II.Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota - kniha pro piloty. Výklad zákona, vyhlášek a předpisů pro "jakékoliv další plochy" a provoz na nich. Filip Zejda

 Kapitola druhá:

Výklad zákona, vyhlášek a předpisů pro „Jakékoliv další plochy“

         V předchozím článku jsme se seznámili se zákonem, vyhláškami a předpisy týkající se leteckého provozu z "jakékoliv další plochy". To pro někoho může být nejasné, málo pochopitelné nebo dokonce odrazující. Dovolím si svými argumenty uvést na pravou míru iluze o přesnosti a jasnosti výše uvedených norem.

        Pojďme si tedy udělat výklad těchto norem a trochu se pověnujeme ne zcela jasným věcem. Tato problematika dosud nebyla nikde komplexně rozebrána, nevím o žádné judikatuře, není tedy z čeho čerpat než z mých vlastních bohatých patnáctiletých zkušenností s úřady. Je nutné říci, že nejsem právník. Čerpám tedy ze zkušenností mnoha správních řízení týkajících se  tohoto tématu a z faktu, že:

argumentum a silentio legis – jestliže určitá skutečnost není právem upravena, pak pro subjekty soukromého práva platí základní právní zásada, že co není zákonem zakázáno, je povoleno a naopak pro státní orgány, že nemají v dané věci pravomoc, jsem dospěl k následujícímu:


1. Jakoukoliv další plochu můžete létat v případě písemného souhlasu vlastníka.

Tedy majitele plochy a v případě, že plochu někdo provozuje k letecké činnosti, pak rovněž potřebujete písemný souhlas provozovatele.

Přístrojová deska letounu Tecnam P2002 Sierra. Motor Rotax 912 ULS 100HP, vrtule stavitelná za letu Kašpar. Rychlý, velmi obratný  letoun a po náležitých úpravách i letoun s krátkým vzletem a s náležitými pilotními dovednostmi i  s krátkým přistáním.  Ale to mi nestačilo... Proto jsem si postavil celé letadlo, DREAMTRAINER FZ i s za letu stavitelnou vrtulí velkého průměru 2080mm, které má výrazně lepší vlastnosti krátkého vzletu i na MTOW 600kg a s motorem 1.2 TSI  s 120HP vzlétne z 150m a tam i přistane. Navíc létá 220km cestovní rychlostí ve FL40.

         Písemná forma souhlasu s provozem z jakékoliv další plochy není blíže specifikována, ale je zřejmé, že nestačí verbální forma. Měl by postačit dopis, e-mail nebo SMS, ze které bude zřejmé, že vlastník, popřípadě také provozovatel, projevuje svoji vůli - souhlas s  Vaším přistáním a vzletem. V zákoně ani ve vyhlášce není výslovně uvedeno, že potřebujete předchozí písemný souhlas. Pokud jste domluveni s vlastníkem pozemku, postačí i následný písemný souhlas, protože je mnohdy písemný souhlas vydat předem obtížné, nebo dokonce nemožné z důvodů různých situací například nefunkční pošta, internet atp. Je lepší si ho jakoukoliv písemnou formou zajistit i následně to kvůli možnému popotahování od lidí nepřejících svobodnému létání, kteří Vás rádi nahlásí na ministerstvo dopravy. A těch je dost. Vím to z vlastní zkušenosti.

         Od kohokoliv, zejména pak od vesnického člověka získáte souhlas snáze, pokud mu poctivě a pravdivě vysvětlíte o co Vám jde a písemný souhlas pak bude co nejjednodušší. Například: „Souhlasím s přistáním letadla na svých pozemcích“. Podpis. Tečka. Pokud má více pozemků - tím lépe můžete si svou vylétanost legálně cvičit z různě obtížných ploch.

        Pokud si budete hrát na byrokrata a napíšete souhlas s čísly pozemků, druhem a bonitou, listem vlastnictví datem a dobou trvání souhlasu a podmínkami a spoustou zbytečné omáčky včetně Vaší imatrikulace jakož i smlouvou, nejspíš se Vám stane, že ten člověk co má udělit souhlas znejistí a nakonec Vám ho nedá! I takovou mám zkušenost.

       Mnohdy se stane, že chcete přistát na pěkné udržované louce, ale v katastru nemovitostí zjistíte, že napříč ní je desítka a více vlastníků. Nájemcem této plochy je místní zemědělské družstvo, nebo jiný subjekt na základě pachtovních smluv s majiteli pozemků. Pak bohužel souhlas pouze nájemce nestačí! Nájemce není skupina vlastníků. Tento případ je častý a je neskutečně otravné shánět souhlasy všech vlastníků, nebo převážné části plochy, která bude použita pro vzlet a přistání i proto, že nejspíš již budete jednat s dědici původních majitelů rozesetými v celé ČR nebo i v zahraničí! A stačí, aby se jeden vzepřel a máte po úsilí...


To vše platí mimo nouzové a bezpečnostní přistání na ně žádný souhlas s přistáním nepotřebujete!


2. Pilot s náletem větším než 100 hodin může mimo jiné pro svou leteckou činnost použít „Jakýchkoliv dalších ploch“

        Pilot s celkovým náletem větším než "zapsaných" či "deklarovaných" 100 hodin ( bez přívlastku) může mimo jiné pro svou leteckou činnost použít „Jakýchkoliv dalších ploch“

        Záměrně jsem uvedl 100 hodin "zapsaných", nebo "deklarovaných", pilot s licencí GA – LAPL, PPL, CPL a ATPL má povinnost vést zápisník letů.

        Pilot SLZ, letounu - Ultralightu, tuto povinnost ze zákona, vyhlášky a předpisů skutečně nemá!

        Povinnost vést nálet a provozní záznamy má pouze provozovatel letounu, ten je mnohdy jiný než pilot letadla! Tedy pilot ULL (SLZ) sportovního létajícího zařízení celkový nálet 100 hodin – "deklaruje" Ostatně stejným způsobem, jako když si prodlužuje pilotní průkaz na LAA! Nejde tedy o žádnou novinku!

        Ani není v zákoně, vyhlášce či předpise rozlišeno, jestli má mít pilot těch 100 hodin náletu jako PIC, nebo jako pasažér, navigátor, nebo druhý pilot, či celkový nálet odlétal ve větroni, balonu, padáku, motorovém padáku, nebo jednomotorovém či vícemotorovém letounu, nebo jestli v  soutěžním létání, bushi, či na mezinárodním letišti s veškerým komfortem a velmi rozsáhlmi překážkovými rovinami pro přiblížení IFR pro dopravní letadla!

        Sami vidíte tem obrovský rozptyl v možných dovednostech, schopnostech a celkových znalostech pilotů.

Rozlišujme prosím pojmy „sportovní“ a „rekreační“ pilot.

        Nevylétaní „rekreační“ piloti by, dle mého názoru, bez řádné přípravy v pokračovacím pilotním výcviku jakékoliv jiné plochy létat  raději neměli, mohou pro ně být příliš stresující a množství proměnných včetně nenadálého vyběhnutí zvěře, vylétnuvších pláků v blzkém vodním příkopu a dalších běžných událostí může být limitní nad jejich schopnosti a adekvátní reakce. O tom si povíme v další kapitole o zamrznutí pilota. Pilot vždy musí mít více paliva, aby bylo možno i několikrát zopakovat !!!

         Opakem rekreačních pilotů mohou být „sportovní" piloti, kteří létají od soutěže k soutěži, aby podali maximální výkon v přesnosti přistání, délce přistání do 100 x 15m decku, kde musí i zastavit bez zatáčení, soutěží v přesnosti letu, srovnávací navigaci, soutěží v ovládání letadla s minimem paliva.      

          Takoví sportovní piloti budou mít násobně vyšší pilotní dovednosti, už jen kvůli počasí ve kterém přelétávají na soutěže, nemluvě o vlastních závodech, kde podávají často velmi kvalitní výkony a konkurence je velká. Ale ani oni každý den necvičí praktiky pro ještě větší zkrácení přistání výjezdem v zatáčce a skluzem až do prosednutí letounu i o tom si povíme v dalších kapitolách a ukážeme si vše podrobně na praktikých ukázkách ve videích.

         Mnoho leteckých soutěží pořádá Letecká Amatérská Asociace (LAA). Přihlásit se do soutěže může každý i s jeho neupraveným letadlem. ( I proto jsou pravidla soutěže napsaná tak, aby zbytečně nedocházelo k poškozování letadel a podvozků) Naučíte se velmi moc od nejlepších pilotů - kapacit v oboru, zadarmo, ještě Vám dají benzín na samotnou soutěž a je tam super atmosféra. Stačí tam přilétnout, koukat, pozorovat a stále se ptát na jejich techniky létáni, na úpravy letadel a samozřejmě začít sportovně létat soutěže a „jakékoliv další plochy“. Stojí to za to! Každý rok pořádají na začátku školení pro nové piloty, kteří by to chtěli zkusit. Můžete se ale přidat kdykoliv.

         100 hodin náletu, je minimální nálet požadovaný zákonodárcem a je jasné, že v některých případech to bude i velmi málo, zvláště u pilotů, kteří mají celý svůj dosavadní rekreační nálet na řízených letištích na asfaltových a betonových RWY s dlouhými plochými přiblíženími a obrovským - uměle upraveným volným prostorem v ose přiblížení a vzletu - popsaným v překážkových rovinách letiště. Pozoruji, že i rekreační piloti létající z jiných velkých travnatých letišť potřebují daleko více péče při přeškolení na „jakékoliv další plochy“ kde jsou blízko stromy, překážky  a výskyt zvěře či ptáků. Někdy u nich z různých stresových příčin a událostí následující jedna za druhou v krátkém čase dochází k tak zvanému "zamrznutí pilota - zatuhnutí pilota".

        Podstatné je říci, že vůbec žádné přeškolení na jakékoliv další plochy vlastně dle předpisů, vyhlášek a zákona nepotřebujete - není na to žádná norma. Vy sami jistě posoudíte jestli si to přistání na jakékoliv ploše zkusíte  jste-li „sportovní“ pilot srdcem i duší, nebo jako skutečný „kochací“ a „rekreační“ pilot rád vyžijete některou z leteckých škol, nebo najmete nějakého vhodného sportovního instruktora na volné noze k pokračovacímu výcviku, nebo bush pilot trainingu. Také dbejte jak Vám  účtují výcvik a v jakých hodinách, hoobs, letových, nebo motorových - to aby jste se nedivili, že platíte i o třetinu víc než musíte. To vše a více jsme si ostatně již popsali v předchozí knize "Pilotní výcvik".

       Mnoho z praktik létání na takové „jakékoliv další plochy“ Vás mohou naučit, po základním výcviku třeba i soutěžní piloti a pokud jsou současně i instruktory -  pak tím lépe. Když navíc létají běžně různé  obtížné a jednosměrné "jakékoliv další plochy" jste úplně správně - výcvik může být intenzivnější a efektivnější přizpůsobený vašim schopnostem a potřebám... Přistání na  bývalé "práškařské ploše" nepovažuji za žádné  zvláštní dovednosti, i když to některým nevylétaným pilotům tak může zprvu připadat...


3. Pilot musí zkontrolovat jestli údaje z provozní příručky letounu odpovídají rozměrům jakékoliv další plochy.

       V zájmu bezpečnosti si můžete k rozměrům jakékoliv další plochy ještě dodat a dalším okolnostem v blízkosti „jakékoliv další plochy“, tedy překážkám a předpokládaným výskytem turbulence, stavu povrchu a jeho znečištění atp.

      U letadel všeobecného letectví jsou údaje o výkonech mnohem lépe popsané většinou v grafech pro dané nadmořské výšky, teplotu a celkovou hmotnost letadla, vítr z různých směrů, sklon a povrch dráhy a její znečištění ledem, sněhem, břečkou.

       Mnoho výrobců UL letounů a SLZ zaznamenává do provozní příručky výkonové údaje pro vzlet a přistání jaksi velmi hrubě a obecně s ohledem na „průměrného pilota“… a já bych dodal pro zpřesnění „průměrného rekreačního pilota“

        Samozřejmě, že se vzletové a přistávací charakteristiky a výkony velmi razantně mění pokud u stejného letadla použijete jiný motor s jinou vrtulí.

Motor 1,2 TSI s výkonem od 120 do 140Hp dle úpravy řídící jednotky a  úpravy chlazení a dalších souvisejících věcí. Kroutící moment motoru 210Nm po znásobením reduktorem 2:42 může dávat i 508Nm na výstupní hřídeli. To vyzývá k navěšení za letu stavitelné vrtule s velkým průměrem 2080mm. Pak jsou výkony takového letadla v této kategorii dosud nepoznané... To s žádným seriovým letadlem UL nejspíš nezažijete... Mimochodem  v krátké době bude k ispozici kniha, "Postav si svůj letecký motor 120-140hp. Kterou si u mne můžete koupit.

         Už  to že sundáte aerodynamické kryty kol u některých typů letounů snižuje klouzavost a výdrž u přistání a to  dost výrazně - máte-li přistát na 150m plochu! To znamená, že i s pilotáží „průměrného pilota“ je přistání kratší.     

         Rovněž nastavení na zemi stavitelné vrtule na jemnější úhel, nebo ještě lépe, používání za letu stavitelné vrtule, výrazně zkrátí vzlet i přistání spolu s nastavením nízkého volnoběhu, aby letadlo ve výdrži netáhlo a neplavalo. Více to rozvedeme v dalších kapitolách knihy.

         Pokud jste rozhodnuti, že ve své letecké praxi využijete i „jakékoliv další plochy“ a já tomu rozhodně fandím, ve vlastním zájmu dbejte a žádejte výrobce při pořízení nového letadla, nebo i staršího letounu zejména v kategorii UL a ELSA, aby v části performance / výkony byly uvedeny tabulky a grafy s přepočty na nadmořskou / tlakovou výšku, teplotu, rozsah hmotnosti letounu a délku vzletu přes překážku v hodnotách nejlépe 0m nad zemí, tedy rozjezd a okamžik odpoutání a překážky v 5-ti, 10-ti, a 15-ti m výšky pomyslné překážky nad zemí.


        To vše žádejte pro Váš specifický instalovaný motor a danou vrtuli!  Nebo lépe - pro více motorů a vrtulí, které montuje výrobce do tohoto typu letadla. Pak si lépe můžete vybrat a zastavět správnou kombinaci motoru a vrtule! Podle Vaší plochy, nebo těch ploch, které nejčastěji létáte. Pokud si nejste jistí svým pilotním uměním, žádejte i opravné hodnoty pro nadmořskou výšku, teplotu, podélný sklon dráhy, výšku porostu - trávy, sněhovou pokrývku atp. Výrobci takový požadavek moc neuškodí. Brzy se vlastně prokáže jaké který letoun v jaké konfiguraci s jakým motorem a vrtulí má při jakých vekovních podmínkách ( teplota a nadmořská výška) výkony.

        Vy si tak budete umět reálně a daleko skutečněji představit jaké minimální bezpečné rozměry a překážkové roviny by měla mít „jakákoliv další plocha“ nebo plocha SLZ, kterou byste si třeba chtěli pořídit a trvale na ní přistávat a vzlétat. Nepodceňujte to!

       Výběr letadla a pohonné jednotky tedy komplexního celku letadlo + motor + reduktor + vrtule je  podstatné pro trvalý  bezpečný provoz na jakýchkoliv dalších plochách. Z letitých zkušenností už vím o čem mluvím. A čím kratší a komplikovanější jednosměrná plocha a komplikovanější povětrnostní podmínky, a složitější přiblížení v rotorech, tím lepší musí být Vaše schopnosti, dovednosti, úsudek ale i samotné letadlo!

        Výrobce Vás může u staršího letadla odkázat na jím schváleného zkušebního pilota, který výše požadované vyhodnotí a poskytne výrobci potřebné údaje, jenž pak doplní do letové  příručky, pilot operating handbook například formou výrobcem schváleného dodatku. To je obvykle služba zpoplatněná.

        Ale také si tím chráníte svou peněženku, možná i pilotní průkaz a vlastně někdy i svůj krk a máte jasnou možnost využívat jakékoliv další plochy v souladu s provozní příručkou letounu a o to tady jde!


        Výkonové údaje jsou v provozní příručce u Ultralightu - SLZ velmi hrubě posunuté na stranu bezpečnosti a ukazují a nemohou jinak, než směrem k menší výkonnosti letadla!

       Vím o čem mluvím, když provozuji dvě letadla TECNAM P2002 Sierra  a třetí Sierru stavím vlastníma rukama.

Ty letouny P2002 Sierra jsou vyráběné v GA certifikované 600kg MTOW verzi, LSA 600kg verzi i necertifikované ultralehké verzi 600kg, i MTOW  450 a 472,5Kg MTOW Ultralight. Každá verze má jiné výkony uvedené v provozní příručce, přestože jde v tomto případě o totožné letadlo se stejným motorem, stejnou vrtulí a stejnou hmotností.  Pro upřesnění: Jsou i jiné varianty s zatahovacím podvozkem, pokročilou avionikou, dvěmi akumulátory a přídavným alternátorem na reduktoru přes řemenici, posunutým  hlavním podvozkem, za letu stavitelnými vrtulemi - to je ale jiný případ a věřte, nebo ne toto letadlo mám do šroubku rozebrané celé včetně několika vážení a určování centráží.

        Pak tedy dodavatel těchto letadel zbytečně administrativně "přiškrtil" výkony pro ultralehkou verzi, právě z obav z předpisů a možné malé dovednosti „průměrného" pilota SLZ.

       Přimlouval bych se u výrobců, dovozců a prodejců, aby nepodceňovali piloty ultralehkých letadel, mohou s nimi létat i sportovní piloti nebo komerční a dopravní piloti, kteří výkonové grafy a tabulky zatížení a centráže čtou a pracují s nimi denně! Obvykle jsou tak provozovatelem vycepováni, že přesně dodržují pokyny v příručce pokud je mají dostatečně přesně uvedené a nezkouší být "zkušebními piloty" SLZ. Je lepší pár stránek navíc týkajících se pravdivé skutečné výkonnosti k daným motorům a vrtulím a okolním teplotám, v různé nadmořské výšce,  rozdílných hodnotách směru a síly větru a výškám smluvních překážek, než zničené letadlo a rozbitý kokos, to když si pilot s vyšší kvalifikací z nedostatku podkladů v příručce hraje na zkušebního pilota na letišti, nebo ještě hůř na krátké a obtížné“ jakékoliv další ploše“.


        Víte co udělá kontrolní orgán až si na Vás bude někdo stěžovat ?

         Někdo si bude si stěžovat a nahlásí Vás například proto, že se domnívá, že létáte v oblasti jakékoliv další plochy nízko, že tam přistáváte, nebo že ta plocha podle nich nemá nějaké stanovené rozměry či překážkové roviny, nebo že vrčíte když sousedi i s jejich dětičkami z odlehlé samoty po obědě chtějí spát?

        Z vlastní zkušennosti vím, že první co úředníka napadne je, že zkontroluje souhlas k použití k předmětné ploše na kterou se váže stížnost, poté bude zkoumat vzletové a přistávací hodnoty použitého letadla dle letové příručky a ty porovná s délkou plochy. Pak zjistí, doufejme že od neovlivněných důvěryhodných a nezúčastněných osob, jestli tu neprovozujete nějakou leteckou nekázeň. Pokud bude vše v pořádku, máte relativní a nejistou naději na klid s tím, že úřad odepíše stěžovatelům, že je vše v souladu se zákony a předpisy a jejich stížnost odkládá jako nedůvodnou. Tak by to alespoň mělo být.

       Je tady také předpoklad, že rozumný pilot s rychlým letadlem s malým čtyřpalcovým hlavním zatahovacím podvozkem určeným k přistání na zpevněné ploše nebude přistávat a vzlétat na neupravené jakékoliv další ploše rozryté od prasat, pokud ovšem nechce spáchat seppuku jako kamikaze.

              Ovšem na druhou stranu jsou i jakékoliv další plochy s tak pečlivě upraveným a velmi často důkladně uválcovaným povrchem, kde by přistát mohl! Toto je plně v kompetenci kapitána letu, jaké má informace o ploše a jak zhodnotí další okolnosti!


4. Vzlet a přistání musí být proveden dle podmínek pravidel letu za viditelnosti -VFR

        Tedy od občanského svítání do občanského soumraku, jinak -" od doby, kdy je střed slunečního kotouče 6.stupňů pod horizontem, přes den až do doby, kdy je 6. stupňů pod horizontem".

        Tuto definici si zapamatujte a používejte ve styku s úřady.  Ve styku s úřady se vykašlete se na jakékoli časy, tabulky a hodnoty z GPS. ( jinak pro Vás mohou být dobrou pomůckou, to připouštím) Nezapomeňte Však že zeměkoule se otáčí na každém poledníku slunko zapadá  v jiný čas a jsou různé časy. Nechcete -li se v správním řízení, při  podání vysvětlení ( někdo by řekl až výslechu) zamotat v časech SLČ, SZČ, UTC, Z, používejte  slovní definici - je neprůstřelná! Nikdo Vás ve správním řízení nemůže nutit k uvedení přesného času- postačí, že Váš let byl proveden v souladu s definicí.

        Pokud jsou nepříznivé meteorologické podmínky, může být v tomto oficiálně schváleném letovém čase docela přítmí, ovšem budete schopni rozeznávat a identifikovat osvětlené předměty a překážky. Pokud můžete, osvětlete si svou jakoukoliv další plochu.

Ilustrační obrázek z doby po občanském soumraku, osvětlená jakékoliv další plocha v jednom z mnoha směrů vzletu i přistání. V noci se samozdřejmě nelétá z "jakýchkoliv dalsích ploch" to platí zejména pro piloty VFR night.

        Osvětlením své plochy získáte přibližně až půlhodinu letového času navíc ráno a to samé i večer pro jednoho pilota. U několika letounů na jedné ploše je to docela výrazná časová doba, kterou lze využít a provozovateli, nebo několika provozovatelům na jedné ploše to může umožnit smazat ztráty z doby „covidistického útlaku“. Násobně však zvýšíte bezpečnost provozu na této „jakékoliv další ploše“. Návod jak nejlevněji a celoročně osvětlit plochu dostanete v další z několika kapitol mé knihy pro Vás.


5. V blízkosti provozu nesmí být blíže než 50m nezúčastněné osoby.

       Někdy je s nimi opravdu problém! Jezdí na ploše se svými čtyřkolkami a rozrývají povrch. Jezdí na ní na běžkách, sněžných skútrech a dělají hluboké příčné zamrzlé stopy, nebo hroudy které zamrznou, přes které se špatně vzlétá a přejíždí. Jezdí zde na koních. Venčí na ploše své psy - zejména u měst si plochy pro létání pejskaři oblíbili! Staví Iglů ze sněhu a Sněhuláky.

        Sněhuláky a Iglů ať si klidně staví ve Vašem areálu ale - u lesa, nebo u plotu, tam kde nevadí -  nikdy ne na přistávací ploše! Sněhulák po oblevě a následném zamrznutí udělá takovou překážku, která vám při nepozornosti  totálně zdemoluje letadlo! Vidět bílé torzo sněhuláka na bílém podkladě v šedém okolí, nebývá úplně snadné. Pokud bude v hlubší závěji prašanu o které si myslíte, že ji propíchnete, máte smůlu! I proto si v zimě před vzletem svou plochu celou projedu - tedy směry vzletu a přistání a pojížděčky.

       Jako nejlepší řešení se mi ukázalo tyto lidi příliš neprudit, ale dát jim funkci! Pokud je při rolování ke vzletu spatříte, zastavte letadlo, vypněte motor slušně je pozdravte, vysvětlete jim, že jsou na pozemku určeném pro vzlet a přistání, tedy na " jakékoliv další ploše" dle zákona a že budete startovat a později přistávat a že očekáváte provoz i jiných letadel na této ploše, zároveň je požádejte, aby pohlídali okolí vzletu, aby tam nevběhl někdo jiný.

            Precizně jim definujte směr vzletu a příletu a plochu, kde mohou očekávat provoz. Tímto se z nich stávají ze zákona „poučené osoby“ a jsou „zúčastněné na provozu“, protože hlídají nenarušení provozu jinými osobami, popřípadě stádem dobytka. Poučte je také o tom, že jsou nyní poučenými osobami podle leteckého zákona.

        Budou poučeni navždy! Poučení nemusí mít písemnou formu! Odmítla mi to jen jedna osoba a ta se kvapem vzdálila dál než 50m. Ostatní rádi pohlídali a kochali se vzletem z povzdálí i sněhuláka si postavili. A ti pomůžou i příště, až tam půjde zase jiná nepoučená osoba a nezúčastněná osoba – předají jí rádi informaci o ploše a létání a kde co mohou dělat.

         Svým vstřícným přístupem k těmto osobám stavíte pomyslnou pyramidu poučených a zúčastněných osob a povědomí ve veřejnosti z okolí o "jakékoliv další ploše" a létání na ní.      

         Samozřejmostí jsou cedule u přístupových cest na "jakoukoliv další plochu" s vhodným textem tak, aby se na ní nikdo zbytečně nezdržoval a když už musí – třeba jakýkoliv kontrolní orgán, ať dodržuje pravidla správce plochy a oblékne si tam umístěnou výstražnou vestu, nebo pokud ji někdo uzmul, nebo vítr odfoukl ať použije svou z povinné výbavy automobilu! Pokud nepůjde o skrytou kontrolu, úředníci jistě poslechnou pokynů provozovatele a když ne.. máte svého dobrého právního zástupce. Však víte...

         Počítejte i s dostatkem paliva při návratech a časovou rezervou, aby jste mohli několikrát opakovat, nebo přistát opodál jinde, když si „skauti“ udělají ohýnek uprostřed Vaší plochy v momentálně rozryté díře od prasat, nebo tam místnímu stařičkému zemědělci chcípne traktor po jeho dědovi s vlečkou, protože mu došla nafta, nebo upadlo kolo a spoustu jiných možných událostí nevylučujíce vběhnutí sousedova stáda na Vaše pozemky! I  z tohoto důvodu je dobré mít souhlas na vzlet a přistání na jinou vhodnou plochu u té Vaší plochy. Někdy je potřeba divert.


6. Plocha je minimálně 100m od „obydlené budovy“ a pokud je v ochranném vodárenském pásmu, nebo přírodní rezervaci potřebujete souhlas správce povodí nebo rezervace.

       Co je termín obydlená budova se raději zeptejte svého právníka. Mohou na to být různé názory a mohou se dost lišit. On Vás pak bude zastupovat.

       Podle mě je to trvale obydlená budova se zapsaným trvalým bydlištěm – není to stodola, chatička, seník, stan, karavan. Pokud je to chatka, kde se pravidelně vyskytují důchodci, nebo jejich mladí potomci a někdo z nich tam má trvalý pobyt, je rozumné je svézt letadlem a požádat toho, kdo tam má zapsaný trvalý pobyt, o souhlas. S formou souhlasu se poraďte se svým právníkem podle situace. Ať je souhlas co nejjednodušší.


7. Výška letu v oblasti „jakékoliv další plochy“

3.1.2 Minimální výšky
        S výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet nebo přistání, nebo s výjimkou, kdy tak povolil příslušný úřad, letadlo nesmí letět nad hustě zastavěnými místy (města, vesnice a jiná obydlená místa) nebo nad
shromážděním osob na volném prostranství, pokud není ve výšce, která by v případě vzniklé nouze
umožnila přistání bez ohrožení osob nebo majetku na povrchu země.

        Okolo  jakékoliv další plochy je to minimálně 150m nad zemským povrchem mimo zastavěné území, shromáždění osob a tak dále... a mimo vzletu a přistání a to i na „jakékoliv další ploše“.

A vidíte tu chybu v zákonech, vyhlášce a předpise? Stále se opakuje! 

Začtěte se do definice: "S výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet nebo přistání,.."

        Víme, že vzlet je definován do smluvní výšky ( ta může být v jiných státech a pro jinou kategorii provozu, nebo letadel jiná) u nás je to pro malá letadla 15m nad AGL, přistání je manévr od smluvní výšky,  nebo 15m výšky do zastavení letadla.

        Ale vy potřebujete odlétnout po vzletu, tedy nad těmi smluvními 15m AGL, to je označováno termínem “stoupání“ a přilétnout k ploše, aby jste mohli přistávat, na to máme v letectví zase termín „přiblížení“, možná klesání. V zákoně, vyhláškách a předpisech tedy mělo být napsáno - mimo "stoupání po vzletu" do stanovené výšky a "přiblížení k dosažení přistání od stanovené výšky".

        Pak se divte, že v té frazeologii mají sami úředníci chaos a když mají chaos v tak elementární věci jako je správné pojmenování, názvosloví a pravá podstata věci, jak mohou chápat a pracovat s tak komplexní věcí jako je problematika leteckého provozu komplexně upravených STOL letadel  na „jakékoliv další ploše“?

       Já osobně kolem své jakékoliv další plochy dělám okruhy (pokud je musím udělat) v 300m, hluk od vrtule a motoru má pak minimální dopad na obyvatele a zvířata. Pokud je nízká oblačnost, dělám okruhy nižší a bližší, ne pod 150m a vyhýbám se usedlostem a vesnici. Je to lepší pro trvalou spolupráci a soužití s místními. Pak ani nechodí tolik kontrol z úřadů...

         Nejraději a nejčastěji však okamžitě vzlétnu a  stoupám do směru dalšího letu a přistávám ze směru příletu, nebo se zařadím do 3 nebo 4. zatáčky pomyslného okruhu pro ten či onen požadovaný směr přistání, minimalizuji tím hlukovou zátěž na obyvatele a prostředí a nemusím nic řešit!  Dokonce ani pana XY, který mi na plochu jezdí, aby mi vyhrožoval a varoval mne, že mne zlikviduje, že má na Ministerstvu dopravy své známé... Také už podal několik falešných a vymyšlených podnětů.  Opět jsem to na MD musel řešit... A je to pan XY jehož bojoví psi mu utekli a zadávili mi mé 13 hlavé stádo ovcí a pokousali naši kobylku Limu,  anglického plnokrevníka, která je bránila. Byl to vemi smutný okamžik, když jsem své vypipané stádo, tedy ty kusy co přežily s vytrženými vnitřnostmi musel zastřelit.

       Pokud máte jakoukoliv další plochu pod omezeným prostorem, pak se tedy můžete přiblížit k přistání pod 150m a vlastně i musíte pod 90m pokud je jakákoliv další plocha pod TSA. A obráceně po vzletu od 15m letíte soustavným stoupavým letem ne výše než 90m nad zemí, aby jste po opuštění hranice TSA mohli dál stoupat do požadované letové hladiny. Nikde není definováno jakým úhlem, nebo stoupací či klesací rychlostí smíte nebo můžete letět!

        Z vlastní zkušennosti, kdy mám plochu poblíž TSA vím, že vojáci občas  letí výrazně mimo vyznačené TSA a dokonce i níže než 90m. Nebudu spekulovat o chybě v navigaci, nebo záměru, to mi nepřísluší, každopádně to pozoruji jako fakt. V zájmu vaší bezpečnosti doporučuji ale mít RDST a komunikovat se správcem řízeného prostoru. Je to daleko bezpečnější. Také by byl vhodný odpovídač modu C.

        Nejhorší to bude, až budou létat drony. Skutečný fyzicky sedící pilot v kokpitu vojenského L410 a Alcy, či vrtulníku má alespoň snahu si zachránit život, takže ho podvědomí neustále nějak koriguje. Počítačový hráč a hračička, označovaný úředně jako “pilot dronu“ nemá ve velké většině případů to povědomí, znalosti a zkušennosti a přímou vazbu ohrožení vlastního života a zodpovědnost za posádku, kterou má skutečný pilot a ani všelijaké bezpečnostní přetechnizované libůstky, které mohou vždy selhat, nepomohou! Nenechte se zmýlit!

Dost mi to připomíná tento vtip:

       "Vážení cestující! Tento přepravní dron je vybaven nejnovějším počítačem své řady, a proto se nemůže nic, nemůže nic, nemůže nic,..."

         Dron je z tohoto pohledu vždy nebezpečný! Tím spíš, že si "piloti dronů" neuvědomují, že řídí - pokud to skutečně umí - nebezpečnou hračku, vlastně dost těžký a velmi nebezpečný předmět a jakékoliv letadlo může zklesat na výcvik nouzového a bezpečnostního přistání bez tahu motoru, s vypnutým motorem - tedy téměř, nebo zcela neslyšně až do výšky 20m nad zem!

Hrozí pak kolize s drony. Kolik z pilotů dronů to ví? A jak s tím skutečně pracují? Nejhorší situace nastane při střetu dronu s vrtulí letounu, kterou může dron tak  výrazně poškodit, že ji totálně rozváží, ta může upadnout - to v lepším případě. V tom horším, vytrhne motor z motorového lože. Letadlo bez motoru je mimo rozsah centráží a tedy neovladatelné. Tady může pomoci jedině raketový záchranný systém.

       

        Fotograf jednoho renomovaného magazínu dostal za úkol udělat reportáž o velkém lesním požáru. Jeho šéf mu vytelefonoval na letišti zapůjčení malého letadla i s pilotem.
       Fotograf dorazil na letiště hodinu před západem Slunce a opravdu, na letištní ploše stála malá Cesna a v ní seděl pilot.
       Fotograf si vlezl s výstrojí na zadní sedadlo a povídá: "Tak honem do vzduchu!"
Pilot nahodil motor a za chvilku se letadlo odlepilo od země. Letělo sice dost nevyrovnaně, ale letělo.
       Fotograf říká: "Leťte na severní stranu požáru a udělejte tam několik nízkých průletů."
       "Proč?" zeptal se nervózně pilot.
       "Protože chci udělat fotky. Jsem fotograf a fotografové dělají fotky."
Po krátké pauze pilot povídá: "Chcete tím tedy říct, že nejste můj letecký instruktor?"

      Ve stejné chvíli v letištní hale posedává smutný chlap. Přisedne si k němu starší paní a soucitně se ptá: „Co se vám stalo?”„Ale, uletělo mi letadlo.”
„No tak si to tak neberte,” utěšuje ho paní, „určitě chytnete další.”
„Ale já jsem letecký instruktor!”

8. Souhlas vodoprávního úřadu.

       Sám jsem se svou plochou měl problém, že byla v oblasti ochrany vod druhého stupně. Na tuto nuanci jsem zapomněl. Bylo zahájeno správní řízení, vydán úřední zákaz činnosti z mé jakékoliv další plochy, hrozila velká pokuta. Než jsem si vyřídil souhlas vodoprávního úřadu, a to dost dlouho trvalo, musel jsem létat z Havlíčkova Brodu. Musel jsem dojíždět, hangárovat tam, přestože jsem měl vše své a už dávno vybudované!

       Díky broďákům za přijetí a možnost létat na jejich letišti! V Jihlavě nebylo místo v hangáru pro mé letadlo. Od vodoprávního úřadu jsem nakonec dostal souhlas. Postupem času se vodoprávní úřad rozhodl své území hygienické ochrany vodních zdrojů zmenšit. Moje „jakékoliv další plochy“ pak nebyly zatížené tímto druhem ochrany. Díky za to rozumným úředníkům vodoprávního úřadu !



9. Rozpor v předpise LA 3 se zákonem a jeho prováděcími vyhláškami.

       Ještě tu máme jednu zajímavou věc v předpise LA3 vydanou LAA a schválenou MD. Můj výklad může být v této konkrétní věci jednostranný, je zatím nepotvrzený žádným pravomocným rozhodnutím ani správního orgánu, ani správního soudu. Platí to i obráceně, tvrzení úředníků v této věci rovněž není potvrzené žádnou judikaturou o které bych věděl. Pokud o ní víte, dejte mi prosím vědět. Opravím své závěry...

POZOR: Toto se netýká pilotů LAPL, PPL a vyšších licencí (GA) a jejich „dospělých“ letadel!

      Obecně platí, že nadzákonnou právní normou je ústava a ta tvrdí že, nikdo nesmí být nucen dělat to co mu neukládá zákon, tedy člověk se musí podvolit omezením a restrikcím uvedeným v zákoně, který prošel poslaneckou sněmovnou a je ve Sbírce zákonů.

       Tyto zákony mají své prováděcí vyhlášky, která je specifikuje a doplňuje avšak pouze v souladu s textem v zákoně! Předpisy ani vyhláška nesmí být přísnější než zákon ve smyslu omezování svobod, nebo osobní svobody.

       Předpisy jsou až nejposlednější úpravou (s nejmenší právní váhou), která může upřesnit zákon a vyhlášku, ale nesmí omezovat nad samotný rámec zákona!

Koláž mé dcery Šárky: Úředníci tepou mladého pilota, tenkrát jsem ještě měl vlasy a létal převážně ostruhového Yettiho J-03…



      Domnívám se, že předpis LA3 zejména jeho ustanovení v Hlavě 2.5 cituji:

„Všechny plochy pro vzlety a přistání SLZ musí splňovat požadavky pro provoz jednotlivých druhů SLZ“

Je vadně formulované, nebo špatně vykládané úředníky provozu LAA a pověřenými úředníky kontroly leteckého provozu z Ministerstva Dopravy, když aplikuje na piloty omezení, které nejsou stanovena v zákoně a jsou v přímém rozporu se zákonem a prováděcí vyhláškou.

        Úředníci tvrdí, že v předpise LA3 odst. 2.5 je míněno „všechny plochy“, tedy tím úředníci „dovozují“ bez přesného taxativního vyjmenování „jakékoliv další plochy“. Přičemž tím ustanovují a vynucují ještě další dodatečné a velmi přísnější podmínky na velikost, rozměry a překážkové roviny! Které jsou v rozporu s duchem leteckého zákona i prováděcích vyhlášek, jak jsme se s nimi seznámili v první kapitole této knihy!

Mimo toho, co ukládý zákon, respektive obě vyhlášky a sice že: použití "jakákoliv další plochy" musí být v souladu s provozní příručkou letounu.

        Navíc v předpise LA3, zcela chybí ona podstatná podmínka náletu pilota minimálně 100 hodin, aby jste mohli vzlétat a přistávat na jakékoliv další ploše! Protože právě ta podmínka by měla být esenciálním kritériem létání z jakékoliv další plochy, tak jak to zákonodárce chtěl a uvedl v zákoně respektive v prováděcí vyhlášce - tím měla být určena jistá rozlétanost a alespoň minimální zkušennosti pilotů operujících z jakýchkoliv dalších ploch!

         To je myslím již mnoho podstatných chyb ve výkladu předpisu LA3 úředníky LAA a MD!


10. Výklad pojmů, názvosloví, letecká frazeologie.

"Jakákoliv další plocha" totiž není, nebo nemusí být nutně plochou SLZ registrovanou, nebo SLZ neregistrovanou!

         Není a nemusí na ní být "vzletová a přistávací dráha"!  A ta ( „dráha“) v našem případě "jakýchkoliv dalších ploch" jak už z tohoto odborného výrazu použitého v zákoně zákonodárci vyplývá, že hovoříme o termínu "plocha" a ta  nemusí být obdélníková a už vůbec ne označená, nebo vymezená!!!

Nemusí ji létat pilot s ULL, ale třeba i, nebo pouze pilot s licencí PPL nebo CPL či ATPL!

         Viz definice: Dráha (RWY) dle LA1.
"Vymezený obdélníkový prostor na pozemním letišti určený pro vzlety a přistání letadel."

Zde je psáno na pozemním "letišti". A my víme, že jakákoliv další plocha není letištěm!

        Když se začtete do předpisů SIRA, národních předpisů řady L a předpisů pro ULL a budete je velmi pečlivě porovnávat - zjistíte, že jsou v nich skutečné chyby.

         Ani mně to nebylo jasné jak je to možné. Potřeboval jsem se poradit s někým, kdo byl u kořenů tvorby předpisů a zákonů a je ve funkci inspektora a zároveň mu věřím. Dozvěděl jsem se, že z různých stran jsou různé tlaky tu na uvolnění létání a svobodnější létání - kterého jsem bytostným zastáncem. Jsou bohužel ale také dost razantní ataky na omezení létání z různých stran, kterých není zrovna málo!

         Čím více se tedy dostávám od běžného rekreačního létání k sportovnímu létání v přírodě a čím více používám více jiných "jakýchkoliv dalších ploch"  a čím více mne kontrolují dozorové orgány na různé falešné podněty a udání, tím více se zdá, že musím jít ještě více do hloubky předpisové základny a tím více to vypadá, že máme v předpisech nějaký podivný kompromis, a špatné názvosloví a termíny se kterým se asi budeme muset naučit žít a hlavně létat!

         Pokud tedy létáte s UL letadlem „Jakékoliv další plochy“ a ty mají výrazně kratší délku, šířku, jiné překážkové roviny atp. než si představují úředníci LAA či pověření pracovníci dozorem na MD, pak pro potřeby právního pohledu a správního řízení nikdy nelétáte z obdélníkového vymezeného prostoru - „dráhy“ ale volně z plochy, která má jiný tvar než vymezený obdelník a není primárně určená pro vzlety a přistání letadel! Tak jak Vám to umožňuje zákon a jeho prováděcí vyhlášky...

         A proboha ne aby Vás napadlo úředníkům kreslit kosočtverec s podélnou čarou v  ose. I kdyby jste takovou plochu měli a v ní byl zrovna takový směr vzletu a přistání, tak ji raději nakreslete jinou. On by to případný soudce nejvyššího správního soudu pak nemusel pochopit...  A to nechcete, může s tím být svázáno docela dost majetku, a finančních prostředků.

       Nevzlétáváte z „dráhy“ (RWY) v kurzu“ XY“, jak rádi ve správním řízení píší úředníci zvyklí řešit létání z letišť, nebo registrovaných SLZ ploch kde je dráha pro vzlet a přistání , ale vzlétáváte "z plochy" ve "směru vzletu" a třeba i bočíte z jakékoliv jiné plochy z důvodu překážek, turbulence, letu ptáků a tak podobně... Rozumíme si! Znám několik majitelů "jakýchkoliv dalších ploch" a ti mají plochu ale i směr vzletu do zatáčky, mají plochu do trojůhelníku či kosočtverce a mají tam několik směrů vzletu..

        Jeden z mých aviatických přátel z Ruska říkal, že tam mají mnohá "letiště" zhruba do kruhu - prostě  velká louka. Někde je umístěn větrný rukáv a podle toho jak fouká tak taková je momentálně  jakoby "dráha"(  zde záměrně vadně užitý termín pro lepší ilustraci) Samozřejmě tam nic vytyčeného, ani na zemi vymezeného není! Je tam  tedy směr vzletu a přistání proti větru s tím, že se dle toho v průběhu času i modifikuje okruh. Tak jednoduché to je. A není to takto jen v Rusku ale i iných zemích. To pro  Vaši představu.

       „Víte čeho se bojí zlatá rybka nejvíc? Že ji vyloví úředník nebo hluchoněmý – s oběma je špatná domluva!“ Mějte to vždy na paměti a podle toho se chovejte... Možná i právě Vám se něco někdy nepovede, i přestože jinak jste dobrý pilot.Není tedy nutné úředníky apriori nějak dráždit. Lepší je  pracovat s nimi korektně, co nejvíce asertivně bez jakýchkoliv osobních útoků, ale zároveň velmi - velmi ostražitě a postupovat s vědomím toho co jsme si právě objasnili v druhé kapitole této knihy.

        Provoz na „jakýchkoliv dalších plochách“ úřady neschvalují!  Nikdy k tomu nepřistupte!

          V poslední kapitole této knihy si povíme další know-how, tedy jak na to, aby jste svou "jakoukoliv další plochu" uhájili i proti byrokratické zvůli milí aviatičtí přátelé. Dozvíte se, jaké k tomu můžete použít strategie  ve správních řízeních a jak  správním řízením předejít a také to, jak správně jednat s úředníky a s kontrolou leteckého provozu na" jakékoliv další ploše" kterých jsem už měl tolik, že si je ani všechny už nepamatuji. Připadám si jako nejvíce kontrolovaný pilot a nejvíce kontrolovaná  letecká škola a středisko pilotního výcviku. Takže informace budou z prožitých skušeností...

Filip Zejda



École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...