Kvíz pro piloty - vzlet z velmi krátké obtížné plochy

Kvíz pro piloty. Hledáme Bush pilota...

Je dáno:

Plocha: Krátká travnatá plocha jednosměrná 200m vzlet ve směru 180 tj. na Jih. Hustá tráva vysoká 30cm. Sklon do kopce ve směru vzletu 6 procent. Nadmořská výška 2000ft.

Meteorologické podmínky: Větrno nárazový vítr 10kts nejčastěji ze směru 250-290. CAVOK. Okolní teplota 15 st. C.

Letadlo: běžný ULL dolnoplošník s příďovým podvozkem Typu: Alto. Bristel, Sierra, Motor R912ULS, Vrtule třílistá za letu stavitelná KA1-3, nebo SR 2000-3000. Hmotnost letadla 350kg plus 1 osoba 90kg plus palivo 50l. Pevný podvozek. Motor na zemi točí s vrtulí na maximální vzletový výkon 5800 rpm. Vrtule je nastavena na jemný vzletový úhel.

Pilot udělal chybu a pořádně nespočítal performance dle provozní příručky, nebo v provozní příručce není dostatečně a přesně popsáno vše výše zmíněné a chybí příslušné nomogramy. Nebo v lepším případě mu váznou brzdy a přibržďují.

Zkrátka pilot  zjistil, že k odpoutání letounu by došlo cca na 80 procentech délky plochy, nezvládne přerušit vzlet a přistát před sebe protože před ním je řepkové pole o výšce porostu 1m. Na maximálním výkonu v dané vzletové konfiguraci je zřejmé, že narazí do řepkového porostu. Řepkové pole je rovné a dlouhé 400m.

Orázka pro piloty:

Jak budete jako pilot postupovat ve výše popsané situaci a co uděláte, nejdříve a jaká bude další posloupnost Vašich úkonů a dějů?


Prosím nepište mi, že pilot je hloupý a nezodpovědný atd. Již je v dané situaci a musí ji neprodleně řešit! Sdělte Vaše řešení – znáte-li ho. 1. až 6. bodů možná i více, pokud zvládnete udělat více úkonů naráz.

 Zamyslete se a dál za křížky nečtěte. Odejděte od monitoru. Sedněte si pohodlně do křesla  a zavřete oči. Zkuste popřemýšlet jak by jste danou situaci řešili právě Vy.


Vše jde shrnout takto: přehled o situaci, nalezení prostoru pro vzlet, prostor pro získání rychlosti, stabilizace a dokončení vzletu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 Povím Vám, jak jsem to vyřešil já:

Jinými slovy pilot provede tyto kroky v tomto pořadí:

1. Pilot si vyzkouší vzlet na nečisto jako přerušené přistání, tak aby bezpečně zabrzdil 20m před řepkovým polem. Tím částečně ujezdí část vzletové plochy tedy vysokou trávu a přesně zjistí kdy a kde už je schopen letoun odtrhnout. Nakonec umyje vrtuli od hmyzu. Vzlet je potřeba provést pouze v kolejích předešlých vzletů nebo alespoň jedné z jejich stop. I to je důvod proč v pokročilém tréningu bush pilota musíte umět sednout přesně do svých stop a z nich i vzlétnout a pracovat s reakčním momentem vrtule.

2. Pilot vzlétá z jednoho kola na návětrné straně, když už mu to křidélka umožní Typ Sierra a její křidélka mají vyšší účinnost při nižších rychlostech oproti jiným typům. Tím snižuje odpor od povrchu sice současně trochu tím vyvolává dodatečný odpor u křidélka které je vysunuto vzhůru, nicméně konečný efekt je ve prospěch vzletu.

Ale typy Bristel, a typy Roko Aero (NG 4 a NG6) zase nepotřebují vzlétávat z jednoho kola, tyto letadla mají vztlaku více než dost! Mají však menší a méně účinná křidélka při nízkých rychlostech. Tam se k požadovanému jevu odlehčení jednoho kola pilot dostane později, když už ale spíš využije další účinnější techniky.

3. V průběhu rozjezdu, ale až od určité rychlosti, která se blíží okamžiku rychlosti kdy křidélka mají dostatečnou autoritu vysouvá větší vztlakové klapky.

4. Současně na správné rychlosti nenechá letoun odpoutat, ale odtrhne jej při současném vysunutí ještě větší výchylky vztlakových klapek 30-40stupňů a ihned přechází do kurzového vymezení proti větru tedy do prava - tím výrazně - skokově zvýší vztlak.

5. Odtrhnutí a kurzové vymezení proti větru musí být provedeno včas před hranou řepkového pole, dle reakční doby letounu, ta musí být pilotovi známa. Nelze letoun odtrhnout příliš brzo na nízké rychlosti hrozí to, že pilot by nastavil příliš vysoký úhel náběhu křídla a letoun by se pak pro zachování vodorovného přízemního letu v přízemním efektu dostatečně rychle neurychlil a hrnul na velkém úhlu náběhu, brzdil o křídla a propadl přímo do překážky, tedy do řepkového pole! Pilot také musí pracovat s jemu známou a tolikrát odzkoušenou setrvačností stroje a s malou autoritou křidélek. Ovšem výškovka i směrovka jsou vrtulovým proudem velmi dobře ofouknuta a ocasní plochy jsou tak zcela účinné. Pilot už umí pracovat s reakčním i gyroskopickým momentem vrtule podvědomně.

6. Pilot tedy současně odtrhne letoun blízko před řepkovým polem na dostatečné rychlosti, stále průběžně vysouvá klapky, drží letoun v přízemním efektu co nejníže a kopíruje zemský povrch nad polem nízko 50-100cm nad řepkovým polem a urychluje letoun do rychlosti Vx,

7. A současně hrubí vrtuli, která se přetáčela již na zemi při jisté dopředné rychlosti. Tím získává další výkon motoru k aktuální dopředné rychlosti a eliminuje přetáčení vrtule o cca 300RPM. Vrtulí se pilot zabývá nejdříve v rozletu v přízemním efektu,při urychlování letounu protože má jinak plné ruce s klapkami a řízením. Mírně před dosažení Vx rychlosti pro maximální úhel stoupání stoupání točí mírnou zatáčkou přímo proti větru do bezpečné výšky a poté přechází na Vy. V průběhu vzletu pilot myslí i na blízké nouzové plochy v případě vysazení jediného motoru a postupy přiblížení k nim.

8. Pilot v průběhu vzletu nesledoval žádné indikátory na palubní desce, neví tedy jakou má indikovamou rychlost, ani jakou má výchylku vztlakových klapek, ani jaké má otáčky motoru. Není čas si hrát na „strojníky“. Pilot musí cítit letadlo, tuhost či měkkost řízení odezvy poryvů. Pilot cítí odezvu vztlaku a klopivého momentu i přírustek odporu od různých stupňů vysunutí vztlakových klapek. Viz můj článek „ vztlakové klapky pro pokročilé“. Pilot má načtený zvuk motoru podle otáček a z něj rozpozná základní tři režimy , cestovní 4600-5200RPM, max. Kontinuální pro stoupání při Vy 5500RPM a pro maximální vzletový výkon Vx 5800RP. Pokud pilot laboruje s mírně vyššími otáčkami nad výrobcem motoru povolených 5800RPM musí znát limity motoru a čas použití a souvislosti takového nastavení. ( nedoporučuje se) Pilot musí být schopen konat souběžně několik úkonů současně. Pilot musí mít hluboké teoretické základy na kterých může stavět, protože jedině tak lze vytvářet nové a bezpečné postupy, nebo znovu objevovat postupy staré, které se dnes již v běžných leteckých školách nevyučují.

9. Pokud by pilot předem tušil nedostatečnou délku plochy může provést vzlet zatáčkou, o 90 či 180 stupňů pokud mu to pevnost příďového podvozku dovolí. Přestavět za letu stavitelnou vrtuli na ještě nižší základní úhel. Tím ještě více zkrátí vzlet a posune ho na bezpečnou stranu. Vypustí část paliva. Vyloží zbytné věci jako třeba nářadí, náhradní díly, atd.

10. Hodí se mít poblíž strážného anděla a tomu pak poděkovat. Modlitba, nebo soustředění před vzletem také neuškodí. Každý to má jinak...


Některé výhody úprav letounu, které umožní zjednodušit vzlet z krátkých neudržovaných ploch:

1. Vrtule většího průměru nad 1720mm, lépe 1800-1900mm. Proč?

2. Vyvedení sání motoru mimo motorový prostor, zlepší plnění motoru studeným vzduchem a zvýší výkon motoru.

3. Více nahuštěné pneumatiky sníží valivý odpor.

4. Správné nastavení úhlu vrtule k dané nadmořské výšce a teplotě tak aby se blížila 5800RPM na zemi při stání s tím že se ještě roztočí o cca150- 300RPM dle průměru vrtule. Pilot samozřejmě musí myslet na včasné nahrubení vrtule aby se motor příliš nepřetáčel, nebo nainstaluje zapalování s omezovačem otáček při 5800-6000. Ideální je dobře navržená a funkční automatika, která s volatilitou 50RPM udrží vrtuli po dobu vzletu 2-5 min na max 5800RPM.

5. Instalování vortex generators – vířičů. Správné instalování vířičů pomůže přinutit lépe obtékat křídlo, vzlétnout na vyšším úhlu náběhu na nižší rychlosti a může simulovat Slot.

6. Brzdy které brzdí, když je třeba a neváznou. Použití kvalitních brzdových disků, které se po intenzivním brždění nezkroutí.

7. Vhodná přísada do motorového oleje minimalizující zahřívání a oděr a zvýšené zatížení motoru.

8. Kvalitní palivo bez vody a dobře seřízené karburátory.

9. V rámci možností umyté letadlo, nebo alespoň náběžné hrany křídel a celá vrtule.

Filip Zejda

FLYING SCHOOL OF THE YEAR 2014


​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

Preise für Schulung, Miete 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Wetterprognose
Odkaz na novinky...

PREFLIGHT ON-LINE
Odkaz zde...


Kontakt:

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Kontaktinformationen...