Filip Zejda instruktor, zkušební pilot, stavitel letadel

Click for English text...

Vzdělání a dovednosti

  • Strojírenská  konstrukce  na SPŠS s maturitou.
  • Nástavba: automechanik - zaměření pohony, motory, převodovky.
  • Stavitel letounů, konverzí motorů na letecké a za letu stavitelných vrtulí velkých průměrů.
  • ATPL theory – flying academy Prague, úspěšně složená zkouška před UCL.
  • Pilot ULL/PPL.
  • Zkušební pilot.
  • Pilot instruktor "FI" dosud vycvičeno přes padesát pilotů.
  • Základy angličtiny ICAO level 4 (vycvičeni čtyři  zahraniční piloti Rusko, Turecko, Polsko, Surinam ).
  • Základy ruštiny.
  • Schopnost rozvinout a doprecizovat Vaše pilotní dovednosti.Až na vyjímky nepřeučuji piloty, jejich dosavadní nabytý styl létání, ale ten původní rozvíjím a precizuji. Zmenším, nebo zcela  vyřeším Vaše nejistoty a ještě se naučíte to, co  Vám jinde ani neukážou. Tím budete mít více šancí zvládnout jakoukoliv krizovou situaci.
  •  Pilotem od r. 2005, instruktorem od r. 2009 nálet cca 5000h.

Zájmy

  • Úpravy motorů, reduktorů,  vrtulí a letadel, úpravy letadel na STOL a SUPERSTOL charakteristiky. Konverze automobilových motorů, konverze za letu  jednotlivě postavených za letu stavitelných vrtulí velkých průměrů pro zvýšení tahu, a snížení hlukové zátěže.
  • Výcvik pilotů zaměřený na zvládnutí kritických situací  - přizpůsobený psychickému nastavení pilota/žáka a jeho vlastním dovednostem, na kterých se staví a které se postupně rozšiřují.
  • Létání – vzlety a přistání v obtížných podmínkách, nouzové situace  a létání na lyžích.

Projekty

Publikační činnost e- books pro piloty

a publikační činnost na leteckých webech - Aeroweb a na Skyfly a na Blog-u

  • Budování vlastní přistávací plochy 2000 ft AMSL, TORA 236m.
  • Stavba ocelové budovy 10x16m s dvěmi bifold door.
  • Vybudování vlastního servisu na opravy a úpravy letadel.
  • Rekonstrukce a generální oprava letounu Yetti -J 03 ostruha, zástavba motoru R 912 S.
  • Konverze a zástavba automobilového motoru VW 1.4 16V 74kW do letounu Yetti J-03.
  • 3x Generální oprava letounu P 2002  Sierra.
  • Výroba lyží na YETTI J-03 pro ostruhový letoun.
  • Konverze a zástavba motoru 1.2 TSI CBZB 140HP/220Nm do letounu Yetti J-03.
  • Výroba a stavba letounu ROKO AERO z neúplné stavebnice - vznikl "DREAMTRAINER FZ" STOL  600kg konverze  s výrazným zlepšením letových charakteristik a výkonových parametrů u letounů na bázi letounů ROKOAERO, Bristell a NG 6 VIA.
  • Konverze a zástavba motoru 1.2 TSI ( 120Hp a 220Nm) do letounu DREAMTRAINER FZ.
  • Zálety pokročilých ultralehkých letadel 600kg s  netradičními pohonnými jednotkami a vrtulemi..
  • Výroba a konverze za letu stavitelné třílisté a dvoulisté vrtule o průměru 2060mm a 2030mm.
  •  Pozemní a letové zkoušky vlastní  konvertované vrtule.
  • Kniha pro piloty "Pilotní výcvik", e- book zdarma
  • Kniha pro piloty " Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota"​ e-book zdarma
  • Kniha pro stavitele letadel a motorů "Vyrob si svůj letecký motor." placená kniha.
  • Kniha pro stavitele leteckých vrtulí "Vyrob si svou za letu stavitelnou vrtuli". placená kniha.

Education and skills

  • Engineering construction at hight school SPŠS Jihlava with graduation
  • Superstructure trained car mechanic, focus drives,  engines, motors, gearboxes
  • Aircraft builder
  • ATPL course - flying academy Prague with passed exam before civil aviation authority UCL
  • ULL / PPL pilot
  • Test pilot
  • Pilot instructor - moore than 50 pilots trained
  • Basics of English  - pased exams ICAO level 4. three pilots trained in English (trained four foreign pilots Russia, Turkey, Poland, Suriname).
  • Flying PPL and ULL since 2005, instructor since 2009, total flight time 5000+ hours

Hobbies

  • Construction of engines, reducers, propellers and aircraft. Modifications of aircraft to STOL and SUPRSTOL characteristics.
  • Modifications of aircraft to STOL and SUPRSTOL characteristics.
  • Pilot training aimed at handling critical situations adapted to the pilot's psyche
  • Flying:take-offs and landings in difficult conditions and flying on skis.

Projects

  • Construction of own landing area 2000 ft AMSL TORA 236 m.
  • Construction of a steel building 10x16m with a bi-fold door.
  • Building your own service for repairs and modifications of aircraft.
  • Reconstruction and overhaul of the Yetti -J 03  tail dragger aircraft, installation of the R 912 S engine.
  • Conversion and installation of the car engine VW 1.4 16V 74kW into the aircraft Yetti J-03.
  • Overhaul of the P 2002 Sierra aircraft.
  • production of skis on YETTI J-03 for  tail wheel  aircraft.
  • Conversion and installation of the 1.2 TSI CBZB direct injected an tubocharged engine with 140HP / 210Nm  into the Yetti J-03 SUPERSTOL aircraft.
  • Production and construction of the DREAMTRAINER FZ STOL 600kg aircraft conversion and improvement of flight characteristics and performance parameters for aircraft based on the Bristell aircraft and NG 4 VIA Rokoaero.
  • Conversion and installation of the 1.2 TSI engine(120HP) into the DREAMTRAINER FZ aircraft.
  • Flight of advanced ultralight aircraft 600kg with other propulsion units and propellers.
  • Overhaul of the second Tecnam P 2002 Sierra aircraft and installation of the R 912 ULS engine
  • production and conversion in flight adjustable three-bladed carbon propeller with a diameter of 2080 mm.
  • Flight tests of own converted propellers and engines.
  • Two books for pilots: "Pilot training" and "Free flying in nature or the Czech bush pilot's handbook"
     Publishing activities on aviation websites www.aeroweb.cz and www.skyfly.cz
  • e-book for aircraft builders: Build your own aircraft engine. paid book
  • e-book for in flight adjustable propelers: Build your in flight adjustable propeller.paid e-book


Propagace létání v médiích: Rozhovor z očí do očí s p. Pečenkou


Poprvé letěl ze skříně s deštníkem. Dnes provozuje leteckou školu

3. března 2013, rozhovor pro média.

Filip Zejda provozuje leteckou školu, vlastní letiště i jako letecký instruktor učí piloty létat. Také své dva potomky bere od útlého dětství do letadla a do vzduchu. "Ale nevím, jestli to syn nebo dcera po mě jednou převezmou," směje se letec, který propadl aviatice a splnil si velký životní sen.


"Když něco opravdu strašně moc chcete a toužíte po tom, jděte za tím," dodává muž, který má ve Zbilidech u Jihlavy již osm let vlastní letiště, čtyři letadla a provozuje na LKJI Leteckou školu Vysočina, kde učí své klienty pilotovat letadla.

Co všechno se dá z letadla vidět zajímavého? Z pohledu třeba urbanismu, krajinné architektury...
Spousta věcí. Zajímavé je třeba to, že uprostřed pole vidíte vysekané čtverce, kde se pěstují úplně jiné plodiny, než které tam mají být.

Marihuana?
Třeba. (směje se) Nebo uprostřed lesa objevíte třeba nějaký vojenský objekt, ve vodě přehrady zase spatříte něco, o čem také nemáte ani ponětí. Je to opravdu hodně zajímavé.

Spolupracujete třeba s archeology?
Také už za mnou byli. Z výšky lze odpozorovat místo budoucího nálezu. Ale musí k tomu být vhodné podmínky a čas. Nejlépe na jaře, když plodiny začínají rašit. Tam, kde jsou budoucí vykopávky, se plodina chová jinak. Jinak roste, je tam míň ornice. A to je ze vzduchu hezky vidět.

Vzpomínáte na svůj první let?
Bylo to kdysi dávno, jako malý kluk jsem letěl ze skříně s rozevřeným deštníkem nad hlavou. Když chce někdo začít létat, může to zkusit třeba s větroněm nebo ultralehkým letadlem.

A že jste se spíš nedal na parašutismus?
Mám z takových věcí trochu strach. To už je jiná kategorie. Běžný pilot totiž zřídkakdy opustí letadlo. Jsem rád v tom, co má křídla. Cítím se tam bezpečněji. Nejde o uzavřený prostor, já mohu létat i s otevřenou kabinou. Jde o to, že mám určité znalosti o konstrukci a vím, že to letadlo je kompaktní a daleko lépe odolává poryvům větrů a dalším přírodním nástrahám.

Jak to bylo dál, že jste se stal pilotem?
Nebylo to tak jednoduché. Já jsem poměrně vzpurný kluk. Spíš než učení mne zajímaly holky, motorky a tomu odpovídal i prospěch ve škole. Dostal jsem se na učiliště, kde jsem měl incident s mistrem, a řekl jsem si, že chci něco víc. Ředitel mi řekl, že jedinou šancí, jak se odsud dostat, je mít takový prospěch, abych mohl přestoupit na střední školu. Tak jsem byl zavřený doma a šprtal jsem se. A dotáhl jsem to na samé jedničky. Dostal jsem odznak vzorný učeň a doporučení na střední odbornou školu, obor konstrukce. To byla moje vysněná škola, kam jsem skutečně přestoupil.

Ty konstrukční a strojírenské znalosti vám asi při létání hodně pomáhají?
Bez toho se jako pilot jen těžko obejdete. Na druhou stranu jsem tím trochu zatížen a už u každého stroje přemýšlím o tom, co by kdyby. Ale zase spoustu věcí si mohu udělat sám či si navrhnout. Běžně si vyměňuji motory a letadla si upravuji k obrazu svému.

Po škole jste si udělal pilotní zkoušky?
Nešlo to tak jednoduše. Já jsem trochu skrblík na peníze.

Počkejte - skrblík? Letectví, to je přece finančně velmi nákladná záležitost?
Je a není. Pokud nemáte peníze a chcete létat, můžete začít třeba na větroních nebo ultralehkých letadlech, což je možná ještě snazší a časově výhodnější. Na základě odpracovaných hodin si můžete udělat pilotní výcvik. Nabízím to studentům, kteří mají dobré studijní výsledky. Létat mohou totiž již od patnácti let. Navíc se mnou mohou spolupracovat na konstrukci letadel a dozvědět se spoustu zajímavých věcí mimo základní výcvik. Myslím, že je to pro ně dobrá škola, víceméně zadarmo.

Filip Zejda

Jednatel Letecké školy Vysočina, s. r. o., ve Zbilidech u Jihlavy se narodil v roce 1973. Je pilotem a leteckým instruktorem ultralehkých letadel. Má nalétáno přes 3000 hodin.
Jeho firma nabízí celoroční výcvik pilotů ultralehkých letadel, řízené lety, Busch pilot training, zimní lety na lyžích. Má soukromé letiště, půjčovnu letadel, provádí i jejich servis a obchoduje s nimi. Zájemcům nabízí i předváděcí ukázkové lety.
Absolvoval výcvik jako pilot-instruktor, jako pilot větších jednomotorových letadel General Aviation do 5 700 kg i teoretický výcvik pilota dopravních letadel. Publikuje odborné články.
Žije ve Zbilidech u Jihlavy, kde s ženou vychovává syna a dceru.

Pojďme zpět k vám. Jak jste si splnil svůj sen?
Koupil jsem si motorové rogalo a veškeré ochranné vybavení. Odjel jsem na odlehlé letiště, kde jsem se zkoušel rozjíždět, popojíždět, ale ono se to rogalo najednou vzneslo. Byl jsem z toho tak překvapený, že jsem to nedokázal ukočírovat a spadl jsem do oranice. Byla to hluboká orba a mně se naštěstí nic nestalo. Až na to, že jsem měl hlínu hluboko v nose. Na ten popud jsem se rozhodl udělat si skutečné pilotní zkoušky na velké motorové letadlo. To mě stálo kolem 220 tisíc korun.

Vy jste dal přednost ultralightům, že?
Rozhodl jsem se, že nevstoupím do aeroklubu, kde se létá převážně na velkých a starých strojích, ale založím si vlastní společnost. Ve Zbilidech jsem koupil pozemky a udělal si soukromé letiště a založil pilotní školu. Přednost jsem dal ultralehkým letadlům. Je to levnější a spoustu věcí si na nich můžete udělat sami a vytvořit je k obrazu svému. Navíc jsou konstruovaná tak, že mohou nouzově přistát prakticky kdekoli.

Kolik máte nyní letadel?
Mám čtyři letadla. Dvě pro školní výuku a dvě, která přes zimu opravuji či přestavuji. Poté je musí zkontrolovat zkušební technik, stroje zalétám a následně prodám. To mi přináší peníze pro další sezonu. Víte, ono to není jen myslet si, že si létám jen tak pro radost a učím lidi pilotovat. Létání je asi čtvrtina práce. Ostatní je sebevzdělávání - zejména angličtina, studium techniky a postupů, sekání a údržba dráhy letiště, celoroční péče o ovce spásající trávu na letišti, umývání a servis letadel, výuka klientů... Na druhou stranu tu práci miluju a rád rozdávám radost, tak bych to za nic jiného neměnil.

A dá se tady vůbec uživit jako pilot-instruktor?
Dá, pokud máte dostatek klientů - a to je tak sedm za sezonu. Bohužel dnešní doba tomu není příliš nakloněná. Skutečnost je taková, že dnes u mě létají lidi starší čtyřiceti a padesáti let. Není výjimkou sedmdesátiletý pán, kterého cvičím. Jsou to lidé, kteří si většinou plní svůj velký sen. Za socialismu nemohli, dnes jsou finančně zajištění, děti mají odrostlé, takže si dělají radost.

Jak celý základní pilotní výcvik ve vaší škole vypadá?
Ve Zbilidech mám výukové středisko, kde učíme teorii. Je tam dvacet hodin praxe a čtyřicet hodin teorie. Tu mají lidé u mě hodně rádi, je hodně interaktivní a snažím se vše ukazovat na příkladech. Chci, aby se teorii nenabiflovali, ale aby tu problematiku skutečně pochopili. Základní výcvikové lety děláme z letišť v Jihlavě, Pelhřimově či z Brodu, která jsou vhodná pro začátečníky. Základní pilotní výcvik vyjde přibližně na čtyřicet tisíc korun.

Učíte je i nouzově přistávat?
Samozřejmě. Letí si, letí, kochají se a já jim najednou vypnu motor. Není to samozřejmě hned, ale až ve fázi, kdy jsou schopni samostatně řídit a přistát. S praktickým nácvikem nouzového přistání začínám pomalu. Je to pro ně nezbytné.

Jsou mezi vašimi žáky i ženy? Kolik jich míváte?
Ten poměr je deset ku jedné. Když se k tomu žena rozhodne, tak je to taková oslava.

Je rozdíl v tom, jak létá muž a žena?
Rozhodně. Muž to bere spíš silově a adrenalinově, bere to jako své druhé auto. Žena se víc bojí, letadlo víc opečovává, je k němu něžnější, víc si s ním hraje a snaží se do té problematiky více proniknout.

Manželku jste také naučil létat?
Já osobně ne, ono je z psychologického hlediska lepší, když rodinné příslušníky cvičí jiný instruktor. Má to pak ten správný řád a směr. Prostě žádné úlevy ani přehnaná tvrdost. Žena létá, i když ne pravidelně. Ale pokaždé jsem překvapen, jak i po delší pauze dokáže perfektně přistát a položit letadlo na zem jako do postýlky.

Ve Zbilidech jste od roku 2005?
Ano a od té doby mně tam jeden pán ze sousední vesnice neustále hází klacky pod nohy. Stěžuje si na všechny možné strany, že tam dělám něco nelegálního. Nevím, proč to dělá, nic jsem mu neudělal. Ale naučil jsem se s tím žít. Posiluje mě i to, že všechny soudy a spory zatím prohrál. Vadilo mu třeba i to, že chci na svém vlastním pozemku pro své ovce, které spásají travnatou plochu na letišti, postavit příbytek.

A s místními vycházíte jak?
Přistěhoval jsem se na vesnici a choval se zprvu jako velký kluk z města s nosem nahoru. A oni mi to dali ze začátku pěkně pocítit. Postupem času, jak jsem na svých pozemcích hospodařil, dospěl jsem k tomu, jak jsou ti lidé z vesnice velmi vzdělaní, chytří a začal jsem si jich hodně vážit. Žijí s přírodou a obhospodařují ji. Vše, co dělají, má svůj směr a řád. Ale to člověk z města nevidí. Musí mezi nimi dlouho žít, ale dělat i tu stejnou práci a teprve pak to pochopí. Stále si k nim chodím pro rady.

Zdroj: https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/filip-zejda-letecky-instruktor.A130226_1894316_jihlava-zpravy_mkk

Hostem dopoledního Tandemu Tamary Peckové byl pilot - instruktor Filip Zejda. Odmalička ho lákaly motory a také letadla a létání. Poprvé se do vzduchu dostal na rogalu. „Chtěl jsem si to vyzkoušet, ale nějak se to zvrtlo. Vítr mě vynesl a najednou jsem byl v sedmi metrech. Dostal jsem se do vývrtky, spadl jsem do pole a měl jsem hlínu úplně všude, v nose, v uších a byl jsem dost otřesen."

V současné době provozuje leteckou školu, své žáky připravuje na rizikové situace. „Hodně trénujeme nouzová přistání, vypnu magneta, motor přestane fungovat a jen plachtíte. Musíte si poradit i v této situaci."


Kromě titulu pilot - instruktor je také pyšný chovatel ovcí. „Někdo se o přistávací plochu postarat musí. Malý problém je v těch exkrementech, nelíbí se to i některým klientům a občas se to dostane i do letadla, to pak musím čistit." Nepletou se ovce na přistávací dráze? „Musíte udělat nízký přelet, ony se rozutečou, krásně přistanu a pak stačí ovce zahnat do ohrady."

Za to, že se stal pilotem-instruktorem vlastně vděčí příhodě, ve které hlavní roli sehrála záchodová mísa. Jak moc? Poslechněte si celý Tandem v přiloženém zvuku. Průvodcem byla Tamara Pecková.

LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805