XI. Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota - kniha pro piloty. Úřední zákaz provozu z jakékoliv další plochy a jak na to. Filip Zejda

Kapitola jedenáctá

Úřední zákaz provozu z jakékoliv další plochy.

      Někdy se stane, že Váš stěžovatel popřípadě stěžovatelé stále zarputile prudí a posílají stížnosti za stížností na Váš provoz na “ jakoukoliv další ploše“ a další stížnosti na nadřízený orgán - na nečinnost úředníků státní správy tedy- těch co měli kontrolovat a posílají ublížené a často lživé dopisy politikům a policii a ombudsmanovi a to vše, přestože létáte podle pravidel a v souladu se zákony. S takovými vyšinutými ekoteroristy se nedá obvykle rozumně domluvit - musíte tedy být mnohonásobně aktivnější než oni.



        Musí z Vás a Vašeho jednání být cítit, že nikomu nic zadarmo nedáte, že znáte zákony, předpisy, postupy, doporučení a frazeologii a řídíte se jimi. Všichni musí vědět, že máte dobré a znalé právníky a pokud vstupují do Vašich zájmů - ponesou odpovědnost. Zatímco úředníci mohou postupovat pouze podle zákona vy máte mnohem širší pole působnosti. Formy jsou různé ty nechám na představivosti laskavého čtenáře.

       Ale pozor! Další věc co úředníka v opakovaných vytrvalých a urputných stížnostech napadne, aby si ušetřil práci a zajistil svůj klid je:

Váš provoz na „jakékoliv další ploše“ prostě zakázat!

        Takto to u mě udělali jednou a podruhé se o to pokusili.

        Úředník jednoduše vydá rozhodnutí o ukončení provozu a svévolně prohlásí Váš provoz na jakékoliv jiné ploše za „nebezpečný“.

        To je taková zaklínací mantra - ta „bezpečnost“. Do ní se vejde kde co a úředník to ví a svévolně toho zneužije! Je to pro úředníka naprosto jednoduché a příjemné řešení i přesto, že o jeho představě bezpečnosti je možné velmi, velmi polemizovat, mnohdy zjistíte, že jeho myšlenkové pochody jsou mylné a že si plete páté přes deváté, nezná leteckou frazeologii a na určitou kategorii letadel používá postupy a frazeologii z jiných kategorií letadel, nezná pravý význam slov.

         Někdy se stane, že v konkrétním případě úředník neumí řádně postupy - nebo aplikuje jiné než má. Dopouští se tak mnoha úředních chyb a vadných úředních postupů. Mnohdy Vás ani nepoučí správně o Vašich právech.

        Úředník na věži: "Byl jste při přistání trochu vlevo od středové čáry ranveje!"
Pilot: "Vím, a můj druhý pilot trochu vpravo!"

        Konzilium právníků, někdy profesní organizace zkušených pilotů, popřípadě zkušení soudní znalci, současně bush piloti mohou prokázat opak. Ještě jste o tom neslyšeli? Ano, někde je chyba...


 Pokud nechcete jít touto konfrontační cestou soudů, zvolte již vyzkoušenou mou cestu:

      Nejjednodušší formou je se odvolat proti vydanému rozhodnutí a vyzvat nadřízený orgán k doplnění důkazů ve správním řízení ve Váš prospěch „průkazem bezpečnosti“ předmětné jakékoliv další plochy.    Navrhnete správnímu orgánu vykonání letových zkoušek na místě „jakékoliv další plochy“ za přítomnosti úředníků státního dozoru s maximální vzletovou hmotností v obou směrech vzletu a přistání, nebo spíše určených směrech pokud dráha neexistuje, popřípadě na nižších hmotnostech. (Ale ty pak musíte dodržovat a mohou být přísně kontrolovány.) Záleží k čemu bude úřad a úředníci svolní.

       V první instanci úředník vydávající rozhodnutí svolný nejspíš nebude, neboť i jeho nadřízený si myslí, že jeho podřízený je letecký odborník a postaví se za něj, tak jako jsem to zažil já. V dovolání se zjistí, že je to však Váš nárok předložit ve správním řízení úřadu důkaz o Vašich tvrzeních o bezpečnosti provozu a že se podřízený úředník mýlil ve více aspektech věci!

      Uděláte tedy pod úřední kontrolou, za podmínek určených úředníky, v den, který oni určí, v počasí, které oni určí, průkaz bezpečnosti provozu na jakékoliv další ploše a k tomu dostanete úřední záznam, nebo protokol. Vyhověl – nevyhověl, bezpečný provoz - nebo nebezpečný provoz, popřípadě s podmínkami.

      Opět záleží na úřednících jak se k tomu postaví. Ideální je pokud letadlo, nebo více letadel jako v mém případě, předvádíte v průkazu bezpečnosti sám a umíte to. Pokud máte trému a tu můžete mít, když kolem Vás s metry a lejstry pobíhají největší kapacity v oboru, pak si můžete najmout dobrého zkušebního pilota, který zná Vaši jakoukoliv další plochu a Vaše letadlo.

       Pak zkušební nebo bush pilot dovážen na maximální vzletovou hmotnost ( MTOW) s patřičnými pilotními dovednostmi a patřičně upravenými a schválenými letadly ukáže, jak bezpečně létat Vaši jakoukoliv další plochu, určitě Vás to i před samotnou kontrolou naučí, to by měl být základ. Protože po předvedení zkušebním pilotem by mohli chtít úředníci vidět Vás, jak Vám to jde...

      Pak se ukáže to, co už dávno víte a máte tisíckrát vyzkoušené tedy, že ta Vaše jakákoliv další plocha je bezpečná i s dostatečnou rezervou a zadním větrem, nebo a na jinovatce, kroupách či sněhu.

      Zapomeňte však na to, že Vás úředníci nechají si zkrátit vzlet a přistání zatáčkou! Oni vzlet ze zatáčky pro zkrácení vzletu a pro zkrácení výběhu po přistání vůbec neuznají! Takový postup nemají definovaný (měl by být pečlivě popsaný právě v dodatku k metodice vzletu a přistání pro STOL letadla v letové příručce letadla) a pohlížejí na to jako na přílišnou svobodu, nebo něco jako nebezpečnou věc. Taky mají problém se zatáčením při vzletu, nebo po vzletu při vyhýbání se překážce, nebo když po vzletu směřujete k vhodné ploše na dokluz. Tvrdí, že při vzletu můžete „bočit“ ne „zatáčet“.

       Pokud je vzlet definován rozjezdem, odpoutáním, rozletem, přechodovým obloukem a stoupáním do smluvní výšky nad překážkou 15m dle kategorie letounu, kdy poté následuje stoupání, pak samozřejmě můžete zatáčet po dosažení výšky 15m a výše - protože už nejste ve „vzletu“, ale už ve „stoupání“ Je to správná logika a odpovídá to předpisu.

     Hledal jsem, kde se ještě v letectví mimo skluzu používá termín „bočit“ a přišel na to, že v souvislosti s roztahováním kluzáku a případného vypnutí lana, nebo v dodatku pro letecké práce. Ale to se zase netýká naší kategorie létání s GA či UL motorovými letadly a našich postupů, které aplikujeme zejména, když při tom neprovádíme ani výcvik, ani letecké práce!

     Takže ne všichni úředníci a inspektoři provozu jsou stoprocentně v právu i když si to osobně právě myslí a všichni se v v tom společně mezi sebou vzájemně utvrzují. Občas aplikují jiné postupy na jinou kategorii létání, nebo se jim ztrácejí skutečné významy odborných leteckých výrazů, každý je pouze omylným člověkem a pokud máte dost kuráže a znalostí, tak si to jistě ve správním řízení vysvětlíte, protože tam budete mít dostatek času na přesné písemně vyjádřené formulace.

       Pokud budete schopni se domluvit bez správního řízení přímo na místě pak ještě lépe! I proto píši tuto knihu jako návodný postup.

      Vy jako kapitán letu rozhodujete o bezpečnosti daného letu s přihlédnutím k dalším podmínkám a těch je velmi mnoho, o kterých úředník nemusí mít ani potuchy a většinou bohužel ani mít nemůže! On nesedí v tom kokpitu a nevidí  to co Vy!

     Mezi  dodatečné podmínky třeba patří, kam to éro posadím, když mi ve stoupání v 75m nad zemí selže jediný motor. No do té kukuřice před sebou jak napovídá stará metodika rozhodně ne!!! Pokusím se to posadit hned vedle, na úzký pruh louky a k tomu musím koordinovaně zatáčet, rozhodně ne bočit!       

     Protože pak bych se taky mohl "smočit" a rozlámat letadlo a sebe ve škarpě s potokem, který odděluje kukuřici od úzké louky vhodné k přistání. Abych dolétl, potřebuji co nejčistší konfiguraci letadla bez přidaných odporů z bočení. Cítíte to stejně jako já?

     Nebo třeba, že z těch stromů vpravo při vzletu někdy do mého směru vzletu vylétá káně, co loví myši a krtky na ploše. Nechcete ho sejmout a rozsekat si vrtuli a kryt skla, já vím - druhé brýle na palubě určitě máte. V deseti metrech nad zemí Vám budou prd platné...

      Nakonec zjistíte, že jsou úředníci velmi přísní, někdy, třeba v mém případě, až zbytečně moc a hrozí vám odnětím licence, zabavením věci (obvykle letadla) a obrovskou nejlépe milionovou pokutou ve správním řízení, které si protahují jak chtějí. Na konec jen konstatují, že řízení probíhalo v rozporu s správním řádem. Kolikrát už?

      Pokud se k nim chováte přiměřeně slušně, neprodukujete leteckou nekázeň a vyloženě nemají osobní potřebu Vás udolat, zjistíte, že jsou i v jistých mezích rozumní. Pokud se na to pokusím podívat i z jejich pohledu, je fakt, že i já jsem neměl všechno vždycky v naprostém pořádku a měl nějaké administrativní pochybení, které mi umožnili napravit. Díky!

      Dodnes však nevím jestli mi úředníci chtěli pomoct, nebo uškodit a jak se mění jejich nálady a na čem jsou závislé! Vlastně nevím na čem jsem a co zase příště hrozí... Vím jen to, že si musím stále prostudovávat předpisy, zákony, judikaturu, rozhodnutí soudů a nejvyšších správních soudů, což mi bere dost času. Musím také létat v souladu s předpisy a to vždy!

      Kolikrát se zpětně dozvím, že u mne byli na skryté úřední kontrole na mé ploše ukrytí za stromky posuzovat bezpečnost provozu a zda zde nelétám základní výcvik pilota.

      Pokud nesouhlasíte s výše uvedeným a nehodláte se plně odevzdat úředníkům a jejich podmínkám, můžete se také odvolat, dovolat, podat rozklad a mimořádný opravný prostředek a můžete se i soudit. K tomu budete potřebovat opravdu znalého právníka - nejlépe pilota, který skutečně aktivně létá a nejlépe Vaši kategorii.

      Mezitím ale létáte (pod hrozbou udělení pokuty, či odebrání věci a dokonce i pilotního průkazu) odjinud a to Vás stojí mnoho času a peněz. Přestože úředníci by měli předkládat důkazy o tom, že Vy létáte nebezpečně, často je to naopak a Vy pak musíte ve správním řízení, nebo před soudem dokazovat, že létáte v souladu s provozní příručkou letadla a že výkony letadla a vaše dovednosti jsou ve vztahu ke konkrétní jakékoliv další ploše dostačující a tedy i bezpečné. To zase stojí spoustu energie času, právníky, soudní znalce a peníze. Vydíte to kam jsme došli?!

      Žádný plán nikdy nevyjde – ne zcela. Přestože se mnou úřady na různé podněty od stavebního, LAA, MD, přestupkové komise a další vedly mnoho správních řízení, postupem času jsem se v nich naučil orientovat. Později jsem úředníkům mohl i vracet jejich útoky přes jejich špatně zpracovaná správní řízení tak, abych nemusel platit žádné pokuty. Přidanou hodnotou znalostí a zkušeností jak vypovídat před policií a před správními orgány je, že mne úředníci již tak nešikanují a dávají mi veskrze pokoj.

       Zdůrazňuji tedy ještě jednou: Ve vlastním zájmu mějte v provozní příručce letounu takové údaje, které odpovídají „jakékoliv další ploše“ kterou - nebo které létáte – nevystavujte se možnému postihu!

      Někdy jde „jakoukoliv jinou plochu“ létat se sériově vyrobeným strojem, ale někdy je nutné, zvláště je-li jakákoliv další plocha obtížnější a kratší - nechat letadlo vhodně upravit výrobcem, nebo schválenou organizací, nebo stavitelem letadla například použitím výkonnějšího motoru, odpovídající jiné za letu stavitelné vrtule, turbulátorů, jiné výchylky vztlakových klapek, zvýšením výkonu stávajícího motoru a tak podobně. Vždy to bude chtít následnou kontrolu schváleným technikem a i záletový protokol od zkušebního pilota, na jehož základě může výrobce, nebo stavitel dopsat dodatek k provozní příručce Vašeho letadla.

       Vypadá to, že úředníci nemají rádi nestandardní létání v přírodě na jakýchkoliv dalších plochách a vadným výkladem předpisu LA3 si přisvojují pravomoce, které jim ze zákona nenáleží a pak působí - brojí proti provozu na jakýchkoliv dalších plochách zejména tím, že požadují rozměry, překážkové roviny a další požadavky pro „jakoukoliv další plochu“, které jsou taxativně vyjmenovány pro „plochy pro SLZ registrované a neregistrované“.

      V mém případě jsem jejich jednání a obstrukce obešel tím, že jsem si pronajal další kus pozemku od vlastníka pozemku a tím jsem docílil potřebné délky a překážkových rovin, kterou vyžaduje, dle mého názoru, vadně napsaný předpis LA3.

     Dále se mi podařilo po asi desetiletém úsilí a poctivém beznehodovém provozu s minimálním hlukem přesvědčit vážené zastupitele naší obce, aby mou plochu zahrnuli v územním plánu jako plochu pro létání malými letadly. Za toto jim také děkuji!





Pro obyčejného pilota, který se neorientuje v zákonech, prováděcích vyhláškách a předpisech a nemá ani základní právní povědomí platí zlatá pravidla:

1. Nevypovídat a mlčet, vypovídat pouze s právníkem. Nikdo Vás nemůže donutit vypovídat proti sobě samému ani osobě blízké. Mnohem lepší je spadnout do správního řízení, nebo do obvinění i přes mnohé výhružky orgánů. Sprostý podezřelý má nejmenší možná práva a každý si s Vámi vytře… Naproti tomu obviněný, nebo podezřelý z přestupku má mnohem více práv! Je potřeba je umět využít.

2. Najmout si dobrého právníka s podmínkou, že létá a má k této věci vztah a zajímá se o ní. I když já jsem si dlouhá léta vystačil sám, tak to nikomu rozumnému nedoporučuji. V mnohém mne to úplně vyčerpalo a musel jsem se hrozně moc věcí a dlouhodobě učit.

3. Vždy nic nepodcenit a velmi důkladně se argumentačně a zdrojově připravit a Vy to uděláte i lépe než právník, který věc jen umně a správně zaobalí a zajistí, aby Váš spor zůstal v neosobní rovině. Protože nejde o nic jiného než o Vás, Vaše peníze a Vaši svobodu. Nejhorší je si z úředníka udělat osobního nepřítele! To skončí pouze gradací- buť on, nebo Vy. Úředník je z povahy profese velmi líný tvor, který jde cestou nejmenšího odporu a co největší byrokracie. To znamená přichystat mu takové překážky, aby si na vás vylámal zuby, což je argumentačně a zdrojově a časově náročné, nebo lépe a jednodušeji zařiďte to tak, aby Vás odložil do nejzaššího šuplíku s tím, že se na Vás může tak akorát vys... a nervy má jen jedny. K tomu vede mnoho cest, třeba osobní návštěva jeho nadřízeného na úřadě s tím jak to je. Ideálně opakovaná. Vždy buďte tvrdí, ale k němu slušní i v tom Vám může pomoci právník.

4. Uvědomit si, že Vy máte ve správním řízení daleko více zákonných možností a postupů a i možností působit jinak, než ukládá zákon - naproti tomu úředník musí postupovat v souladu se zákonem a nesmí jít nad jeho rámec. Jaké nestandardní možnosti a postupy máte - najdete na internetu ve správných skupinách a i těch úředních, kde si úředníci mezi sebou radí jak to udělat, aby s nimi nikdo nevyběhl a oni mohli dávat pokuty jak na běžícím páse bez námahy. Reverzním inženýrstvím těchto diskuzí dojdete k mnoha legálním postupům.

5. Vy volíte procesní strategii! Se všemi skvělými možnostmi, které máte ze zákona i mimo něj! Uvědomujte si to. Vždy!

6. Neplaťte pokuty. Musí to o Vás být široko daleko známo mezi úředníky. Znám mnoho permanentních platičů pokut, jednou zaplatili – šup už jsou v seznamech platičů a už jim pořád chodí pokuty a platí, v polovině případů by ani nemuseli platit i bez právníka.

      Znám ale i osoby, které žádné pokuty nikdy nezaplatili. Různé úřady mají své "black listy" s přestupci, kteří neustále dělají "problémy" a řízení s nimi vždy ztroskotá, je nákladné a velmi obtížné, obtěžuje úředníka i jeho nadřízeného, smrdí kontrolami, stále se na opravu vrací danému úředníkovi. Jeho vedoucí pochybuje o jeho erudici a schopnostech. Právní oddělení ministerstva šílí, jakého exota zase musí řešit a jak naprosto neschopní jsou úředníci v první a druhé linii. Budou se muset zaškolovat, proškolovat a bude jim odebráno osobní ohodnocení, nebo budou muset být vyměněni.

     Vaše příjmení u úředníků musí vyvolávat zděšení už jen z pověsti mezi nimi! Tak erudovaní a připravení a odhodlaní musíte být! Je to stejné jako když stavíte letecký motor z automobilového, nebo za letu stavitelnou vrtuli velkého průměru. Dá to spoustu dřiny, pochybností, musíte být absolutně pečliví a precizní a pořád se něco nového učit, ale výsledek stojí za to!

      Vám se zvyšuje vzdělání - Vy rostete, neplatíte pokuty a máte státem zaplacené školení formou výroků rozkladových komisí, správních soudů a nejvyššího správního soudu, či ombudsmana, zdarma.

      No neberte to!

7. Bojujte!

Bojujte tak tvrdě a tak šikovně a se všemi možnými prostředky včetně publikační činnosti, osvěty a zveřejnění proti úřednické zlovůli a temnotě jak jen umíte!

    Někdo to má v povaze, třeba já, u někoho lze tento postoj vytvořit tím, že se bude více vzdělávat, informovat a uvidí, že to jde! Ti ostatní jsou odsouzeni k roli ovce jdoucí na porážku s tím, že bude dvakrát ročně totálně oholena a nakonec sežrána.

"Bojujte zas, bojujte znova, až se z ovcí stanou lvi!"

Držím Vám palce. Mnoho návodů k tématu najdete na mnoha různých fórech, třeba d-fens.


Vtip kapitoly:

Nový úředník na úřadě. Po měsíci se ho doma ptají: „Tak co Miloušku, jak se ti líbí v nové práci na ministerstvu?“ „Ale jo, práce málo, spíš si jí musím vymýšlet, dobře se vyspím, plat vynikající, kantýna jak od maminky a nejvíc mně baví, že přestupce nemá nikdy pravdu! Jen ty blbé úřední dny, pondělky a středy by se měly zrušit.“


       Příklady ze života nám říkají, že úředníků je velmi, velmi moc,  jsou všude v hojných počtech, vymýšlí si práci, jen aby potvrdili svou potřebnost a v prvním ani druhém stupni, tedy správní řízení a odvolání, nikdy neuznají to, že selhali, udělali chybu, špatně si vyložili zákon vyhlášku či předpis, nebo že Vy máte pravdu! Neuznají! Je to jejich zdržovací taktika! Počítejte s tím, že až teprve v dalších kolech, rozklad, mimořádný opravný prostředek, kde rozhodují o dva řády inteligentnější a vzdělanější úředníci a daleko méně zaujatí úředníci, máte šanci na úspěch!

      Správní soudy také velmi často ruší rozhodnutí úředníků vydané ve správním řízení, ani nemusí řešit věc jako takovou, stačí extrémní množství chyb ve správním řízení produkované úředníky! Mnohdy se tak ani nedostanete k jádru řešené věci a celé správní řízení je prohlášené jako nicotný akt!

Vítejte v realitě, kde je všechno přeregulované, potlačené a skomírá.

     V realitě, kde si úředníci přisvojují větší moc, než je jim dána zákonem. V realitě, kde se Vás úředníci pokusí utlouct papírováním, výhrůžkami odebrání věci, extrémně vysokými pokutami, extrémním protahováním vašich případů. Chtějí vás zlomit, zničit, chtějí, abyste se nezmohli na odpor a stále tyjí z Vaší práce! Z Vašich  spotřebních daní. Z daně ze zisku, siniční a kdovíjaké!  Vy jste ti, kteří je tak dobře platíte ze svých daní! Jste to Vy, kteří volí další a další politiky, kteří jen rozšiřují byrokracii a stavy úředníků. S každou další vládou je to jen horší a horší. Změňte to!

     Kniha která popisuje vztahy mezi úředníky a jak si lezou po zádech k dosažení lepšího křesla a dalších výhod a jak toho Vy můžete využít se jmenuje „Zmrdi, vohnouti a my“ má i pokračování. Jako velmi vtipně psanou knihu z praxe ji doporučuji jako úvod do problematiky ke studiu. Pozor! Tím netvrdím, že všichni úředníci jsou stejní. Nikoliv - sám znám spoustu skvělých úředníků, poctivých a velmi slušných lidí. Díky za ně!

     Tato kniha by rovněž mohla být návodným poučením úředníkům v první a druhé linii styku s údajnými přestupci, aby si uvědomili, že vůbec nemohou řešit věci, které nespadají pod jejich kompetenci a aby stále nedocházelo k znásilňování práva pod různými vytáčkami na údajnou bezpečnost leteckého provozu!

     To co považuje neznalý, neseznámený a létání z jakékoliv další plochy nepraktikující úředník za nebezpečné, může být pro zkušeného pokročilého pilota věcí běžnou a každodenní rutinou, kterou může navíc učit ostatní. Každý z pilotů si může najít instruktora k zvýšení svých pilotních dovedností na požadovanou úroveň. I já sám jsem to tak před létáním své jakékoliv další plochy udělal. Každý uživatel a provozovatel jakékoliv další plochy si na ní může zvýšit bezpečnost leteckého provozu, návodů je v této knize více než dost. Včetně návodů jak upravit letadlo.

     Mnou postavené STOL letadlo ze stavebnice NG VIA od ROKO AERO, kategorie 600kg s konverzí motoru škoda CBZB 1,2 TSI o maximálním vzletovém výkonu 140HP využívaný na 120HP při 210Nm s konverzí za letu stavitelné vrtule o průměru přes 2m. Cestuje rychlostí 220km/h. Umí cestovat i 250km/h při 4500RPM motoru a 2250 otáčkách vrtule - pokud jsou venkovní teploty nižší než 20stC. Vyšší výkony zatím neumím uchladit. Letadlo na MTOW vzlétne a přistane na 150m.

A jak dopadl můj případ, kdy se úředníci snažili zakázat letecký provoz z mé jakékoliv plochy?

       Předal jsem úřadům na všech stupních dostatek důkazů, že létám v souladu s pravidly a zákony, dostatek důkazů o tom, že trvalí stěžovatelé brojící proti mé činnosti fabulují a pozměňují a překrucují skutečnosti cíleně tak, aby dosáhli odebrání mé pilotní licence i střediska pilotního výcviku a zákaz činnosti a vysokého finančního postihu, který si vyloženě vynucovali, přičemž podněty na Stavební úřad, životní prostředí, přestupkové komise, politikům, ombudsmanovi, LAA a MD psali pravidelně, v některých případech i dvakrát měsíčně!

       Prodloužil jsem si svou plochu o dalších několik desítek metrů výměnou za užívání mých dalších pozemků s místním družstvem, abych uspokojil úředníky, kteří jeli stále svou linii o bezpečnosti jako s klapkami na očích. Svou plochu jsem řádně označil pro ostatní - pro nezúčastněné na provozu a osvětlil.

      Udělal jsem si dobré vztahy s místními, s myslivci i zastupiteli místní samosprávy, které předpokládají beznehodový a tišší provoz, kterého jsem dosáhl úpravou okruhů, úpravami letadel, vývojem vysoce výkonných motorů a vrtulí s velkým průměrem pracující na nižších otáčkách kvůli nižší hlukové zátěži na obyvatelstvo a zvěř.

      Byl to velmi náročný, konstrukční, strojírensko- technologický ale i správně právní orientační běh do vrchu na kamenitou horu trvající více než patnáct let. Výsledky a hlavně zkušennosti z technického pohledu vývoje nové výkonné letecké pohonné jednotky s přímým vstřikem a turbodmychadlem s140HP a 210Nm a za letu stavitelné vrtule o průměru přes 2m a patnáctiletý provoz z jakékoliv další plochy s  přístřeškem pro 4 letadla však stojí za to!

      Přeji Vám pohodové létání z přírody a "jakýchkoliv dalších ploch" a také, abyste nikdy nepotřebovali poznat skutečné umění přežít v byrokratické divočině! Tady vás totiž určitě neskolí medvěd, ale mohl by to udělat úředník...



Filip Zejda, LETECKÁ ŠKOLA VYSOČINA s.r.o.


LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805