Přišla krize, na létání už tolik nezbývá? 10. tipů jak létání zlevnit a stejně si to užít!

Jak to tak bývá čas od času přijde krize, když je mezi lidi nasypáno příliš mnoho měny (peníze jsou něco jiného) a ta není podložena prací. Takto je to u nás, ale vlastně i v celé EU i USA. A krize je téměř vždy očistná a ukazuje nové možnosti, nebo by alespoň taková být měla...


       Stane se pak to co i v jiných krizových obdobích. Mnozí piloti již přišli na to, že pokud nechtějí vyjít ze cviku a ztratit své dovednosti a rozlétanost, tak raději přejdou z GA na pokročilé a moderní ultralighty, kde jsou poloviční náklady se srovnatelnými, nebo lepšími výkony UL. Jiní zůstanou věrní GA, protože potřebují profesně růst do křesla druhého pilota a nebo potřebují létat v noci, za IMC, ale i oni hledají možnosti jak výrazněji ušetřit...

Je tu i pár tipů pro provozovatele leteckých škol, jak více využít čas i prostor a techniku...

Zvedají se životní náklady, zálohy na plyn a elektřinu, je dražší jídlo, vyšší úroky z hypotéky či spotřební půjčky, extrémně drahý stavební materiál, hangárovné a přistávací poplatky stále rostou. Trápí nás i současná vládou přiznaná 18 % inflace – nepřiznaná je nejspíše o dost vyšší.


1. Základem úspory v létání je povědomí jak jsou vlastně účtované ceny za létání, pronájem a výcvik.

       Některým pilotům to zatím bylo jedno – ne dnes! Najednou se začínají pídit jak je jim vlastně účtováno jejich létání jestli v letových hodinách, motorových hodinách, nebo hoobs – a co by s tím mohli udělat. Přičemž výsledná cena může být rozdílná i o 15 až 20 % v případě půjčování a ve výcviku rozdílná až o 60%, kdy platíte a nelétáte! Určitě to tak chcete? Není čas na změnu? Můžete a chcete si to dovolit?


2.Více pilotů na jeden let a jedno letadlo

       Spojit se s více piloty a létat za zábavou nebo na výlety a podílet se na nákladech za let, to předpokládá u čtyřmístného GA letounu alespoň 4. přistání na trati, aby se celá osádka aktivních pilotů vystřídala a každý jeden pilot si zopakoval vzlet, let na jedné trati, přiblížení, rozpočet, přistání. Je jasné, že výběr možných letišť trochu ubude kvůli výkonu takového letadla a bude se muset častěji tankovat, kvůli udržení maximální vzletové hmotnosti popřípadě centráže.

       Problém vytížení celého GA letounu, které je v ceně 4500-12000 Kč za hodinu (jakou hodinu?) je zřejmý - aktivně pracující piloti „střední vrstvy“ létající GA letouny jsou daleko méně svolní a ochotní, nebo jim to z pracovních důvodů nevyjde si ve stejný čas udělat volno k takovému výletu, či tréningu.

     Mnoho, zejména málo vylétaných pilotů, nebo pilotů po dlouhé přestávce v létání, přivítá mít na palubě safety letového instruktora, který jim bude radit a popřípadě pomůže v nesnázi, popřípadě provede řízenými prostory, na které se necítí, nebo pomůže s přistáním a vzletem na kratších letištích kolem 400-500m.

       Někdy také není od věci vyvézt manželky a přítelkyně, kdy dva páry letí na výlet jedním letadlem, pak odpadá tolik vzletů a přistání a náklady jsou rovněž nižší.

       Piloti ultralehkých letadel mohou samozřejmě také létat spolu za polovinu nákladů, neboť UL nemá více než dvě místa, což ale může být dobrá volba, nejsme-li schopni naplnit kapacitu velkého letadla, nebo pokud z jakéhokoliv důvodu létáme raději v nejmenším možném počtu a s přáteli, které dobře známe. Obrovskou výhodou je, že dolétneme dále ve stejném časovém úseku oproti čtyřem pilotům v Cessně 172 a můžeme s sebou vzít daleko více paliva tedy v poměru ke spotřebě! Nevýhodou se tak může jevit pouze to, že nemůžeme s sebou vzít instruktora.

       Pro piloty, kteří nejsou příliš společenští se vlastně přechod z GA letadel na Ultralighty jeví jako nejlepší možná volba jak radikálně snížit náklady na let. Tedy:

Kéž by všechna děvčata měla pilotní průkaz! Nejstarší česká za letu stavitelná vrtule.


3. Pozoruji přechod pilotů z PPL na UL.

      Zatímco cena půjčení GA letadla se bude držet vždy na dvou násobku a více oproti možnosti pronajmutí UL letadla, tak dnešní moderní Ultralighty mají vyšší výkony oproti klasickým i 50 a více let starým letadlům, zejména těm co se běžně pronajímají v ceně kolem 4 - 5tis Kč. To samo o sobě už přinutilo mnoho pilotů přesedlat na výkonnější, obratnější a o polovinu levnější a moderněji vybavené ultralighty. Umožní jim to poznat daleko více míst, přistát i na plochách kam s GA letounem nemohou, protože tam prostě pro délku dráhy (ale daleko spíše pro absenci výkonu) s GA letounem nepřistanou a už vůbec bezpečně nevzlétnou.

     Mnoho dalších nerozhodných pilotů uvažuje o této změně.

Tím spíše, když zjišťují, že po novu se jim nálet na ultralightu zapisuje a počítá jako nálet na GA k udržení pilotní kvalifikace PPL!

     Porovnej si sám výkony, délku vzletu, přistání, spotřebu, náklady, limity bočního a zadního větru a poplatky za provoz: Tecnam P2002 Sierra oproti C 152.

"SIRA" je icao kód pro  Tecnam P 2002 Sierra při vyplňování letového plánu. Nácvik bezpečnostních přistání.


4. Změnit letiště a půjčovnu letadel, nebo leteckou školu.

      Někdy jsou náklady na provoz letadla velmi vysoké, tak ukrutně vysoké, že půjčování takového letadla pozbývá smysl, když si jiné naprosto stejné letadlo mohu půjčit jinde.

      Vybavení letadla v letecké škole či půjčovně různými glasscocpity, autopiloty a TCASy, meteorologickými radary, zatahovacím podvozkem a mnohými jinými velmi drahými přístroji či vybavením zvyšuje cenu letounu i o miliony. Ta samozřejmě musí být promítnuta do každé jedné účtované hodiny. Proto není od věci půjčit si raději levnější a méně vybavené letadlo, tedy pokud zrovna neletíte na služební cestu přes alpy. Na výlety vlastně nepotřebujete tak moc draze vybavené letadlo!

      Poplatky za hangárování a jiné služby na řízeném letišti jsou enormní, velmi vysoké přistávací poplatky na řízeném letišti nejsou to, co by jste nutně museli platit a celní odbavení mimo shengen jde také udělat na jiném než mezinárodním letišti, třeba v Havlíčkově Brodě...

     Jinými slovy svou Cessnu 172, nebo Ultralight Tecnam Sierra, Bristell, Alto si můžete půjčit i jinde než na letišti s velmi drahým provozem! Nebojte se toho, dojeďte někam dál a uvidíte, že jediné co Vás čeká je kontrola Vašich schopností a dovedností vést letadlo, protože pojistku za škodu způsobenou provozovateli už zpravidla máte. Nemusíte se také bát nějakého zbytečného sekýrování od instruktora, kam po novu přijdete, pokud ano jděte dál... Tak jednoduché to je.

      V případě, že přecházíte s řízeného letiště na neřízené letiště je to opravdu o řád jednodušší, možná zjistíte, že se dozvíte nové věci, naučíte se jiná strmější přiblížení a jiné dovednosti při vzletu i přistání. Může Vás to jen obohatit a třeba se naučíte i jinak používat vztlakové klapky a létání k samé hranici provozní příručky letounu. Nakonec se Vám i zalíbí, že Vás neomezuje nějaká otevírací doba řízeného letiště cca od 8-16:30 jako v Kunovicích či Letňanech, nebudete „pokutováni“ za přílet po otevírací době a nebudete se muset zaobírat jinými místními obyčeji.

Dvě Sierry na louce, každá s jinou vrtulí, vyzkoušel jsem jich opravdu hodně...


5. Využijte celou délku dne k létání i čas mezi západem slunce a občanským soumrakem- zejména je-li hezky. Tip pro provozovatele jakýchkoliv dalších ploch.

       Objevte kouzlo létání od občanského svítání do občanského soumraku, celoročně! Udělejte si život jednodušší! Vytvořte si jednoduchým  způsobem osvětlenou plochu. A  náklady? Ty se Vám vrátí po 4-10 letech  podle četnosti a počtu pilotů létajících v podvečerních hodinách. Zvýší se bezpečnost! A piloti si budou pujčovat letadla až o cca 30 minut déle!  Každý jeden letový den...

Osvětlená jakákoliv jiná plocha Zbilidy. Světla jsou vidět i pod 10cm vrstvou sněhu. Ilustrační foto.


6. Vlastní letadlo

Jistou možností - ne však pro všechny je pořízení cenově dostupného ultralightu.

      Ovšem je potřeba se zamyslet nad provozními náklady, hangárováním a zejména možnostmi, které máte. Zdá se, že provozně nejlevnější variantou je vhodné upravené letadlo Stol na krátké plochy a k tomu odpovídající výcvik a malý nenápadný přístřešek pro letadlo.

Nejlevnější ultralehká letadla na provoz s kovovou konstrukcí.  3x Yetti J-03

      Někteří piloti tak volili letadla jako Fox, Eurofox, či jiná s rozkládacími a dozadu odklápěcími křídly, aby ušetřili za hangárování a letadlo si po vlastní ose za osobákem s ojkou vozí do své garáže a létají z „jakýchkoliv dalších ploch“ blízko garáže.

       Sestavení a složení letadla vždy zabere alespoň hodinu v jednom a mnohdy je nutný pomocník, nehledě k tomu, že časté rozebírání čepů a šroubů zvětšuje ovalitu děr a poškozuje kování. Nakonec musíte vše velmi pečlivě zajistit a zkontrolovat – jde přeci o Váš život. Pokud jste jen lítač, bez technických zkušeností, nejspíš to není ta pravá volba pro Vás. I když existují výjimky, které se to naučí a svobodně a o to výrazně levněji létají…

      Jako například Honza. Koupil si ultralehkého motorového větroně s pomocným zaklápěcím motorkem, se kterým samostatně vzlétne, chvilku jsem kolem jeho nablýskaného „stroječku“ chodil a divil se, že takový modýlek také létá... Po té co po dvou a půl hodinách přistál a provokativně prohlásil, že dnes mu to nějak nešlo a sežralo to asi 4 litry paliva -  tak mi poněkud poklesla brada…

„ Jseš provokatér!“ Uznale jsem prohlásil.

      Načež on svůj letounek samostatně s pomocí přípravků uložil do pouzdra přívěsného vozíku, aniž by potřeboval druhou osobu a platil hangárovné… Zase překvapil!

      Další možnost je levně koupit stavebnici letadla a nainstalovat si levnější automobilový motor. Nebo můžete pořídit poškozené UL letadlo s levnějším motorem. Tato volba má mnohé pro, ale také značné proti. Znám několik pilotů, kteří chtěli jít touto cestou inspirováni úspěšnými kolegy, avšak pro různé rodinné, životní, finanční překážky nedokončili svou pouť, nebo jim trvala extrémně dlouho, či prodali projekt – nedokončené letadlo při renovaci s velkou ztrátou…

Stavebnice NG 6 Via 600kg letoun. Byly na ní vady, keré bylo nutno opravit i předělat. Dnes už létá...


     Daleko nejtěžší, ale současně nejlevnější varianta je tedy koupit velmi levné havarované ultralehké letadlo a to během volného času opravit. Bohužel velká většina pilotů nezvládne takovou práci. Nezvládne ji, protože se na takovou časově velmi náročnou práci nedostává to nejcennější s nejvyšší hodnotou – Jejich čas!


7.Snížit poplatky za hangárování

Umístit více letadel nad sebou. Buďto zavěšením u lehoučkých větroňů nebo UL, nebo speciálními zvedáky, které si tak jako já uděláte sami. Pak může být roční poplatek za hangár i poloviční.

Zvedák letadel vyrobený z poloviny automobilového dílenského zvedáku. Nezatěžuje střešní konstrukci.


8. Ochuzování směsi - snížení spotřeby!

Ochuzováním směsi docílíme nižší spotřeby, zejména instruktoři při výcvikových navigačních letech by jej  mohli a měli používat. Je sporné zda tuto vymoženost umožnit širokému spektru pilotů, kteří si letadlo pujčují, zejména tehdy mají-li nízké nálety a nejsou-li schopni s ochuzováním směsi bravurně pracovat. Nikdo nechce mít propálené písty v motoru. Piloti, kteří si letadlo pujčují  velmi často, umí správně ochuzovat a je -li namontován spotřeboměr, by mohli mít šanci na slevu z paliva.


9. Přesunutí části letadel z drahých mezinárodních letišť

Výrazně se dá ušetřit přesune -li škola své kanceláře a většinu školních letadel z mezinárodních letišt na letiště vnitrostátní, nebo dokonce na  registrované plochy SLZ. Sníží se tak příliš vysoké nájmy, hangárovné a další poplatky.

Tecnam P 2002 Sierra s dvoumetrovou pevnou vrtulí


10. Výměna vrtule za účinější

Pokusy s různými motory a vrtulemi jsem zjistil, že některé profily vrtule jsou účinnější při stejném průměru a jiné méně. Také jsem si prakticky ověřil, že za letu stavitelná vrtule většího rozměru předá energii daleko většímu objemu zduchu a pak je letadlo nejen lépe ovladatelné ale i výkonnější, rychlejší a světe div se, i spolu s nižší spotřebou. Zní to neuvěřitelně, ale může to tak být při vhodné volbě vrtule a nastavení za letu stavitelné vrtule. Tento poznatek je spíše určen stavitelům, výrobcům a zalétávacím pilotům jakož i technikům schvalující letouny do provozu.

Výrazných úspor na palivu lze dosáhnout už jen výměnou za letu stavitelné vrtule za pevnou! Vyšší cena za letu stavitelné vrtule se vrátí v několika letech na úspoře paliva a vyšších výkonech při vzletu a lepší klouzavosti při nouzovém přistání.


 Možnost volby je na Vás

     Svým výběrem v krizi pak máte možnost preferovat instruktora, kterého máte rádi a naplňuje vás s láskou novými dovednostmi, nebo naopak pošlete do kolbenky hulváta a nepříjemného člověka, který si na instruktora jen hraje...

     Svým chováním v krizi určujete kdo a která letecká škola zůstane na trhu a bude Vám poskytovat kvalitnější a levnější výcvik a půjčovnu letadel.

      Je to zejména Vaše volba, která prověří vhodnost umístění letecké školy zaměřených na základní výcvik na drahých mezinárodních letištích.

Pojďme se tedy krizí očistit!

      Pokud by jste měli návrh jak by se ještě dalo ušetřit, prosím zavolejte mi, nebo napište. Pokud to bude podnětné zapracuji Váš příspěvek do článku, aby měl co nejvyšší přidanou hodnotu pro piloty, uživatele, provozovatele i letecké školy. Díky.


Filip Zejda


LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805