Letadla na „elektriku“ - zamyšlení

V poslední době se roztrhl pytel s různými názory na letadla, která by měla létat na elektrický pohon. Probírají se různé varianty a akumulátory, dolety a výhody a nevýhody takového pohonu.

Elektrický motor má bezesporu několik výhod. Nemusíte ho před letem dlouho zahřívat, má v celém rozsahu otáček téměř stejný kroutící moment, a i motor chlazený vodou s velkým výkonem je lehký a má přibližně jednu pětinu až jednu čtvrtinu hmotnosti stejně výkonného spalovacího, pístového motoru. Samotný elektrický motor je velmi jednoduchý a s minimem součástek které by mohly selhat.

Tady výhody končí a začínají nevýhody, které znáte z používání jakéhokoliv elektrického automobilu.
Vysoká hmotnost baterií snižuje užitečné zatížení letadla, letové výkony, stoupavost i dolet. Prodlužují přistání a to i v případě, že máte letět krátký přelet. Malá výdrž letounu ve vzduchu na „baterky“, která se v současné době počítá na minuty, vyjímečně na hodinu letu při plné MTOW. Nutnost zajistit dobíjení na všech letištích a plochách.
Abychom mohli využít plný potenciál elektrického pohonu, který je z principu do letounu vhodný jako pohonná jednotka, je potřeba napájet ho vhodnou energií, z vhodného zdroje.

V tomto ohledu jsem poněkud skeptický co může vyplodit průměrný eletroinženýr, který je produktem dnešních škol. Obávám se, že následující řádky ho dostanou do kolen a bude drmolit něco o tom, který blb to napsal: „Já ho dostat do pracek, tak uvidí...".

Tak tedy velmi obecně a srozumitelně i pro netechniky nepolíbené Maxwellovými rovnicemi a současným statusem Quo.

Abychom využili potenciál elektrického motoru a nebyli v letounech zatěžováni zbytečným balastem, je vhodné naprosto změnit pohled na způsob získávání a udržování „elektrické energie“ a její přeměny v tah.
Prvně potřebujeme pochopit, že „chemické ukládání a přeměna elektrické energie“ z a do standardních Lithiových akumulátorů je neprogresivní cesta. Dojde k nějakým posunům v kapacitě a snížení hmotnosti - to jistě, ale dovolil bych si předpokládat že cena a hmotnost chemických článků se o mnoho nezmenší. Tudy cesta k letounům s výdrží současných letadel na kapalné paliva s vhodnou nákladní kapacitou možná povede, ale za cenu obrovských nákladů. S pocitem, že to šlo udělat i jinak a že jsme mohli mít energii zadarmo, z "éteru". Potřebujeme pracovat  přímo se samotným  elektrickým nábojem, ne oklikou s  chemickou přeměnou elektrického náboje a vším tím balastem, co k tomu patří.

Podruhé, potřebujeme využít dopředného pohybu letounu a klesání k získávání paliva pomocí vhodného zařízení, které bude sbírat „statickou“ energii a energii éteru do vhodných „kapacitorů“ propojených do „ nechemického akumulátoru“, který pracuje pouze s elektrickým nábojem.  K tomu mohou být použity vhodné sběrače.Zatím jsme se dostali k tomu, že „statickou energii" z draku letounu akorát odvádíme jako škodlivou, nepracujeme ani s rozdíly potencionálů a vhodnými materiály, vezmeme-li v potaz celou plochu letounu!

Jako vhodné médium pro dočasné uložení náboje jsou superkapacitory, chcete-li super kondenzátory, (nikoliv ty, které jsou vydávány za nejnovější výkřik současné technologie 2.7 V Maxwell), ale zcela jiné vhodnější, které budou pracovat s vhodným „elektrickým médiem“.

Pod pojmem kapacitor si můžete představit třeba mnohonásobné sériově-paralelní zapojení plochých Teslových cívek s vhodným dielektrikem třeba i vakuem, které mohou sloužit i jako děliče napětí. Použijme jiné vynálezy, které jsou nám mnohdy utajovány. Technologií je mnohem více, budete-li se zajímat.

 Uvědomění si, prohlédnutí a následné pochopení, že nás neobklopuje pouze stejnosměrný proud, a střídavé napětí, ale i jiné kombinované velmi vysoké frekvenčně nestejnorodé napětí přesahujícím řádově  stovky tisíc voltů, které jsou kupodivu pro člověka bezpečné, ( pokud už víte co a jak) nám aviatikům otevře cestu dál. Ostatně „hromosvod“ původně nebyl  zamýšlen k uzemnění, nýbrž k získání energie.

Mnozí pak pochopí, že k „létání“ již nakonec nebudeme potřebovat křídla,  že nám postačí „surfovat“ na gravitačním poli, chcete-li vhodným směrovým  rozrušením gravitačního pole se dostaneme do pozice, kde bylo pole rozrušeno a tak dál  libovolným směrem.

Pokud se rozhodnete tento článek ignorovat, nevadí  mohou být i jiné vhodné cesty k „ létání". Každý létá, jak mu to vyhovuje. Někdo „létá“  třeba na oblíbených houbičkách, někdo astrálně, a mnozí v letadlech.

Pokud  vám povídání o „elektrifikaci  letadel“ bude inspirací,  budu jedině rád. Netřeba dávat odkazy k jednotlivým tvrzením, vnímavý čtenář si je jistě sám najde a začne se zajímat.

Možná vás napadne, co to ten Zejda zase napsal za kraviny, pak se můžete zamyslet i nad tím, jestli naše vzdělání a vědomosti nezamrzly v předminulém století a jestli jsme jako společnost otevřeni novým výzvám. Dokážete se neciklit v předkládaných pětiminutovkách nenávisti ze světových i domácích médií? Dokážete rozlišit co je konspirační teorie a co je nám jako konspirační teorie předkládáno? Dokážete si zachovat svou svobodnou energii?  Já snad někdy ano, alespoň se o to každý den pokouším a co Vy?

Ale dříve, než budeme využívat široké veřejnosti neznámé technologie k létání, nezapomeňme na současné možnosti a pojďme létat s tím, co funguje velmi dobře ;)  Ať to lítá a nezapomeňte snít.


Filip Zejda

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...