IX. Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota - kniha pro piloty. Jak rozpoznat jakékoliv další plochy v přírodě a najít jejich majitele. Filip Zejda

 Jak rozpoznat jakékoliv další plochy v přírodě, najít jejich majitele.

       Jakýchkoliv dalších ploch je po republice i v zahraničí stovky a tisíce. Je jich násobně mnohem více, než oficiálních letišť a oficiálně zveřejněných ploch. Málo se to ví. Mnoho pilotů vlastníků jakýchkoliv dalších ploch nemá zájem o jejich zveřejnění a netouží po tom, aby na nich létali neukáznění piloti, kteří nedbají na soužití s místními. O jakýchkoliv dalších plochách pak můžeme říci, že veřejnost i běžní piloti vidí jen špičku ledovce... Některé plochy vůbec nenajdete! Jsou skryté v lesích, údolích v kopcích i horách.

      Mnoho z jakýchkoliv dalších ploch je vidět na podkladní mapě srážkového radaru Evropa. Výhodou je že v celé Evropě! Plochy také najdete na "Seznam mapách", když zadáte ve své oblasti účelové letiště ale až od určitého přiblížení. "Purpose-built airport" je termín, který můžete zadat do Google mapy a měli by jste se dostat při větším rozlišení mapy ke stejnému výsledku.  Já jsem nejvíce spokojen s mapovými podklady Evropa radar co se týká hledání jiných jakýchkoliv dalších ploch.

       Doporučuji k nastudování při navigačních letech. Nejsou tam však zcela všechny! Třeba ta jedna z mých tam je!


 Dvě plochy, o kterých piloti zřídka vědí a jsou hned u Dálnice D1 na Vysočině.

     Pokud letíte krajinou a plocha pod Vámi vypadá udržovaná, nebo častěji - část z ní, třeba i velmi úzký pruh je vysečený obvykle s jednou, někdy dvěma zatáčkami na konci tohoto vysečeného pruhu a je u něj nějaké větší hospodářské stavení, nebo několik malých stavení podél - zpravidla jde o neveřejnou jakoukoliv další plochu. Pokud jsou na ní nějaké zvláštní netypické naváděcí markanty a v blízkosti větrný rukáv budete mít o něco větší jistotu, že to tak je. Pokud tam uvidíte letadlo, je to už jasné, letíte kolem jakékoliv další plochy.

I takto může a zpravidla vypadá "jakákoliv další plocha", z této se létá letadlem  Rokoaero podobným Bristellu. Na snímku níže vidíte pouze ztmavělou vzletovou a přistávací plochu. Kdyby jste o ní nevěděli nejspíš by jste ji nenašli.


Pokud chcete najít vlastníka plochy:

       Stačí tuto plochu zakroužkovat do mapy 2:200 000 od LAA, nebo zadat bod do GPS a stáhnout si data do PC. Pak je možné plochu vyhledat v katastru nemovitostí a ověřit si, zda jde o jeden pozemek, nebo pozemků několik za sebou. Z katastru lze zjistit vlastníka, či vlastníky. Pak použiji internetový vyhledávač k zjištění telefonu dané osoby, kterou sváži s místem plochy. To se podaří jen málo kdy.

       Efektivnější je zavolat na nejbližší letiště jestli někdo z pilotů nemá kontakt na majitele plochy. Zavolat se také dá do hospody nacházející se v nejbližší vesnici od plochy, kde Vám bezpečně řeknou, který pilot tam létá.

       Pokud nepochodíte, další možnost je zavolat na místní úřad, Sokola, tělovýchovnou jednotu, hasiče, myslivcům, či místnímu zeměďelskému družstvu jestli by Vám nedali telefonní kontakt na pana XY co má pozemky na katastru té obce a je potřeba uvést pomístní název, třeba kopec „Špičák“ nebo les „Mordovna“ a další bližší určení třeba: asi 50 metrů za křižovatkou polních cest vedoucích k „Doubku“ vpravo od cesty ze Zhoře. Čím budete přesnější s tím větší pravděpodobností ten telefon na správného majitele dostanete. A když ne, tak na jeho nejbližšího souseda, který Vás už správně navede.

       Když není úřední den a nemohu se dovolat na výše uvedené subjekty, pak vyhledám statky, či obydlené samoty v okolí, do vyhledávače dám jejich adresu a zkusím se dopídit k telefonu tam žijících osob. Pak postupuji jako v předešlém případě.

      Následně se domluvíte s majitelem plochy na přistání a vzlet na jeho pozemku – jakékoliv další ploše - s tím, že ho navštívíte a požádáte o krátký písemný souhlas bez jakýchkoliv závazků. Právě jsme viděli, že ne vždy je možné mít předchozí písemný souhlas tak, jak jsem se zmínil v druhé kapitole této knihy.


Povím Vám příběh, který se mi stal při nouzovém přistání:

      Měl jsem nouzové přistání po vzletu z jakékoliv další plochy s druhou osobou na palubě,  postarší dámou 74 let v rámci utužování vztahů ve vsi, praskl hřídel reduktoru, přestala se točit vrtule. Nouzově jsem přistál na nejbližší louce přes vysoké stromy popsanou skluzovou metodou cik-cak. Majitel pozemku, byl venku a on, nebo jiná osoba, ihned volal policii a podal na mne trestní oznámení za veřejné ohrožení.    

      Oznamovatel policii, LAA a později i na Ministerstvu dopravy dramaticky tvdil, že druhá osoba po přistání utekla z letadla a že šlo o „vyhlídkový let“. Vypadá to, že oznamovatel byl řádně poučen (kým asi), co má říci, aby to vydráždilo úředníky do nepříčetnosti až na ministerstvu dopravy!

      Připouštím, že metoda skluzu cik-cak může pro laika vypadat jako svého druhu pád. Ale jiný prostor na bezpečné nouzové přistání v okolí zrovna nebyl. Bylo nutno se výrazně zkrátit na ten jediný vhodný pozemek včetně skluzu v přechodovém oblouku a výdrže pro zkrácení dojezdu před dalším statkem. Nikomu se nic nestalo, letadlo nebylo poškozeno ani nedošlo k jiné újmě, než že jsem ostruhou sejmul nejvrchnější část provázku- el. ohradníku. No bylo tam těsno -  co Vám budu povídat. Milou dámu jsem doprovodil na svou plochu a odvezl autem domů.

      Pak přijela policie ČR, zkontrolovala piloťák, techničák, pojistku, medical a provedla test na alkohol. Nafotila poškození letadla a okolí pokud k němu došlo. Je dobré na místě požádat policisty, aby se přesvědčili a dali do úředního zápisu, že se tak stalo z důvodu vyšší moci, třeba prasknutí oné hřídele, řemene, zadření motoru nebo zadření ložiska, nebo Vám neznámé závady na elektroinstalaci. Jinak nevypovídat než, že šlo o nouzové přistání. Policie se zajímala i o údaje oné dámy a jeli ji vyslechnout.

     Následně jsem musel vysvětlovat vynucené přistání bez nehody, bez zranění, bez škody na jakémkoliv majetku LAA a písemně odpovídat na otázky úřadu pro vyšetřování nehod. Díky tomu, že jsem věděl jak odpovídat policii a předložil důkazy ve svůj prospěch ihned na místě, měl jsem daleko jednodušší další jednání s úřady, které nakonec prohlásily nevyhnutelné:

     „Ano, jednalo se o vynucené přistání bez zavinění pilota.“ Ne, nejednalo se o „vyhlídkový let za úplatu“. Tvrzení oznamovatele nebylo pravdivé ani v tom, že druhá osoba na palubě měla údajně běžet od letadla pryč, což vyplynulo z dalších svědeckých výpovědí!

      Ale mezi tím, než to zjistí a ověří, Vás budou sekýrovat, popotahovat a žádat zdůvodnění... Dělal jsem přesně to, co jsem musel a na co jsem byl vycvičen a i přesto mne úředníci otravovali a musel jsem jet na podání vysvětlení do Prahy.  Je to ztracený celý den, kdy jsem nemohl létat ani pracovat a 600Kč za palivo. Vlastně jsem byl na MD tak často, že už vím kde mají kantýnu a jak dobře v ní vaří. To by bylo ale vydalo na jinou knihu..." jak postupovat ve správních řízeních "


    Pokračovací výcvik pilota pro získání dovedností k záchraně pilota a vyšší bezpečnosti provozu na jakýchkoli dalších plochách.

      Už nyní je možné cvičit piloty s náletem přes 100 hodin na STOL a SUPERSTOL letadlech s velkými koly a tomu uzpůsobeným podvozkem v nouzových přistáních až do konečného přistání, do zastavení bez chodu motoru, do vymezeného prostoru na plochách se souhlasem majitele, podobně tak, jak se to učí s kluzáky na letišti do vymezeného prostoru.

     Piloti motorových letadel se v pokračovacím výcviku tak naučí to, co jim dosud nebylo umožněno, naučí se lépe "přečíst" a pracovat s povrchem neznámé plochy, jiným okruhem, lepším rozpočtem a naučí se být před letadlem a zachovat chladnou hlavu a nespěchat v přechodovém oblouku, podrovnání, výdrži i dojezdu.

      Nerozhodí je neupravená plocha ani kameny nebo větve nebo blízké překážky či stromy. Budou vědět jak při přejezdech na neupravené ploše, rozryté od prasat pracovat s letadlem brzdami a plynem.

      Současně je možné piloty vycvičit ke zkrácení takového přistání a simulovat vzlety z ploch, kde jsou překážky jako kameny nebo klády či v blízkosti stromy.

      Dnes v době SUPER CUBů, SCHOCKů, Zenairů a jiných SUPERSTOL letadel, které bezpečně vzlétnou a přistanou téměř všude, nemáme odpovídající metodiku výcviku pro tato letadla a piloty které je využívají. Ta původní je psána na nevýkonné stroje a už se neměnila ani nedoplnila!

      Dovolil jsem si vytvořit a předložit osnovu vlastní a již vyzkoušenou, vycházející z mé 15 leté osobní praxe létání na velmi krátkých jakýchkoliv dalších plochách a praxe instruktora létání.

Osnova bush pilot výcviku:
12/1• Teorie k níže uvedeným postupům, aerodynamiku, meteorologii, včetně
hmotnosti a vyvážení, rozbor nehod a videoukázky.
12/2• Nácvik nouzového přistání při vysazení motoru (vypnutím magnet) z rozletu
z 20m AGL, 50m, 100m a 150 m AGL okruhu.
12/3• Nácvik vzletu a přistání se zadním větrem do limitu letounu.
12/4• Nácvik „ pojíždění za letu“ 0,5- 1,5m AGL, využití přízemního efektu, jemnost
pilotáže a udržení směru výšky a rychlosti s klapkami i bez, vítr ze všech směrů.
12/5• Nácvik přistání při poškozeném podvozku (simulace)
12/6• Nácvik rozjezdu zatáčkou a brzdění zatáčkou před překážkou na dvojnásobku
průměru rozpětí křídel v rychlosti do 30–40km/hod.
12/7• Nácvik přistání a vzlet z omezeného prostoru (150m) s využitím zatáčky pro
vzlet a přistání. Přistání na plochu do zatáčky.
12/8• Úplné zvládnutí skluzu do výdrže, 1m AGL a jeho aplikace, na regulaci výšky a zkrácení přistání.
12/9• Nácvik přistání na jednosměrnou plochu proti překážce: les, hangár atp. Překonání psychologických zábran, výcvik odhadu vzdálenosti a rychlosti, specifický vliv překážky na turbulenci a směr větru , nácvik přistání přes hranu lesa se zadním větrem a problematika víření v blízkosti hrany lesa.
13/10• Přeškolení na jakoukoliv další soukromou neveřejnou plochu, nebo plochy.
13/11• Nácvik přistání se zablokovanými kormidly, křidélky, pomocí zbývajících
ovladacích prvků řízení, které jsou funkční, pomocí motoru, stavění vrtule a vyvážení.
13/12• Nácvik přistání a vzletu do kopce i z kopce dolů, správný odhad sestupové roviny, rychlosti letu v
podrovnání a korekce před dosednutím.

Filip Zejda, LETECKÁ ŠKOLA VYSOČINA s.r.o.

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...