Vývoj a výroba leteckého motoru | předmluva #2

 Seriálový návod pro všechny aviatiky-kutily, jak si poměrně levně vyrobit výkonný letecký motor. A proč vlastně stavět vlastní motor?

Kdysi před lety mi jistý starý moudrý muž po několika vyřčených větách a sdíleném nadšení pro lehké letectví dal dárek – knihu o Nebeské bleše, jak ji postavit a jak s ní létat. Přečetl jsem si jí a napadlo mě dát všem aviatikům, kteří projeví zájem, podobný návod, jak relativně levně postavit velmi výkonný motor do našich dvoumístných UL a ELSA letadel.

Na knize mě zaujalo autorovo nadšení a co vše jde udělat doma s minimálním vybavením. Složitější a přesnější součástky pak u kamarádů soustružníků a frézařů. Krev v žilách mi pak rozproudila vtíravá myšlenka, že pokud se na stejném projektu bude podílet více lidí, je tu značná naděje na úspěch, levné provedení a značné rozšíření, byť pravděpodobně vznikne několik „větví“ konverze.

Umím si představit verzi s reduktorem s ozubenými koly, s řemenovým lineárním (ozubeným) reduktorem, dokonce i s vhodně dimenzovaným řetězovým reduktorem, ekonomickou verzi na  palivo E85 (ethanol), vysoce výkonnou verzi s 140 HP pro krátké dráhy a vysoko položená letiště – možností je mnoho a záleží jen na nás. Sami popřemýšlejte, co by bylo nejlepší, nejlevnější, trvanlivé a spolehlivé…


Rotax 912 S zvládne podle příručky i blondýnka…

Výkony současných cenově dostupných letadlových motorů na bázi VW 1 600-2 000 ccm, Subaru EA 81, Rotax 912 A a F do ultralehkých letadel do 600kg jsou poměrně nízké  kolem 80 koní.

Výkonnější motory nad 100 HP, jako Rotax 912 ULS, S  jsou zase velmi drahé, kolem 350-450 tisíc, nebo jsou nepoužitelné pro svou hmotnost. Další častou nectností, a to si málokdo uvědomuje, je nemožnost přenést deklarovaný výkon z vrtulového hřídele do vzduchu pokud má motor 2700RPM a větší otáčky výstupního hřídele...

Rotax 915is s výkonem 140Hp a 150Nm. je Velmi drahý a cena atakuje 35 000 USD což je skoro milion!

Existuje mnoho zdařilých konverzí automobilových motorů a pro nás dostatečných, jako např. Subaru, Suzuki, Mazda, Wankel, ale jejich konverze jsou poměrně drahé. A jsou to na výjimky (Wankel z Mazdy RX7) atmosférické motory. Tyto konverze jsou i poměrně těžké v poměru k výkonu.

Máme tu i několik zdařilých konverzí motocyklových motorů např. zde: http://www.vija-engines.com. Poměr výkon/hmotnost je slibný, avšak i tyto motory pro nás mohou být obtížně dostupné, včetně náhradních dílů (cena 250-370 tisíc Kč).

Obecně, až na výše uvedené výjimky motocyklové motory nejsou nejvhodnější pro nízký krouticí moment a vysoké otáčky, které musíte zredukovat, což přináší další konstrukční problémy a váhu navíc.

Protože výkonný a zároveň levný a přiměřeně lehký motor stále není dostupný a konstruktéři z VW/Škoda vyvinuli nový zdařilý motor s velkým výkonem a ještě větším kroutícím momentem, motor s osmi ventilovou mechanikou, turbem a přímým vstřikem - rozhodl jsem se, že se pustím do další konverze, a tu rád zpřístupním všem. Tyto motory díky velkému rozšíření budou velmi dostupné všem a za  velmi málo!

O první konverzi řadového vodou chlazeného motoru  VW 1,4 16V 74kW si můžete přečíst ZDE!

Rád bych tentokrát předložil soubor návodů, tak abyste si takovou konverzi mohli udělat podobně sami, popřípadě s kamarády ve svém aviatickém klubu, na vašem letišti a tak, aby úprava byla co nejlevnější a zároveň dostatečně jednoduchá. Nečekejte soubor výrobních výkresů rozkótovaných do nejmenších podrobností. To opravdu ne. Myslete i na to, že každou stavbu a zástavbu takového motoru musí dozorovat váš LAA technik. Letoun  pak musí zalétnout zkušební pilot.

Nejsem všeználek, něco vím, ale spoustu toho neznám – budiž tento návod i diskuzí, jak co udělat lépe a jinak, kde ušetřit váhu a peníze. Na koho se obrátit a kde co koupit. Jenom prosím dopředu všechny pochybovače bez nadšení, aby nám nekazili diskusi a dál létali na svých oblíbených žravých a nevýkonných motorech a umožnili nám, uživatelům a stavitelům sportovních létajících zařízení, sdílet nadšení pro nové technologie, podstatné informace a návody a odkazy vedoucí k vysněnému cíli.

Tento program je otevřený všem „aviatikům-kutilům“, ale i profesionálům, kteří mají volnou kapacitu, a budu rád, budete-li do něj všichni přispívat byť cennou radou nebo upozorněním, že to či ono není vhodné a proč.

Kde kdo má kamaráda, co umí to či ono levně, nebo to umí sám. Někdo umí technicky překreslit náčrty k výrobě, někdo zase ví, jaký použít nejvhodnější materiál, další zase, kde ten materiál levně sehnat. Možností je mnoho… Podělte se, pomozme si.

Dovolil bych si malý příklad: Když zadáte vyrobit primární reduktorový hřídel k řemenici s tepelnými úpravami a materiálem dle výrobního výkresu, zaplatíte cca 8-10 tisíc bez DPH. Pokud seženeme, řekněme jiný podobný sériově vyráběný přizpůsobitelný hřídel, zaplatíme i s úpravou cca třetinu nebo i méně! A pokud najdeme podobný přizpůsobitelný hřídel v nějakém motoru nebo soustrojí na šrotišti, máme ho téměř zdarma. Jde o to podělit se o takové zjištění. Konečně každý má jiné možnosti… Někdo peníze, jiný čas, jiný vzdělání, jiný motivaci…

Pohyboval jsem se na sletech, četl různé články a diskuze…

Po několika letech mi dozrály současné požadavky na náš motor pro dvoumístné SLZ a Elzu do této podoby:

Váha suchého motoru do 85 kg
Výkon 100-140 HP
Spolehlivost.
Schopnost motoru reagovat výkonem na změnu nadmořské výšky.
Vysoký krouticí moment a s tím související nízká spotřeba 8-12 l/h. (dle aerodynamiky a odporu letadla)
Cenová dostupnost takového motoru v ČR.
Motor by měl jít navěsit s patřičnými úpravami do těchto letadel: Alto, Bristel, NG4, NG6, Zenair, Yetti. Obecně do všech dvoumístných, kde váha původního motoru je přes 80 kg, nebo kde byl použit motor o váze min 65 kg na meziloži, tj. jeho uchycení bylo dále než na požární přepážce. Podrobnosti se dozvíme v pokračování seriálu v dalších článcích...

Filip Zejda

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...