč stavět novou konverzi, když je trh zaplněn osvědčenými a kvalitními výrobky s profi servisem a údržbou?"       …
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | předmluva #2

13.01.2022

 Seriálový návod pro všechny aviatiky-kutily, jak si poměrně levně vyrobit výkonný letecký motor. A proč vlastně stavět vlastní motor?Kdysi před lety mi jistý starý moudrý muž po několika…
Číst více »

Vývoj a výroba leteckého motoru | konverze automobilového řadového motoru VW 1…

12.01.2022

 Co Vás může potkat, rozhodnete-li se pro konverzi automobilového motoru do ultralehkého letadla. Delší dobu jsem přemýšlel, jaký motor bych si namontoval do svého „hodného“ hornoplošného…
Číst více »

Jak mi vrtule nedovolila vylétnout ze zatáčky

10.01.2022

 Povím vám příběh, který se mi stal na začátku mé letecké kariéry. To aby se mohli ostatní piloti vyvarovat podobných chyb, kterých jsem se dopustil já.Jsem pilot UL se zkušeností základního…
Číst více »

Pilot training | airplanes at school #4

10.01.2022

 Continuing the series Pilot Training |Flying Schools | Instructors | Training Intensity - Comfort on Board | Aircraft in Flight SchoolAircraft Ownership versus LeaseSome flight schools own the…
Číst více »

Pilot training | training intensity and comfort on the board

09.01.2022

 Continuation of the series Pilot Training |Flying Schools | Instructors | Training Intensity and Onboard Comfort Most pilot students learn to fly best and most effectively when they are…
Číst více »

Pilot training | billing flown hours as hobbs, tacho, operating time

08.01.2022

  A novice pilot who is not knowledgeable about billable hours may pay as much as 20 to 60 percent more in basic pilot training than they would actually need to. How is this possible? It…
Číst více »

Pilotní výcvik| účtování letových, hobbs, motorových- tacho a hodin od vzletu…

08.01.2022

 Začínající pilot, který se neorientuje v účtovaných hodinách může platit až o 20 až 60 procent více v základním pilotním výcviku, než by skutečně musel jak je to možné? Souvisí to právě s…
Číst více »

Pilot training | flight instructors #2.

06.01.2022

   Continuation of the series Pilot Training | Flight Schools | flying instructors #2.  From the previous discussion about which direction you want to take in flying and which school…
Číst více »

Pilot training | flight school

06.01.2022

 Pilot training series, article 1. If you've decided to get your pilot's license you probably have your reasons.Some people want to learn to fly to be able to control an airplane to fly on…
Číst více »

Skákal ze skříně, dnes má leteckou školu

06.01.2022

Poprvé letěl ze skříně s deštníkem. Dnes provozuje leteckou školuČlánek MF dnesFilip Zejda provozuje leteckou školu, vlastní letiště i jako letecký instruktor učí piloty létat. Také své dva potomky…
Číst více »

Surinamec z Holandska složil pilotní zkoušky, vycvičen v Letecké škole vysočina

06.01.2022

 Surinamec z Holandska na Vysočině složil zkoušky na ultralightPětapadesátiletý Surinamec Hank Lilienthal, dlouhé roky žijící v holandském Leusdenu. Má geny po německém dědečkovi. Ten v roce…
Číst více »

Pilotní výcvik | jak zvýšit efektivitu výcviku a platit méně #5.

03.01.2022

 Pokračování seriálu  pilotní výcvik | Letecké školy | Instruktoři | Intenzita výcviku - pohoda na palubě |  jak zvýšit efektivitu výcviku a zaplatit méněEfektivita výcviku je úzce…
Číst více »

Pilotní výcvik | letadla v letecké škole #4.

03.01.2022

 Pokračování seriálu Pilotní výcvik |Letecké školy | Instruktoři | intenzita výcviku - pohoda na palubě | letadla v letecké školeVlastnictví letadla versus pronájemNěkteré letecké školy letadla…
Číst více »

Pilotní výcvik | intenzita výcviku a pohoda na palubě #3.

03.01.2022

 Pokračování seriálu Pilotní výcvik |Letecké školy | Instruktoři | intenzita výcviku a pohoda na palubě Nejlépe a nejefektivněji se většina studentů pilotního výcviku naučí létat když jsou…
Číst více »

Pilotní výcvik | instruktoři #2.

02.01.2022

  Pokračování seriálu Pilotní výcvik | Letecké školy  S instruktorem pilotního výcviku strávíte nejvíce času a je to on, kdo Vás může otrávit, nebo povzbudit, či motivovat. Je tedy …
Číst více »

Szkolenie pilota Szkoła Lotnicza

01.01.2022

Upravím text na polský... Nowość. Seriál o pilotním výcviku, článek 1. eng Pokud jste se rozhodli pro získání pilotní licence asi máte své důvody.Někdo se chce naučit létat proto, aby uměl…
Číst více »

Jakákoliv další plocha - osvětlení plochy

01.01.2022

Osvětlení plochy ve Zbilidech a další nová bezpečnostní opatření.Na jakékoliv další ploše ve Zbilidech je nainstalována dvojitá světelná řada v šířce 20 m s jednotlivými rozestupy světel v každé řadě…
Číst více »

Ekologové versus Ekoteroristé|Environmentalists versus Ecoterrorists

01.01.2022

Ekologové versus EkoteroristéJak je rozpoznat? Co nám přinášejí a čím nám škodí? Musím říct, že mám rád poctivé a rozumné Ekology. Zkvalitňují nám život - přesto, že jejich počínání ve vztahu k nám…
Číst více »

Jakákoliv další plocha - úpravy letadel

29.12.2021

A Dovednosti a techniky létání vhodné pro „jakékoliv další plochy“V minulém článku jsme se dozvěděli co je to „jakákoliv další plocha“. Už i víte kdo a za jakých okolností z ní může létat. Popsali…
Číst více »

Vztlakové klapky pro pokročilé

28.12.2021

Vztlakové klapky pro pokročiléFilip Zejda O tom, že vztlakové klapky zakřivují profil křídla, nás poučí každá učebnice. O mnohém nás ale knihy nepoučí… V čem tkví „vyšší dívčí“ vztlakových klapek u…
Číst více »

nowość 2

17.12.2021

nowośc2. Vaše větší svoboda pohybu začíná s lepšími pilotními dovednostmi a i upraveným letadlem.Pro cross country flying není nezbytné pronajímat, nebo kupovat to nejlepší a nejdražší SUPERSTOL…
Číst více »

„jakékoliv další plochy“ - bush pilot training, úpravy letadel, postupy přistání

16.12.2021

Úpravy letadel a techniky létání vhodné pro „jakékoliv další plochy“ - bush pilot training       V minulém článku jsme se dozvěděli co je to „jakákoliv další plocha“.…
Číst více »

Nowość 3

16.12.2021

Nowość 3. English text. "Jakákoliv další plocha" není letiště ani plocha SLZ!  Zákonem stanovená letadla,vrtulníky, balony, letouny atp. mohou za dodržení zákonných podmínek používat…
Číst více »

News 3

06.04.2021

http://www.msvoboda.cz/air/f.mp4Skluzem a dovednostmi k vyšším výkonům, aneb jak výrazně zkrátit přistání...Skluzovat se dá - s vhodným letadlem a po pokračovacím výcviku i v přechodovém oblouku,…
Číst více »

Tančili jsme s "UFO"

23.12.2020

Byl krásný letový den. Téměř nefoukalo, občas nějaký kumul. Letěli jsme s Davidem cvičit nouzové přistání s letounem Tecnam P 2002 Sierra do více členité krajiny. Nouzová přistání nad letištěm, v…
Číst více »

Jak umístit dvojnásobné množství letadel do hangáru?

13.10.2020

S rostoucím počtem pilotů, kteří si pořídili vlastní letadélko, se ukazuje narůstající potřeba umístit více letadel do hangárů, které nejsou „nafukovací“. Ale jak to udělat? Jednou z …
Číst více »

Vypůjčte si P2002 Sierra na celý den za svělých podmínek.

20.08.2020

V hangáru na vás čeká nový přírustek Tecnam Sierra P2002, OK-KUU66. Tento stroj je vybaven osvědčeným motorem Rotax 912, pevnou vrtulí. Stroj je velmi robustní a odolné celokovové konstrukce.…
Číst více »

Mikrorecenze letounu Bristell

14.08.2020

Bristell považuji za zdařilé letadlo, se kterým jsem měl možnost něco málo nalétat v kategorii ELSA 600 kg s větším rozpětím křídel, motorem Rotax 912 a vrtulí fiti o průměru 160 až 170 cm.…
Číst více »

Předletová příprava a věci související...

03.06.2020

Létání není tak komplikované a složité, jak se na první pohled může jevit, ale také to není ježdění automobilem, kdy mnozí z nás ani netuší, kam se leje olej. Před každým letem je potřeba důkladně…
Číst více »

Letadla na „elektriku“ - zamyšlení

11.12.2019

V poslední době se roztrhl pytel s různými názory na letadla, která by měla létat na elektrický pohon. Probírají se různé varianty a akumulátory, dolety a výhody a nevýhody takového pohonu.Elektrický…
Číst více »

Density altitude, co to je?

30.06.2019

Teplota, výška, vlhkost. Jak tato trojice může ovlivnit výkonost vašeho letounu? Dozvíte se ve videu. Jo a je v angličtině... ;)
Číst více »

Jak jsem vzlétl, aniž jsem chtěl

10.05.2019

"Jaké bylo mé překvapení, když rogalo ihned po mém nepatrném odtlačení vzlétlo. Vzlétlo velmi rychle a pod značným úhlem. Než jsem se nadál, byl jsem v pěti až sedmi metrech." Dramatický zážitek…
Číst více »

Jak jsem vlétl do oblačnosti, aniž jsem chtěl

10.05.2019

Chybami se člověk učí. O tom, jak je snadné se do špatného počasí dostat, jak není radno v něm létat a co všechno se při takovém letu může stát, vypráví Filip Zejda.Před mnoha léty, na začátku mé…
Číst více »

Přeškolení na ostruhová letadla

04.02.2019

Když vpředu cosi chybí a vzadu naopak přebývá. Pojednání o tom, jak se vypořádat s nedostatkem výhledu, s dřevěnýma nohama i přistáním do zatáčky, když sedíte v letadle s ostruhovým podvozkem…
Číst více »

Jak létá Yetti s motorem 1.2TSI

28.05.2018

Zdravím všechny piloty. Na přání mého instruktora bych se chtěl podělit o dojmy z polétání s ultralehkým letadlem Yetti J - 03 (OK - BUR22) osazeným motorem 1,2 TSI.Na začátek příspěvku musím přiznat…
Číst více »

Rotax 912 versus Škoda 1.2TSI aneb když se zima zeptá.

28.05.2018

Létání v zimě má své neopakovatelné kouzlo. Jak obstojí motory Rotax 912 a Škoda 1.2TSI v teplotách pod -15°C?​Startujeme RotaxNastartování motoru Rotax 912 ULS se neobejde bez nahřívání motoru.…
Číst více »

Publikované články na aeroweb.cz

28.05.2018

Během let jsme publikovali bezpočet článků na téma létání, stavba a úprava ultralajtů, konverze automobilových motorů na letecké. Na serveru aeroweb.cz je pulikována většina z článků. Výpis…
Číst více »

Jak mi lyže nechtěly dovolit přistát

11.01.2022

 Ahoj piloti, chtěl bych se s Vámi podělit o otřesný zážitek, který se mi stal a zároveň o zkušenost tak, aby se to, co se stalo mně, nikomu z vás nestalo. Bohužel jsem cosi při předletové…
Číst více »

Konkurs na Szkołę Lotniczą Roku 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

Ceny szkolenia pilotów i wynajmu samolotów 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prognoza pogody dla nas.
Odkaz na novinky...

Szkolenie pilotów przed lotem.
Odkaz zde...

Szybki kontakt:

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Więcej informacji o nas, napisz do nas...