VII. Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota - kniha pro piloty. Vyšší efektivita provozu "jakékoliv další plochy" jejím osvětlením. Filip Zejda

 Vyšší efektivita využití „jakékoliv další plochy“ jejím osvětlením.

     Osvětlení jakékoliv další plochy přinese násobně vyšší bezpečnost a možnost ji využívat déle. Jedna osvětlená plocha umožní několika provozovatelům letadel s více letadly velmi podstatně zvýšit efektivitu provozu a tím také zisk. Pokud Vám mohou 3-4 letadla přiletět o 20 nebo 30 minut později a zcela bezpečně, pak můžete i Vy jako provozovatel pouze získat. Nejen pilot letadla!

     Osvětlená plocha umožní využití letového času až zhruba o jednu hodinu denně déle. Ráno se dá vylétnout při občanském svítání a večer se dá sednout před občanským soumrakem. Není nutné létat pouze od východu do západu slunce! Je pravda, že počasí někdy umí zhoršit viditelnost už při západu slunce. Třeba takový let v kouřmu proti zapadajícímu slunku je také náročný. A přistávat s poškrábaným čelním sklem s různě rozlitými kapkami deště proti zapadajícímu slunku také moc  nepotěší, zejména na velmi krátké jakékoliv jiné ploše, kde uklízíte letadlo vyčerpán po letovém dni s mnoha studenty.

Průlet nad osvětlenou plochou.


      A tak je skvělé mít svoji osvětlenou jakoukoliv další plochu.

      Protože jsem poměrně lenivý, dlouho jsem přemýšlel, než jsem něco udělal. Zkoumal jsem  jak osvětlit dráhu s co nejmenším úsilím, a nejmenšími možnými vynaloženými prostředky ale tak, aby to osvětlení vydrželo navěky. V létě i v zimě a hlavně aby bylo vždy při jakékoliv závadě lehce opravitelné, zároveň křehké a nízké,  aby nerozbilo vrtuli. Muselo také být co nejméně viditelné pro okolí i při rozsvícení a zároveň dostatečně viditelné ze vzduchu z osy přiblížení pro přiblížení alespoň z 10km. Originální letištní světla a PAPI přibližovací světla jsou neskutečně drahá a když nebuduji mezinárodní letiště mohu se bez nich určitě obejít ale hodí se co si budeme povídat...

     Na internetu jsem zkoumal jak nejlépe kabely zapravit pod zem do nezámrzné hloubky a aby je zvěř ryjící v zemi - krtci, hlodavci a prasata, nebo technika jezdící po ploše nepoškodila. Nejlepší postup byl rozrytím - úzkým rozříznutím země úzkým pluhem - vlastně speciálním nožem a odvíjením a kladením kabelu ještě v samotném tělu pluhového nože ve správném  ohybovém rádiusu do matičky Země - to aby se kabel nepoškodil, než se za ním zem opět zavře - natrvalo.

      Nakonec mé obavy o rozkousání kabelů hlodavci odvrátil výrobce kabelů s tím, že  ty správné kabely 3x1,5 CYKY jsou určeny pro přímé uložení do zeminy a hlodavcům smrdí a nekoušou do nich. Super zbývají prasata! Myslivci mi řekli, že ta obvykle hlouběji než 25 maximálně 40 centimetrů neryjí. Zámrzovou hloubku jsem "opustil" s tím, že rozrýt zem tak hluboko by vyžadovalo velkou sílu a výkon traktoru a velmi dobrou adhezi kol na povrch a pohon všech kol traktoru, spíše však speciální vozidlo s několika koly vedle sebe a i to by poškozovalo můj opečovávaný trávník!

        Bylo potřeba sehnat  nožový pluh do země s vnitřním vedením a uspořádáním s rolnami a dostatečným rádiusem na pokládání kabelů. Nedal se sehnat ani pujčit!


 Nožový pluh jsem si navrhnul a vyrobil sám.

       Speciální odvíjecí nožový pluh na uložení kabelů asi 40-55cm pod povrch, který zbytečně nenaruší travní drny, ale prořízne je, je šetrný k ploše a občas i zvětralý kámen rozřízne, nebo odkloní je skvělým a nenahraditelným pomocníkem! Velmi velké kameny velikosti bedny stolního počítače je možné pomocí hydrauliky neseného závěsu na kterém je pluh navěšen dostat na povrch a ručně je odstranit. To je skvělé! Vhodná konstrukce vnitřního vedení kabelu a použité rádiusy nepoškozují vkládaný kabel. Spodní hrana nožového pluhu je záměrně vytvořena tak, aby pod kabelem maximálně stlačila hlínu a drobné kamínky do  rovné zpevněné kladecí podestýlky.


Zemní práce a instalace světel na jakékoliv další ploše.

       Z vlastní zkušenosti vím, že osvětlit plochu zvládnou dva pracanti. Potřebují k tomu střední traktor, nejlépe 4x4 a speciální pluh s odvíječem na zavedení kabelu do země a půjde to velmi dobře. My to se synkem zaváděli lehčím stařičkým traktorem Zetorem 6911 s jednou poháněnou osou a ojetými pneumatikami a také to šlo. S vyšším vynaložením úsilí...

Synek kontroluje vizuálně odvíjení kabelu a hloubku zapuštění kabelu do země. Já řídím traktor ve směru světelné řady na redukovaný první rychlostní stupeň a podle pokynů synka přitlačuji nebo povoluji hydraulický přítlak na nesený pluh. Nakonec se  tento vryp přejede  kolem traktoru a plocha je téměř jako předtím. Všimněte si prosím, že se travní drny řezacím pluhem rozřezávají a nevytrhávají! Vlevo dole na fotce je vrtaná díra zemním vrtákem 150mm, kde budou kabely ve smyčce, přidělané zemní kotvou na kotvení letadel. Později tam bude nainstalovaná krabička a disk a světlo. Vpravo dole je stín  kamaráda, který vše vyfotil a hlavně pomohl s instalací elektriky a řídícího počítače a GSM modulu na nezávislé ovládání přes telefon. Bez něj by to nebylo to pravé ořechové. Moc mu touto cestou děkuji!!!


     Instalovali jsme něco přes 1km kabelů na 300m dlouhou plochu. Napájení osvětlení je ze solárů. Světla stojí cca 85kč/ks. Plochu máme osvětlenou již více než dva roky...

           Na mé jakékoliv další ploše  jsme nainstalovali dvojitou světelnou řadu v šířce 20 m s jednotlivými rozestupy světel v každé řadě po 30 m. Jsou použita nízkoemisní zdroje všesměrového světla o výkonu 7 W a teplé bílé/ až žluté barvy 3000 K u jednotlivého zdroje světla. To jsou ty diodové žárovky, které svítí ne do jednoho směru, ale do všech směrů - mají v sobě v podélné rovině několik  diodových žlutých tyček které svítí. Záměrně jsem zvolil pouze 7W na jednotlivý zdroj světla, aby osvětlení nebylo vidět z velké výšky a vzdálenosti a nemátlo ostatní provoz. Viz video průletu okolo plochy.  Později se ukázalo, že  barva světla 6000 Kelvinů tedy studená bílá, bude o něco lepší a viditelnější při stejném příkonu.

     Světla s krytím IP 54 jsou umístěna na černých matných plastových terčích od patek značek o průměru cca 50 cm z důvodu rychlého roztátí jinovatky, popřípadě malé vrstvy sněhu po osvícení sluncem. Výška světel nad zemí je  do 15 cm maximálně 20cm, tedy pod obvyklým dosahem vrtule u standartního ultralehkého letounu. Tělo světla - lampy jsou v bílé kontrastní barvě k černému terči a jsou provedena v maximálně křehké konfiguraci pro deformaci - rozdrcení v nouzovém případě přejetí kolem letounu.

      Světla jsou spojena elektrickými kabely určenými do země uloženými v hloubce cca 40cm, tak, aby vedení nemohla prasata vyrýt nebo poškodit. Pod jednotlivými světly byl zemním vrtákem vyvrtán vrt do hloubky 40-50cm, kde se spojily kabely mezi světly do vodotěsné elektrické rozvodné krabičky s krytím IP67 a dovnitř nainstalovanou pojistkou a vše se zasype ne hlínou, ale pískem pro další snadnější údržbu.    

       Rozvodná krabička se umístí pod světlo, aby nebyla namáhána případným tlakem vodního sloupce, to znamená, že kabely ze všech úseků, které se zbíhají ke světlu ve vrtu v okamžiku montáže byly delší asi o 10cm a o tolik vyčnívaly nad zem. Krabička je schovaná pod kruhovým štítem a od ní vede kabel ke světlu přes pojistku.

      Každá světelná řada je napájena nezávisle! Každá světelná řada a má nezávislou pojistku, kdyby byla jedna světelná řada poškozena, pak bude fungovat druhá světelná řada. Každé jednotlivé světlo má rovněž svou pojistku!

     Zdrojem světel je jednoduchá malá fotovoltaická elektrárna se dvěma panely 270 Wp, měničem a akumulátorem 200 Ah v ceně asi 20 - 27 tisíc Kč.

      Kabely byly do země vkládány přejetím krajního zemního vrtu v hloubce cca 40- 45cm v dělící rovině a pluhováním ke středu další díry a odvíjeny z bubnového držáku na speciálním pluhu umístěným na tříbodovém závěsu ovládaným hydraulikou za traktorem s tím, že vy sami si určíte jak hluboko podle postranní stupnice pluhu chcete mít kabel v zemi.

      Zemní práce trvá asi den, v případě plochy dlouhé 300m, ve dvou lidech a zapojení všech světel a solární elektrárny tři dny až týden v jednom.

     Tento kabelový zaváděcí pluh si můžete u mne vypůjčit za cenu 500 kč/den a svou jakoukoliv další plochu si můžete osvětlit také sami!



Osvětlení přistávací plochy, vtip:


Pilot frajer poprvé v životě samostatně přistává v noci. Namísto obvyklého ohlášení se řídícímu provozu ozve z vysílačky: "Hádej - kdo!". Řídící vypne osvětlení přistávací dráhy letiště a suše utrousí: "Hádej- kde!"

 Bezpečnostní funkce osvětlení na jakékoliv další ploše.

     Tato má konkrétní světelná řada umožňuje několik funkcí a její spínání je nezávisle oddělené a ovládané pilotem z letadla.

     Světelné řady se dají spínat a vypínat pomocí radiostanice na příslušné frekvenci a současně nezávisle pomocí mobilního telefonu jako nouzová bezpečnostní funkce (pouze pro zadaná telefonní čísla uživatelů). Oba systémy mají svůj počítač a ovladač a nezávislý zdroj včetně samostatných akumulátorů pro minimalizaci případného selhání, jakéhokoliv komponentu.

       Pro přiblížení (video) můžete mít na jakékoliv další ploše i přibližovací světla podobná PAPI nebo APAPI popřípadě VASI, záleží na která se Vám létá lépe a která vám umožní terén a Vaše plocha umístit.

     Doporučuji všem světla, přibližovací světla a jakékoliv znaky na ploše, udělat výrazně odlišné od publikovaných vzorů v leteckých předpisech, aby nebyla možná jejich záměna pro ostatní letecký provoz!


Osvětlení je na  mé  jakékoliv další ploše nainstalováno z bezpečnostních důvodů:

1. Blikání světelné řady (video) a použití výstražného zvukového signálu umožní odehnání pasoucí se zvěře z plochy z důvodu přistání nebo vzletu. Není tak nutné provádět pojíždění po celé délce plochy před vzletem. V případě přistání nebude nutné provádět nízký průlet pro rozehnání pasoucí se zvěře, což ušetří další letový okruh a to snižuje náklady na provoz a snižuje hlukovou zátěž pro ostatní obyvatele zejména v ranních a večerních hodinách.

2. Pohybová PIR čidla na ploše by měla zjistit zvěř a zejména divoká prasata, která každoročně rozrývají podstatný povrch pečlivě válcované plochy a zajistit rozblikání světelné řady a použití výstražného zvukového signálu nepříjemného pro zvěř. Zvěř by měla plochu opustit bez výrazného způsobení škody na povrchu jakékoliv další plochy.

3. Namontovaná světla u přístupových cest osvětlují  výstražnou značku „LETIŠTĚ a místním názvem XY“ a „ značkou letadla a slovem LETIŠTĚ„ upozorňují občany na místní „Letiště“.

      „Jakákoliv další plocha“, byť zákonný a předpisový termín není vhodný termín vůči veřejnosti, která nechápe, co si pod tím souslovím má představit, zatímco v tomto případě zavádějící termín „letiště“ každému napoví, že zde bude probíhat provoz letadel a tedy má dbát zvýšené pozornosti při vstupu na tuto plochu a že se má řídit pokyny zde uvedenými, i ty pokyny jsou  osvětlené!

   

      V zimním provozu je potřeba ke každému světlu zapíchnout dřevěnou, nebo jinou tyčku s výškou asi 45-50cm, aby bylo znát, kde světla jsou a sněžné skútry, nebo běžkaři či náhodný traktorista je nepřejel!

      Světla výrazně svítí i pod 10cm vysokou sněhovou pokrývkou!

     Dají se tedy částečně použít i v zimě s malou nadílkou sněhu. Za celou dobu dvou let jsem vyměňoval asi 5 světel. Někdo je občas přejel, nebo je poškodila divoká prasata. Nikdy jsem nemusel vyměnit pojistky. Tak dobře je to konkrétní mnou použité světlo uděláno!

   Na výše uvedeném snímku je vidět jak i uprostřed léta může být na zemi pod  rozsáhlou oblačností temno. Do té temnoty se Vám nechce přistávat nehledě k průvodním jevům CB...


      Výsledek osvětlení plochy je nádhernývýrazně se zvýší  bezpečnost leteckého provozu, lépe se odhaduje kolik metrů potřebujete pro rozjezd, vzlet, přistání i dojezd podle jednotlivých stejně a přesně od sebe vzdálených světel.

      Ekonomicky se investice vrátí brzy, zejména, když z plochy létá více provozovatelů s více letadly. Dá se pak déle půjčovat letadlo a mnohé návraty z dalekých cest jsou pak příjemnější a hlavně bezpečnější.

     Nepříznivé počasí jako silný déšť, či střední intenzita vypadávajícího sněhu, která vás může překvapit je sice  na přistání nepříjemná, protože snižuje dohlednost, ale díky naváděcím světlům a osvětlené ploše máte daleko větší šanci na  správný rozpočet i bezpečné přistání!


 To mne přivádí k jednomu příběhu, který se  mi před lety skutečně stal.

      Jeden indický pilot Cessny 172 v základním výcviku privátního pilota (PPL  s CPL ukončeným teoretickým vzděláním, velmi dobře komunikující anglicky, trvale pracující po celé EU se se mnou chtěl svézt a posoudit, zda-li by pro něj pokračovací "výcvik bush pilota" byl vhodný.

      Zavolal v ne příliš perfektním počasí, s tím, že zrovna projíždí od Brna přes Vysočinu po D1, jestli by se u mne nemohl zastavit a zda by bylo možné se spolu prolétnout! Byl naléhavý.

     Proč ne. Sice trochu čerstvěji  foukalo od západu, počasí bylo výrazně turbulentní a  spodní hladina oblačnosti uháněla ve třech až čtyřech stovkách nad zemí, ale radar i předpověď počasí nedávaly žádné výrazné výstrahy ani důvod se něčeho výraznějšího obávat, tak vlastně není důvod zůstat na zemi...

      Vyndal jsem a připravil letoun Tecnam P 2002 Sierra, který je nejpříjemnější na pilotáž z mých letadel a usadil do něj pilota v zahraničním výcviku PPL a vzlétli jsme. Z výšky bylo počasí poněkud jiné, než dávala předpověď. "Pro jistotu zůstaneme u mé plochy, v její blízkosti" - pomyslel jsem si.

      Na pilotovi bylo vidět od prvních okamžiků, že létal jen v dobrém počasí. Cesta od Brna asi taky byla dobrá... Na krátko jsem mu půjčil řízení, které mi po prvním výraznějším poryvu ihned vrátil se slovy "your control!!". No dobře, pomyslel jsem si - nezná letadlo, chce se jen povozit. Předvedl jsem mu tedy pár prvků pilotáže, na východ od své domovské plochy. Záhy jsem postřehl, že se počasí na západě začíná výrazně kazit. Sice jsme byli teprve v necelé 25 minutě předvádění schopností letounu s okomentováním instruktorem, ale rozhodl jsem se pro návrat s tím, že v další 3-4 minutě už budu na zemi bezpečně na své ploše. Jenže člověk míní a prostředí mění!

       Jsem na finále na svou domovskou  jakoukoliv další plochu vystředěn na skluzovém úhlu svých "jakoby" "PAPI", která byla jinak dobře viditelná i z 10km,  a začalo sněžit.

      Zprvu sem tam vločka, to už jsme byli asi kilometr od plochy. Pak sněžení hustým mokrým sněhem.Během dvou vteřin  došlo  k výrazné snížení dohlednosti, ale stále jsem viděl přibližovací světlo a jednotlivá postranní světla plochy a dva kilometry za plochu a velmi dobře pod sebe na zem. Pokud to takhle pujde dál, tak to dáme, pomyslel jsem si...

Jenže pak to přišlo!

      V 500 metrech vzdálennosti od plochy už sněžilo tak intenzivně, že jsem v mžiku, snad v sekundě, neviděl  ani naváděcí světla, natož postranní světla. Byli jsme asi v 100m nad zemí, nad rozsáhlým lesem a ten les také najednou zmizel - úplně zcela!  Bylo vidět bílé, pak šedé nic, všude!  Tak to nedám, pomyslel jsem si!

      Na nic jsem nečekal, přešel na  let podle umělého horizontu a stoupavou patnáctkou na plném vzletovém výkonu pokračoval  přímo na nejbližší divert na východě - tedy LKJI. Po  několika dlouhých sekundách jsme vylétli z hustého sněžení a už bylo dobře vidět. Přistáli jsme na jihlavském letišti, popovídali si a po půl hodině až přešla přeháňka se vrátili v pořádku zpět. Trochu jsme se divili, že sněžilo a tak hustě, přestože sněžení ještě nehlásili...

      Od té doby si za mnou mladý Ind pokud jede po D1 jezdí zalétat i přesto, že momentálně dělá výcvik PPL v Polsku, kde je podle něj nejlevnější. Létá čím dál tím lépe...

     Jak vidíte z tohoto příběhu, ani dobré osvětlení jakékoliv další plochy není zcela spásné. A počasí nelze také vždy zcela správně predikovat, zvláště u hor a na Vysočině, kde se počasí skokově mění, ale o tom si povíme někdy příště... 


Cena  jednotlivých položek osvětlení jakékoliv další plochy.
Světla, žárovky a kabely:

1000 m kabelu do země označeného 3x1,5 CYKY  za 7000,-Kč,

30 světel á 85,-Kč,

32 rozvodných plastových krabiček á 70,-Kč,

32 ks žárovek s všesměrovým vyzařováním 7-8W v ceně 70,-Kč/kus.

Tři  přibližovací LED feflektory po 10W. Ty jsem dostal zdarma jako starší.

      Celková cena osvětlené dráhy v materiálu  mne přišla na 14000Kč bez práce. Pravda, musel jsem si navrhnout a vyrobit pluh který stál asi 10 000Kč v materiálu a práci.

Dále je pro snažší ovládání přes radiostanici a telefon a pro pokročilé výstražné funkce potřeba:

Ŕídící elektronika a příslušenství asi 5000,- Kč

Stará vyřazená radiostanice s anténou 2000,-Kč

GSM modul  na spínání přes mobilní telefon 500,-Kč, 

SIM karta na dobíjení k ovládání GSM modulu.

Nějaké pojistky sínače, jističe a  voděodolné krabičky pro instalaci. cca 2000,-Kč

14000+9500 tedy asi 23500,-Kč


Pokud nemáte na ploše elektrickou přípojku na 220V, bude praktické  vybudovat mikro Fotovoltaickou elektrárnu. 

Jednoduchá solární elektrárna vyjde asi na 27500,- Kč:

cca: 2000-4000 za jeden  fotovoltaický panel, záleží na jeho výkonu, hodí se alespoň dva zejména v zimě!

Držák panelů cca 1500-2000,-Kč

Solární regulátor  na 12V  cca 4000,-Kč

Solární akumulátor cca 4500,- Kč

Měnič 12VDC /220V AC 4000,- Kč 

Práce technika, zapojení odzkoušení cca 5000,- Kč


Pusťte se také do světlení Vaší plochy, stojí to za to!


Filip Zejda, LETECKÁ ŠKOLA VYSOČINA s.r.o.







LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805