Řekli o nás

23.5.2022 A.G.

Thank you again for your training last year: a few weeks ago I lost most power (I carburettor failed) of my 912 Rotax engine in the STOL, coming from LKSR over the Sumava and had to get into a tight field just 500m into Germany; all went well and no damage done; decision and landing situation very similar to what we had trained.


Pilot po výcviku J.K.

ULL výcvik u Filipa Zejdy mohu vřele doporučit. Důkladně vás naučí vše co je třeba dle osnovy LAA a navíc budete mít možnost si vyzkoušet v praxi mnoho nouzových a bezpečnostních přistání do různých druhů terénů. Věřím, že tímto se Flipova škola odlišuje od ostatních. Jako pilot pak nebudete panikařit v případě, kdy třeba dojde k nouzovému přistání v reálné situaci. Filip má navíc osobní přístup ke každému žákovi a je časově flexibilní. Navíc ho létání opravdu baví a tak pokud budete mít čas a chuť vy, bude s vámi rád létat každý letový den.

Pilot po výcviku J.F.   20.3.2022

Vzhledem k tomu, že jsem omarodil a všechny plány na víkend musel zrušit, rozhodl jsem se pořádně přečíst tvůj článek „ Pilotní výcvik – Nouzová přistání I.“ a musím říct, že za mě pecka.

Je to dáno i tím, že mnoho situací, co popisuješ, jsem měl možnost opravdu ve výcviku u tebe reálně zažít. Ne vždy jsem je zvládal na jedničku, ale postupem času jsem si byl jistější minimálně v tom, že dolů se dostanu a nebude to bolet, nebo prostě ta důvěra, že dokud kloužeme a mám možnost lehce potlačit a udržet si rychlost a vidím místo kam to posadím, tak se tam prostě dostanu. Při využití všeho co znám nebo jsi nás učil.

Už v průběhu výcviku jsem opravdu pořád koukal, kde by se dalo sednout, protože jsem nevěděl, kdy shodíš magneta [:-D] a časem jsem si minimálně držel ruku na plynu [:-D] což vlastně dělám do teď. Tím jsem to samozřejmě chtěl odlehčit. Potvrzuje to ale tvůj důraz nám pilotům předat zkušenost, která nám jednou může zachránit zadek. Třeba při letu nad rozsáhlým lesem si přidat na výšce nebo les oblétnout po kraji. Tak stejně při přiblížení očekávat střih větru, nebo turbulenci a držet si pojistku přípusti plynu atd.

Po mém nápadu si udělat GA v jedné škole, kterou určitě nemusím jmenovat bylo velkým překvapením, že nouzové přistání se dělalo spíše teoreticky než prakticky. A při jednom nepovedeném přiblížení, kdy jsem opravoval výšku skluzem, zatáčkou s křídlem pod vítr, srovnáním do osy a dosedem na plochu. Instruktor byl úplně překvapen, co to dělám, proč neopakuji okruh. V podstatě mně pak řekl, že ví, o co jsem se snažil, ale že to v jeho výcviku nikdy nedělal. Pouze mu to bylo řečeno a už vůbec to nečekal od žáka. Celkové zjištění bylo, že při fluktuaci žáků neměl instruktor ani šanci poznat a přečíst návyky žáků, a tudíž se bazírovalo na striktním dodržování příručky a teoretické simulaci nestandardních režimů letu. (méně práce pro instruktora a eliminace poškození letounu).

Tvůj článek se mi líbí. Když to čtu, tak nejen že si připomenu hodně věcí co jsi nás učil, ale je to i dobrá reklama na tvoji školu. Což mi osobně vůbec nevadí. Každý budoucí žák si může přeci projít i jiné školy a podívat se, jak se tam učí (přistup instruktorů, stav letadel a i následný přistup po výcviku). Ono hodně dělá i optat se žáků na jejich názor na danou školu. Toto zmiňuji, protože sleduji i co se rozjelo za debatu ohledně jiných článků, které jsi zveřejnil. Můj názor je takový, že kdo tě nezná a nevyzkouší létání pod tvým vedením, tak prostě nevěří, protože jinde mu tu šanci nedali…. Děláš to prostě jinak a kladeš důraz na bezpečnost a připravenost pro tu OSUDOVOU CHVÍLI, kdy ti opravdu půjde o přežití. Líbí se mi i jak vysvětluješ při běžném hovoru technické věci. Když mě něco na tvém letadle zaujme není tvoje odpověď: „jo to je tam nové, stálo to tolik a je to paráda“, ale řekneš mi i jak to funguje a proč zrovna tohle jsi tam dal.

Do článku bych přidal třeba fotku nebo ruční nákres reálné situace (plochy) s vyznačeným směrem a popisem. Oživilo by to článek a bylo by to víc konkrétnější pro „ nevěřící Tomáše“ [:-D] Na druhou stranu chápu i náročnost a množství vynaloženého času do takového nákresu, jelikož ne každý má místní znalost. J.F.

Pilot si pujčuje letadlo. V.K.

O víkendu se tady totiž konal už sedmadvacátý ročník Horáckého leteckého dne a já měla to potěšení letět v letadle Yetti A3 s pilotem Vítem Křišťanem z Letecké školy Vysočina Filipa Zejdy.

Přistání bylo stejné, jako je současný stav dráhy na letišti v Henčově – hrbolaté. „Musíte tady hodně koukat, kam dosedáte, nás to trochu vyhodilo kvůli hrbolu, mezi piloty se říká, že tohle je nejhorší dráha v republice," řekl mi po přistání třicetiletý Vít Křišťan.

V Jihlavě se o nové zpevněné asfaltové dráze na henčovském letišti debatuje už dlouho. Na nové dráze se však zatím jihlavští zastupitelé nedokázali shodnout. „Plocha není v ideálním stavu. Asfalt by byl super, protože Jihlava je jedno z důležitějších letišť v České republice, a spousta pilotů by to uvítala," poznamenal mladý pilot.

Samotný let byl ale skvělý. I když obavy se dostavily ještě na zemi poté, co jsem se dozvěděla, že můj pilot se živí jako učitel hudby na Janáčkově akademii v Brně. „Jsem muzikant, jazzový pianista, učím a vedle toho koncertuji a píši hudbu. Létání je můj koníček. Mezi kamarády hudebníky mám ale hodně pilotů, je to celkem běžná záležitost," vysvětloval mi s úsměvem Vít Křišťan.


Když jsem se krkolomně dostala do sedadla vedle pilota, mimochodem letadla jsou pro vysoké lidi nic moc, Vít Křišťan mě připoutal a vyzval k tomu, ať si nasadím sluchátka, jejich prostřednictvím jsme po celý let komunikovali.

Start byl opravdu raketový. Tento model letadla Yetti A3 je totiž velmi rychlý. „Je unikátní tím, že letadlo je extrémně pevné, je to taková ta stará škola, celokovové, potažené plátnem. Zajímavostí je motor, který vyvíjí Filip Zejda, je automobilový a speciálně upravený pro letecké účely, současně jde asi o nejsilnější motor v ultralehkém letadle, který existuje. S letadlem to tedy docela cvičí, dá se stoupat i deset metrů za sekundu," vysvětlil mi pilot.

Naše trasa se ubírala podél dálnice D1 směrem na Humpolec. Občas s námi letadlo zaházelo. „To je kvůli proudům, například nad polem se drží teplejší vzduch, takže to trochu zalomcuje," usmál se zkušeně Vít Křišťan. Poté jsme se z ptačí perspektivy podívali na zříceninu Orlíku, obkroužili ji a pokračovali zpátky k Henčovu. Žádnou mapu ani GPS navigaci pilot nepotřeboval. „My už to známe, tak se řídíme podle navigace v hlavě, kdybychom se ale ztratili, mám tu mapu," vysvětlil pilot.
Zdroj: https://jihlavsky.denik.cz/zpravy_region/pristani-na-draze-v-hencove-pripomina-hopik-20160912.html

12.5.2014 Hank Liliental

Surinamec z Holandska na Vysočině složil zkoušky na ultralight u letecké školy Vysočina.






Лучшая летная школа года 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

цены на обучение и аренду
Pdf soubor ke stažení zde...

прогноз погоды
Odkaz na novinky...

Демонстрационный полёт
Odkaz zde...

Контакты

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

пишите, звоните