Ženský faktor v létání.
Symbolika na přístrojové desce.
Děvčata a ženy mají při základním výcviku raději jiné označení stavění vrtule. Nějaké otáčení ovladačem po směru, nebo proti směru hodinových ručiček je nechává chladné, popřípadě je totálně zmate - ne však všechny! Rovněž tak označení stavění úhlu symbolem. Symbol „jemný úhel“ jim připadá jako zavřené očičko. Symbol „velkého úhlu“ nastavení za letu stavitelné vrtule jim připomíná otevřené očičko. No a otevřené očičko pak znamená hrubý úhel nastavení a tedy cestovní nastavení za letu stavitelné vrtule. Přivřené očičko je jemný úhel a nastavení pro maximální výkon.
Nejlepší nakonec bude popis u ovladače „jemný“ a „hrubý“ úhel, nebo „fine“ a „coarse pitch“, u anglicky mluvících, aby to nikoho nemátlo.
Pakliže symbolika ani popis nefunguje, můžeme zapojit i jiné smysly, třeba hmat!
Máme k dispozici samolepící nálepky sametu pro jemný vzletový úhel a maximální vzletový výkon. Velmi hrubý šmirgl na plátně pak použijeme pro zvýraznění hrubého cestovního úhlu nastavení za letu stavitelné vrtule - pro lepší představivost děvčat.
Ženy mají vůbec jiný přístup k létání.
A vlastně nejen k létání. Když má nepoučený chlap zapojit propan-butanovou láhev k plynovému sporáku, obvykle se mu to nezdaří ani na třetí pokus. Žena to intuitivně zvládne nejpozději napodruhé. Jak to? Na propanbutanové lahvi je opačný směr závitu. Chlap šrpubuje jako obvykle tak jak je zvyklý a nedaří se, myslí na stržený, nebo zanesený závit, vyčnívající těsnění, nebo že šroubuje nakřivo - nenapadne ho ( pokud tedy o tom neví), že by šrouboval obráceně! Ženský přístup je jednodušší intuitivnější a efektivnější, když to nejde do leva- musí to jít doprava, jaképak přemýšlení o směru dotahování a... hotovo.
V letadle:
Vycpávky v podprsence je potřeba doplnit i vycpávkami pod sedačkou a za sedačkou i když je v tak komfortním letadle, jako je Tecnam P 2002 Sierra, posuvná sedačka. Mnohdy ženy potřebují i podložku pod paty, aby mohly lépe a nejlépe ploskou chodidla pod prsty ovládat pedály. Většina pedálů u ultralehkých letadel je z důvodu úspory hmotnosti svařená trubka do pravého úhlu vytvořená pro piloty s průměrnou délkou chodidla. Ženy mají chodidla obvykle o dost menší a ony pak bez podložky řídí prsty u nohou, v nejhorším případě pouze palcem!
Zkušený instruktor pak musí dívce, nebo ženě přizpůsobit podložkami celé letadlo, aby se cítila komfortně. Pak již je výcvik muže a ženy téměř shodný, až na to, že mne ženy často plácají po ruce, abych jim nesahal na přípust plynu, to když jim ji chci stáhnout a simulovat nouzové přistání. U žen je také jiné smyslové vnímání a obvykle vycítí, že se chystám shodit magneta, nebo stáhnout plyn. Tak nějak sledují vše ve svém okolí a dokonce i v kabině a také instruktora, na kterého se dokáží nacítit.
Dívky se také možná příliš poctivě poutají do bezpečnostních pásů a to tak že fest!
Stává se pak, že je chytne nějaká křeč, nebo si skřípnou žebra, když mají dávat plnou přípusť, která je pro ně daleko, nebo přestavovat ventily přepínání nádrží. Je dobré se tomu věnovat při předletové přípravě upozorněním k volnějšímu připoutání a následnou průběžnou kontrolou vedoucí k vyššímu komfortu na palubě.
Jsem si tedy vědom specifik ženského létání a mohu jim výcvik udělat přijatelnější a příjemnější.
U ženských řešení je zajímavé, že ty dívky, které chtějí, vždy dosáhnou stejného výsledku jako chlap. Dosáhnou toho však s menším vynaložením hrubé síly a s větším fištrónem, protože takovou sílu jako chlap prostě nemají.
Musí tedy o to více přemýšlet jak co udělat, co po čem lépe klouže a co je méně namáhavé, jestli nebude například výhodnější už konečně nafoukat ty podhuštěná kola, aby se s letadlem dalo lépe a s menší silou pohybovat.
Ženy a dívky často létají intuitivně. Proto umožní-li jim instruktor takto létat, ( ne v každé škole je to možné) mohou dosáhnout rychleji a jednodušeji na pilotní licenci. Intuitivní výcvik pak je obvykle kratší někdy i v řádu dní.
Některé pilotky jsou příliš lehké!
Některé slečny si drží štíhlou linii, je pak možné, že nebudou ani tak těžké, aby splňovaly minimální povolenou hmotnost. Proto se musí dovážit pytlíky s broky, nebo jiným bezpečným způsobem.
Náušnice a letecká sluchátka
Mnohé náušnice lze lehce sundat, jiné ne. Některé vadí a je nutné si je vhodně poskládat do mušle sluchátka tak aby netlačily.
Drobné, ale nakonec pochopené nedorozumění na palubě: „Opakuj"
Při přistávání jsem žákyni řekl „Opakuj“
Odpověď ve vyšší výdrži byla:“ A a co?“
Instruktor před dosednutím: „No dej plný plyn a opakuj“ Dávám příkaz.
Žena: „Ale co mám opakovat?“ Letadlo se prosedá...
Přitahuji a přidávám plný plyn a uvádím letoun k opakování vzletu – přerušeného přistání.
Chvíli je ve sluchátkách blažené ticho, za chvíli se ozve žena: „Tak máš říct, že mám znovu vzlítnout. To je přece jasný ne?“
„Ano to je logické“… musím v duchu připustit. O letecké frazeologii si povíme později, pomyslím si.
Někdy je ženský přístup trochu odlišný, ale nakonec ženy létají stejně dobře jako chlapi a někdy i lépe…
Filip Zejda s přispěním Radky.
V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.