Kalkulace na kolik vyjde letová hodina při 100 hodinách náletu letadla. Náklady na provoz letadla.

  Vyplatí se mít své vlastní letadlo? A od kolika hodin ročního náletu?

Propočet ceny za hodinu na 100 nalétaných hodin v roce.

- Příklad na letadle :TECNAM P 2002 SIERRA UL verze: 450-600kg. Ultrtalight (tedy bez VFR a IFR vybavení a bez zatahovacího podvozku.)  Běžný Motor Rotax 912 ULS 100Hp  a za letu stavitelná vrtule Kašpar.


1. Amortizace draku letadla vychází z ceny letadla, roku výroby, vybavení, Tecnam P2002 Sierra se dá sehnat kolem 1,75 – 2,25 mil. Amortizace draku letadla je určena na dobu 30 let. To znamená za 30 let si chcete koupit minimálně stejné letadlo, nebo spíše lepší, aby jste měli svým klientům co nabídnout, bohužel zjistíte že ceny stoupají na 2,5 – až 3 mil za nové stroje. Nové stroje Sierra II jsou hezčí, vybavenější, ale těžší a mají horší provozní a výkonové parametry. Cena je bez motoru, motor se v letadle za dobu životnosti draku vymění 2x (u soukromníka) až 5x v letecké škole, podle využití letadla. Dobře, uvažujme nejnižší částku, tedy 1.700 000/30 je 58 333Kč ročně při náletu 100hod je to 583,3 Kč na letovou hodinu.


2. Amortizace leteckého motoru Rotax 912 ULS 100HP je 2000 hod. Cena motoru je 511,70  Kč dle: https://www.leadingedgeairfoils.com/rotax-engines-parts/new-rotax-engines.html bez montáže, ta zabere cca 2 dny tj 16 hod po 1000Kč přidáme tedy 16000,-Kč

Což dělá cenu na jednu letovou hodinu 255.85 Kč plus 8 Kč za montáž na hodinu. Celkem 263.85

Pokud chcete motor o výkonu 160 HP tak za Rotax 916 si připravte si 1 400 000,- Kč tedy plus montáž za 50 tis. Celkem Vás na hodinu vyjde:1450000/2000hod pak je přímý náklad 725Kč na hodinu letu. To je částka, která je běžně neakceptovatelná a běžný klient ji dnes nezaplatí. I to je důvod proč se vyplatí konvertovat automobilové motory s podobným výkonem.


3. Amortizace za letu stavitelné vrtule, jejíž doba do generální opravy je zhruba 1000 až 1500 hodin dle typu vrtule a průměru a počtu listů. Cena nové vrtule je zhruba 75 000 Kč až 200 000 Kč. Při průměru 2m je cena vyšší. Počítám s odhadní cenou vrtule 150tis pak amortizace za letovou hodinu vyjde na 100 Kč. V té ceně jsou i údržba a předepsané kontroly po 50 a 100h provozu.


4. Amortizace záchranného padákového raketového systému

Cena systému se pohybuje okolo 100 000 Kč podle rychlosti letounu a jeho MTOW plus montáž.

Každých 6 let musí na přebalení padáku a výměnu rakety. To stojí asi 15000Kč s dopravou a vyjmutím systému a uložení a zajištění do ocelové klícky – Je to ADR tř.1. Tedy 100000 děleno životností 30 let je 3333 děleno náletem 100hod je 333.3 Kč ročně

6. leté revize 15000/6 je 2500 /100 je 25 kč na letovou hodinu.


4. Běžné opotřebení letounu,

Pneumatiky, destičky, kotouče, čepy. Set jedné pneu a jedné duše o rozměru 5.00-5 cca stojí 10 000 Kč x2, při provozu na asfaltových a betonových plochách je životnost ve škole cca 2 roky při provozu na trávě cca 4-5 let pak gumy zpuchří a stejně se musí vyměnit protože neprojdou technickou. Práce na výměně je zhruba 3 hodiny, včetně výměn ložisek a brzdových destiček a kotoučů 3x1000Kč. Brzdové destičky cca 800Kč, Brzdové kotouče 2x1200 Kč, Dohromady 2x10000+3000+800+2400 je 23203 děleno 2 roky provozu na asfaltu 11601.5 a děleno 100 hod je 116,015 Kč na hodinu letu.

U některých letadel je potřeba zohlednit cenu za servis zatahovacího podvozku a jeho pravidelné kontroly a výměny akčních členů, s tím nemám zkušenosti.


5. Servisní práce:

Seřizování synchronicity karburátorů, výměna filtrů, cca hodina 1000Kč každý rok.

Čištění karburátorů cca 2 hod. Tedy 2000 kč, výměna olejů a filtrů po 50 h cca 1hod, 4l Aeroshel sport plus 400kč plus filtr 400kč. Tedy 2x ročně při náletu 100hodin za rok. Tj. 28 kč na letovou hodinu.

Výměny zapalovacích svíček po 100h. Tedy 8x220kč. Práce 1 hod za 1000. tedy 2760/100h je 27.6 Kč.

Výměna vzduchových filtrů po 200 hod. Jeden je za 3600,- Kč, v motoru jsou 2. (To už je fakt lepší používat náhrady) tedy 3600x2 děleno 2 protože počítáme náklady na 100 hodin a to děleno sto protože nás zajímá jedna letová hodina: 36Kč.

Avionika v Ultralightu: Mám pouze odpovídač sekundárního radaru A/C ten stál 45 000Kč a spolu s enkodérem za 8000Kč. Ten určuje výšku a dává signál odpovídači každé 2. roky na kontrolu a seřízení, to stojí asi 2000Kč plus přelet tedy 3000Kč. (3000/2)/100 je 15 Kč na hodinu letu. Odpovídač a enkodér by měl vydržet životnost letadla, pokud si někdo neusmyslí, že změní předpisy a bude chtít jiné typy odpovídače. Tedy 53000/30 je 1767/100 hod a jsme na 176 Kč na letovou hodinu.

O nákladech na dražší avioniku Vám toho moc neřeknu. Já začal a skončil u na přímém světle čitelném tabletu s Gps, Glonass a Beidou. Do tabletu s Androudem jsem pořídil skvělý letecký navigační a intuitivní program Fly is Fun a jako letecká navigace mi ve všech školních letadlech funguje dobře, všichni jsou na něj naučení a spokojení. Navigace vyžaduje roční poplatek. Nemusel jsem tedy pořizovat drahé letecké navigace.

Z výše uvedeného vyplývá, že běžné opotřebení letounu plus běžné servisní a výrobcem předepsané práce stojí 208Kč na jednu letovou hodinu.


Servis motoru a údržba draku a řízení a podvozku záleží na provozu letounu. Jinak to bude u soukromníka, který létá v sole sám na pracovní cesty a výlety a jinak v letecké škole, kde se točí okruhy ve dvojím v teple na plný výkon při vzletu až do druhé zatáčky či do polohy po větru protože bezpečnost a okolí a nedostatek bezpečných ploch.

Spotřeba oleje v provozu: olej se často vyhazuje z sběrné nádoby a spotřebovává v motoru asi v rozmezí 0,2 až 1litr na 10 letových hodin. Pro Vaše soukromé účely počítejte 0,3 l na 10 hod tj 3 litry na 100h tj. 1200 /100 je 12 Kč/hod.


Další náklady jsou nepredikovatelné. A velmi záleží na tom jak se kdo chová ke stroji, podvozku a motoru ale i vrtuli. Třeba vadná volnoběžka startéru, umístěná v bloku motoru pod zadním víkem alternátoru, když motor špatně startujete znamená svěšení motoru dovézt ho do autorizovaného servisu a zaplatit fakturu 40000 Kč plus dva dny práce a času v nejlepším možném případě.

Škrtnutí vrtule o zem při přistání v nevhodném terénu znamená: novou vrtuli, nebo v lepším případě výměnu listů – minimálně 12000, plus servisní práce a doprava. Sundání reduktoru kontrola klikovky na házivost pokud nevyhovuje tak novou klikovku za 140 tisíc. A to se krom viditelně uštíplé, nebo uražené vrtule vlastně jakoby nic viditelného nestalo… Něco může zachránit prokluzová spojka v reduktoru – pokud je namontována!


Jen amortizace letounu, motoru, vrtule a běžná údržba vyjde na: 583,3 + 255,85 + 100+333+25 +208 je 1505.15 Kč. U nejlevnějšího draku. Jinak to může být i dvou násobek u avionikou plně vybaveného stroje s nejlepším dostupným motorem.


Fixní náklady:

Hangárování 30000 Kč ročně /100hod. Je 300 Kč na hodinu letu.

Zákonné pojištění 4500 Kč ročně/100 je 45 Kč na letovou hodinu.

Letištní poplatky 5000Kč ročně tj. na smlouvu, nebo 100 Kč

za jedno průměrné přistání při sto hodinách dělá 10 000 Kč , dobře počítáme 7500Kč jako průměr a jsme na 75 |Kč na hodinu letu.

Fixní náklady bez havarijní pojistky jsou 520 Kč na hodinu letu při náletu 100hod za rok!

Fixní náklady s havarijní pojistkou činí nehezkých 1520kč na hodinu letu a náletu 100hod za rok.


Palivo:

Palivo na hodinu letu je dle provozu na výlet stačí 18 litrů x 42 Kč což je 756kč.

Při výcviku je spotřeba až 22 l na hod provozu, ve velkých vedrech až 25l tedy: 966kč /hod letu.


Závěr:

Amortizace + provozní náklady + fixní náklady + palivo dají celkovou částku.

1505 + 520 + 756 dají náklady již od 2781 Kč za letovou hodinu při náletu pouhých 100 hodin až po … doplňte si sami.


Vlastní letadlo se do 100 hodin náletu ročně, tedy 8,3 hodiny měsíčně, určitě nevyplatí. Možná nějaký Tulák, nebo Fox se skládacími křídly se Suzuki motorem nebo podobné levné starší letadélko s kterým si také užijete spoustu zábavy a máte ho pod stanem na Vaší louce... Pokročilejší a vybavenější letadla musí nalétat mnohem více hodin, aby se ceny za hodinu dostaly na rozumnou a klienty akceptovatelnou částku!

Půjčování letadla je odvislé od toho jak se k letadlu budete chovat protože při špatném chování a Vaší nejistotě, nebo nerozlétanosti, či násilném chování a nucení ždímat z letadla maximum neúměrně rostou náklady na provoz a hrozí různé poruchy a ty jsou velmi, velmi drahé. Proto je dobré mít pojistku na škodu způsobenou provozovateli letadla na nejméně 200 tis.

Na uvedeném příkladu máte všechny potřebné položky a máte možnost si dle tohoto vzoru vypočítat provozní náklady u svého letadla u svého motoru a vybavení. Princip je stejný. A nyní už víte proč a za kolik je možné si půjčit letadlo a jaká část ceny je účtována v leteckých školách.

Věnoval jsem se hlavně položkám ve kterých piloti někdy tápou. A teď si položte otázku milí piloti kolik letových hodin jste skutečně loni a předloni nalétali! Vyplatí se Vám vlastnit letadlo?

 Pokud provozovatel chce za půjčení letounu na letovou hodinu 1000 Kč. Pak celková cena za pronájem letadla vychází při náletu 100h ročně, tedy 8,33 hod měsíčně na 3781.15 Kč na letovou hodinu od vzletu po přistání.

Takže se vyplatí nebo nevyplatí si letadlo si půjčovat, pokud ho nevyužíváte k práci a pracovním cestám?  Odpověď na tuto otázku stačí zkontrolovat za kolik Vám letadlo půjčí v různých leteckých školách...

Filip Zejda


LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805