Vývoj a výroba leteckého motoru | jak koupit motor #3

 Po průzkumu  motorů v posledním díle vykrystalizoval jako vhodný kandidát škodovácký motor 1,2 TSI. Jak ho pořídit?

 Motor EA 111 CBZA, nebo CBZB, ale také CBZ 1,2 TSI pro svou konverzi  automobilového motoru na letecký zakoupíme nejlevněji přes inzerát nebo na vrakovišti. Motor se používá v těchto typech automobilů: Škoda Yetti, Fabia, Octavia II a III, Superb II, Roomster, Rapid, VW Golf, Polo, Jetta, Seat Leon, Ibiza a další…

Rozumné je sledovat inzeráty na Bazoši, Hyperinzerci, Avízu, Anonnci a S- bazaru. Tam jde lehce sehnat, můžete popřemýšlet zda zánovní, nebo ojetější, popřípadě zda vám bude vadit, jestli je z bouraného auta. Ještě rozumnější bude tento motor sehnat v Německu či Rakousku, kde bude větší výběr za  mnohem nižší ceny. Kupovat nový polomotor se finančně nevyplatí.

Nejnižší celkové váhy a tím poměru výkon/váha motoru dosáhneme, pokud nebudeme k instalaci potřebovat „automobilové vychytávky“ jako například katalyzátor, lambda sondy, přístrojový panel a imobilizér. Budeme však muset najít zapáleného odborníka, někoho, kdo bude schopen k motoru nahrát patřičné „tvrdé“ mapy do nové programovatelné ŘJ a bude umět vyhodit zbytečné věci, jako jsou katalyzátor a obě lambda sondy, imobilizér, další řídící jednotku, která je skrytá v přístrojovém panelu, a spoustu dalšího příslušenství…

Tato cesta je výhodná v tom, že takový motor bude o dost lehčí, cca až o 4,5 kg, a nebudeme muset implantovat řídící jednotku z přístrojového panelu za přístrojovou desku, nebo umisťovat přístrojový panel do naší letadlové palubní desky.

Z výše uvedeného vyplývá, že proto aby tyto úpravy byly možné provést budeme pro naši konverzi shánět motor s veškerým příslušenstvím a současně popíšu proč.

Potřebujeme:

Úplný motor včetně turbodmychadla a první větve výfuku tzv. „parohy“ s katalyzátorem a  jednou tu první lambda sondu před katalyzátorem. Katalizátor jako takový nebude potřeba. Pokud ho někdo potřebuje nechte mu ho a uřízněte ho  ve sváru nahoře.
Kompletní setrvačník s ozubeným věncem a startér je dobré mít, pro ty, kteří nechtějí nahazovat svůj motor přes dřevěnou dvoulistou vrtuli ručně, protože jen nemnoho výrobců vrtule povoluje startovat ručně přes své kompozitové a dřevokompozitové listy a jen do určitého výkonu a redukčního poměru. Pro ostatní, kteří potřebují ušetřit cca 3-4,5 kg na startéru a baví je startovat postaru:

Vstřikované motory s ŘJ jdou sice nahodit ručně, jde to i celkem dobře, mají však podstatně větší kompresi, tedy i dost kopou. Často mne nemálo bolelo rameno, ale vždy to byl nádherný pocit, jak motor nádherně naběhl a krásně bez vibrací jemně vrněl… ŘJ ho nakrmí přesně, jak potřebuje, v létě i v zimě.

Kompletní sací potrubí včetně mezichladiče stlačeného vzduchu a čidel tlaku vzduchu, teploty vzduchu a váhy vzduchu, s celým potrubím a jednotkou ovládání škrticí klapky.


Kompletní motorovou elektroinstalaci, včetně všech konektorů – pokud možno nijak nepoškozenou – protože je mnohem méně pracné, jednodušší a časově nenáročné některé kabely vyjmout, než dělat celý svazek znova. Nehledě na to, že speciální konektory jsou drahé, může se hodit i skřínka na relé a pojistková skřínka.
Pedál plynu s elektronikou a částí kabelu s konektorem vymontovaný z pod volantu, který později odlehčíme, přimontujeme slušivou páku a brzdičku a zabudujeme do středového panelu mezi sedačky.
Panel přístrojové desky s přístroji, ve kterém je implementována druhá řídící jednotka.  Tyto konponenty potřebujeme pro vypnutí Immobilizeru.

Řídící jednotku originální k danému motoru, která je sesouhlasená s řídící jednotkou přístrojového panelu a čipem imobilizéru, bez toho všeho  motor nepovrčí.
Klíč od zapalování s čipem imobilizéru (nebo jen čip z klíče) a kroužek – přijímač imobilizéru, který je kolem zámku.
Elektrické podávací benzinové čerpadlo z nádrže, vezměte to celé i s ukazatelem paliva a plovákem. Bude se nám to hodit, protože kupovat podobné nové čerpadlo přijde draho. Vemte i  řídící elektroniku tlaku čerpadla umístěné na palivové nádrži.
 Určitě budeme pro zástavby do některých typů letadel potřebovat i čerpadlo dochlazování chladicí kapaliny a hliníkový odlitek uložení motoru do silentbloku nad klínovým řemenem, vezměte ho pro jistotu také.

Snažte se za své peníze koupit rovnou vše, jakékoliv dokupování je pak drahé a časově náročné. Zejména softwarové sesouhlasení jiné ŘJ a ŘJ v přístrojovém panelu a imobilizéru je obtížné (v servisech to neumí, i když ze začátku tvrdí opak) a vyžaduje to drahého a nedostupného odborníka! A ani jemu se to obvykle nepodaří na první pokus.

Co z příslušenství motoru potřebovat nebudeme? Nebudeme potřebovat původní alternátor – je veliký, těžký a zbytečně výkonný – čímž by nám ubíral výkon z motoru. Nebudeme potřebovat ani čerpadlo klimatizace. Alternátor pořídíme jiný, menší – méně výkonný, ale hlavně lehčí. Ideální je z nějakého malého stavebního stroje 12 VDC / 30-40 A

Na co se zaměříme, když motor kupujeme:

Ideální je, pokud si motor můžete vymontovat sami z šikovně bouraného auta a motor je možné nastartovat a zkontrolovat chod, zvuk, vibrace a případné úniky provozních kapalin mezi sebou a do spalovacího prostoru, popřípadě únik komprese do prostorů pracovních kapalin.

Může se stát u některých vyrobených sérií motorů, že uslyšíte chrastění v motoru, pak si vezměte kus zahradní hadice, jednu stranu přiložte k uchu a druhou šmejděte po motoru, pokud hluk sílí směrem k rozvodovému řetězu, nebo tlakovému palivovému čerpadlu, bude problém zde. Ten však jde lehce opravit výměnou nového rozvodového řetězu s ochranou proti přeskočení, popřípadě novou pumpou. Důrazně doporučuji všem, kdo si koupí motor vyrobený před 5/2011, aby vyměnil rozvodový řetěz, protože některé řetězy používané před tímto datem přeskakovaly nebo se vytahovaly.

Na obrázku výše je původní řetěz a spodní obrázek ukazuje řetěz modifikovaný. Změna je v uspořádání lamel a pravděpodobně i v materiálu. Pokud už měníte řetěz, vyměňte i kryt, který je modifikován, a jsou tam nově nálitky proti přeskočení řetězu. Nebo motor dejte do servisu a chtějte nejnovější rozvodovou řetězovou sadu.  Pak potřebujete znát VIN, z kterého je to vozu.

Pokud chcete mít jistotu, zda máte již kvalitní řetěz, zavolejte do značkového servisu a dejte jim VIN. Ještě bych si dovolil upozornění, že u prvních 1,2 TSI odcházely častěji turbodmychadla, servisy je měnily v záruce.

„Ale, ale…“ už slyším pochybovače, že ten motor je pěknej šmejd. Jo… Jo...

Rotaxy série 912 mají vadné vačky, co se podbrousí klidně i o 6 mm, některá vadná palivová čerpadla, některé excentry pod čerpadlo, čepy v karburátorech, sérii vadných olejových filtrů a vadné palivové hadice. Každý motor má něco vadného, jen je dobré o tom vědět…  Je také skvělé být připraven a zvládat a cvičit nouzáky s opravdu vypnutým motorem až do plného přistání na louce, či poli (pak už pro vás nebude motor modlou a je jedno, jak daleko letíte…)K takovému poznání Vám může pomoci pokračovací  Bush pilot training.

V mnoha případech zkouška motoru ve vozidle možná nebude, nebo by takový motor byl nesmyslně drahý, proto si řekneme, co a jak zkontrolovat u motoru 1,2 TSI, abychom měli alespoň základní povědomí o stavu motoru. Samozřejmě zkušení mechanici si s sebou vezmou tester komprese a tlakový olejový manometr a spoustu dalších „udělátek“ a motor si důkladně otestují.

Nejlepší je vzít si sebou k prohlídce a koupi zkušeného automechanika, kterému věříte a který má s těmito motory značnou zkušenost.

Nikdy nekupujte motor co má vyškrábané, přeražené, vyfrézované nebo vybroušené číslo motoru! S největší pravděpodobností půjde o kradený motor, který vám policie může zabavit. Pokud se to zjistí, tak ho jistojistě zabaví a odveze. Vy pak přijdete o peníze a svou práci vloženou do motoru. Vybroušené číslo zjistit lze.

Pro ostatní, co tápou a nemají zkušeného automechanika, uvádím pár rad. Zajímejte se, kdo s autem jezdil, jestli má servisní knížku a zda byl servisován a kde. Senioři a dámy, ale i děvčata, obvykle s motorem zacházejí ohleduplněji a netočí ho zbytečně naprázdno, když je ještě turbo a motor studený, nebo ještě není napnut řetěz – což jistě nelze tvrdit o juniorovi s kšiltovkou dozadu, který svádí libým zvukem vytočeného motoru slečnu na chodníku přes ulici…

Kupujte motor s proběhem nejlépe jen do 40-80 tisíc km. U některých prvních motorů 1,2 TSI byly problémy s turbodmychadly a s praskajícími rozvodovými řetězy, což bylo odstraněno modifikací po 5/2011. Zajímejte se, zda tento motor byl takto opraven, nebo jestli byl vyroben až poté.

Vyjměte olejovou měrku, podívejte se na množství oleje, přejeďte ukazovákem a palcem měrku, kde je olej a zkontrolujte stav oleje na nečistoty a případnou příměs vody. Pokud olej vypadá podezřele čistě, může jít o propláchnutý motor, nebo úplně nový, a o tom se přesvědčíte, vsunete-li tyčku s vatou a zašťáráte pod nalévacím otvorem olejového víka. Tam uvidíte pravý stav. Pokud bude v oleji voda nebo v něm spatříte šupinky nebo kovové piliny, nebo olej bude vypadat jako emulze nebo bude mít nestandardní barvu nebo mazavost, motor rozhodně nekupujte!
Zkontrolujte, zda nedocházelo k úniku oleje do vodního okruhu. Pak by byly na stěnách hadic nebo vstupu do motoru, pokud tam vsunete dostatečně hluboko prst či stěrku, znatelné zbytky oleje nebo emulze – takový motor nekupujte.


Rozhodně zkuste protočit motor! Pokud je ještě v autě musí s ním startér otáčet lehce při nabité baterii. Klidně si vezměte s sebou svůj akumulátor a kvalitní startovací kabely, abyste měli jistotu. Otáčejte motorem přes startér takových 20 sekund a poslouchejte zvuky. Pokud neklesnou otáčky, nebo nezjistíte nic zvláštního (jiné zvuky, které by tam být neměly) máte naději, že není přidřený a jistotu, že není zadřený. Jestliže je motor vyndaný z auta, vezměte ráčnu a patřičný nástavec a protáčejte motorem sami. Pokud vyjmete svíčky, musí jít motorem protáčet lehce. Jestliže je motor přidřený, nebo prodejce bude tvrdit, že je jen zalehlý – nekupujte ho.
Vyjměte sací hadici turbodmychadla a zkuste zatočit hřídelkou turba, neměly by se ozývat žádné zvuky, pak zkuste zahýbat turbínkou do stran radiálně i axiálně – měla by tam být nepatrná vůle, v radiálním směru větší, ale v žádném případě se nesmí lopatky na hřídelce dostat až k tělesu turba a tam dřít.
Celkově pozorně zkontrolujte motor na úkapy a úniky provozních kapalin, zejména v oblasti turba a motorové hlavy a bloku motoru. Motor mohl být před prodejem umytý, ale i tak lze hledat a najít případné úniky, bývají po nich  nahnědlé stopy, které se obtížně odstraňují.
Únik komprese do vodní soustavy zjistíte na namontovaném motoru tím, že tlakuje do vody a voda obvykle utíká, proto se podívejte u bouračky, jestli nádobka a její okolí nevykazuje stopy po častém výronu kapaliny nebo její páry.
Vyjměte všechny svíčky a zkontrolujte barvu jejich elektrod, měla by být stejná, nejlépe v cihlově až šedé barvě bez nánosu karbonu, který by svědčil o úniku oleje do spalovacího prostoru. Bílá barva elektrod poukazuje na únik vody do spalovacího prostoru. Pokud bude barva elektrod jedné ze svíček vykazovat výraznou anomálii – motor nekupujte.

Kompletní motor se vším příslušenstvím výše uvedeným se dá dnes koupit i do 8 000 Kč.  Někteří prodejci zkouší prodávat motor na součásty, třeba jako  úplně odstrojený motor bez vstřikovačů turba, sacích a výfukových vedení, na to se jim vykašlete. Bylo by to zbytečně drahé.  Nespěchejte, čas hraje jen pro vás, motorů bude čím dál více a budou levnější… Nejlevněji se motory nakupují od ledna do března, bývá nejvíc bouraček... Motor se dá pořídit i úplně zadarmo! Jak? Koupíte dobře bourané auto  s motorem 1.2 TSI, vyndáte si z něj co potřebujete a zbytek rozprodáte, sešrotujete. Pak se na tom dá i mírně vydělat. Je to otázka mírného nepořádku před domem, hodně času a hodná žena je podmínkou...

Jak dobrý motor koupíte, tak dobrý bude základ pro konverzi!

Jednou z možností je koupit zcela nový motor v motorárně Škoda v Mladé Boleslavi. Jen se obávám, že koupíte sice zcela nový, rozhodně zdravý motor, ale dokupovat a synchronizovat příslušenství (řídící jednotku s řídící jednotkou v přístrojovce a imobilizér) vás přijde na velmi mnoho peněz a času. Proto se domnívám, že je rozumnější koupit starší, ale kompletní motor s celým potřebným příslušenstvím. Polomotor, nebo motorová hlava se dají  v případě potřeby dokoupit samostatně.


Filip Zejda

LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805