Letadla na „elektriku“ - zamyšlení

V poslední době se roztrhl pytel s různými názory na letadla, která by měla létat na elektrický pohon. Probírají se různé varianty a akumulátory, dolety a výhody a nevýhody takového pohonu.

Elektrický motor má bezesporu několik výhod. Nemusíte ho před letem dlouho zahřívat, má v celém rozsahu otáček téměř stejný kroutící moment, a i motor chlazený vodou s velkým výkonem je lehký a má přibližně jednu pětinu až jednu čtvrtinu hmotnosti stejně výkonného spalovacího, pístového motoru. Samotný elektrický motor je velmi jednoduchý a s minimem součástek které by mohly selhat.

Tady výhody končí a začínají nevýhody, které znáte z používání jakéhokoliv elektrického automobilu.
Vysoká hmotnost baterií snižuje užitečné zatížení letadla, letové výkony, stoupavost i dolet. Prodlužují přistání a to i v případě, že máte letět krátký přelet. Malá výdrž letounu ve vzduchu na „baterky“, která se v současné době počítá na minuty, vyjímečně na hodinu letu při plné MTOW. Nutnost zajistit dobíjení na všech letištích a plochách.
Abychom mohli využít plný potenciál elektrického pohonu, který je z principu do letounu vhodný jako pohonná jednotka, je potřeba napájet ho vhodnou energií, z vhodného zdroje.

V tomto ohledu jsem poněkud skeptický co může vyplodit průměrný eletroinženýr, který je produktem dnešních škol. Obávám se, že následující řádky ho dostanou do kolen a bude drmolit něco o tom, který blb to napsal: „Já ho dostat do pracek, tak uvidí...".

Tak tedy velmi obecně a srozumitelně i pro netechniky nepolíbené Maxwellovými rovnicemi a současným statusem Quo.

Abychom využili potenciál elektrického motoru a nebyli v letounech zatěžováni zbytečným balastem, je vhodné naprosto změnit pohled na způsob získávání a udržování „elektrické energie“ a její přeměny v tah.
Prvně potřebujeme pochopit, že „chemické ukládání a přeměna elektrické energie“ z a do standardních Lithiových akumulátorů je neprogresivní cesta. Dojde k nějakým posunům v kapacitě a snížení hmotnosti - to jistě, ale dovolil bych si předpokládat že cena a hmotnost chemických článků se o mnoho nezmenší. Tudy cesta k letounům s výdrží současných letadel na kapalné paliva s vhodnou nákladní kapacitou možná povede, ale za cenu obrovských nákladů. S pocitem, že to šlo udělat i jinak a že jsme mohli mít energii zadarmo, z "éteru". Potřebujeme pracovat  přímo se samotným  elektrickým nábojem, ne oklikou s  chemickou přeměnou elektrického náboje a vším tím balastem, co k tomu patří.

Podruhé, potřebujeme využít dopředného pohybu letounu a klesání k získávání paliva pomocí vhodného zařízení, které bude sbírat „statickou“ energii a energii éteru do vhodných „kapacitorů“ propojených do „ nechemického akumulátoru“, který pracuje pouze s elektrickým nábojem.  K tomu mohou být použity vhodné sběrače.Zatím jsme se dostali k tomu, že „statickou energii" z draku letounu akorát odvádíme jako škodlivou, nepracujeme ani s rozdíly potencionálů a vhodnými materiály, vezmeme-li v potaz celou plochu letounu!

Jako vhodné médium pro dočasné uložení náboje jsou superkapacitory, chcete-li super kondenzátory, (nikoliv ty, které jsou vydávány za nejnovější výkřik současné technologie 2.7 V Maxwell), ale zcela jiné vhodnější, které budou pracovat s vhodným „elektrickým médiem“.

Pod pojmem kapacitor si můžete představit třeba mnohonásobné sériově-paralelní zapojení plochých Teslových cívek s vhodným dielektrikem třeba i vakuem, které mohou sloužit i jako děliče napětí. Použijme jiné vynálezy, které jsou nám mnohdy utajovány. Technologií je mnohem více, budete-li se zajímat.

 Uvědomění si, prohlédnutí a následné pochopení, že nás neobklopuje pouze stejnosměrný proud, a střídavé napětí, ale i jiné kombinované velmi vysoké frekvenčně nestejnorodé napětí přesahujícím řádově  stovky tisíc voltů, které jsou kupodivu pro člověka bezpečné, ( pokud už víte co a jak) nám aviatikům otevře cestu dál. Ostatně „hromosvod“ původně nebyl  zamýšlen k uzemnění, nýbrž k získání energie.

Mnozí pak pochopí, že k „létání“ již nakonec nebudeme potřebovat křídla,  že nám postačí „surfovat“ na gravitačním poli, chcete-li vhodným směrovým  rozrušením gravitačního pole se dostaneme do pozice, kde bylo pole rozrušeno a tak dál  libovolným směrem.

Pokud se rozhodnete tento článek ignorovat, nevadí  mohou být i jiné vhodné cesty k „ létání". Každý létá, jak mu to vyhovuje. Někdo „létá“  třeba na oblíbených houbičkách, někdo astrálně, a mnozí v letadlech.

Pokud  vám povídání o „elektrifikaci  letadel“ bude inspirací,  budu jedině rád. Netřeba dávat odkazy k jednotlivým tvrzením, vnímavý čtenář si je jistě sám najde a začne se zajímat.

Možná vás napadne, co to ten Zejda zase napsal za kraviny, pak se můžete zamyslet i nad tím, jestli naše vzdělání a vědomosti nezamrzly v předminulém století a jestli jsme jako společnost otevřeni novým výzvám. Dokážete se neciklit v předkládaných pětiminutovkách nenávisti ze světových i domácích médií? Dokážete rozlišit co je konspirační teorie a co je nám jako konspirační teorie předkládáno? Dokážete si zachovat svou svobodnou energii?  Já snad někdy ano, alespoň se o to každý den pokouším a co Vy?

Ale dříve, než budeme využívat široké veřejnosti neznámé technologie k létání, nezapomeňme na současné možnosti a pojďme létat s tím, co funguje velmi dobře ;)  Ať to lítá a nezapomeňte snít.


Filip Zejda

LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805