Myslím samostatně, pracuji samostatně

      Někdy mne pro mou publikační činnost někdo zmíní. Ne vždy tak jak bych si přál. Proto bych si dovolil některé věci vysvětlit ze svého úhlu pohledu, aby nevznikaly pochyby...
      Předně jsem velmi rád, že je LAA taková organizace jaká je a že nám pilotům umožňuje stavět letadla, motory a létat s nimi tak jak k sportovní a rekreační činnosti potřebujeme. Že jsou starší osnovy nevadí. To že je starší metodika, to přiznávám a mě osobně to ruší, když vím, že některé věci lze dělat lépe a efektivněji, jen zatím nevím zda pro každého bezpečněji. A tak základní výcvik dělám dle této staré metodiky protože si nemohu dovolit čouhat ze systému a stále tak nějak věřím, že staří moudří piloti s násobně většími zkušenostmi věděli co dělají a metodiku zprůměrovali i pro méně šikovné piloty. ( Byl jsem v základním výcviku také hodně nešikovný) Pokračovací výcvik dělám pak dle své vlastní metodiky. Vývoj letadel je překotný a výkony jdou do předu. Na druhou stranu už jsem pochopil, že legislativní změny a tlaky různých lobistů od armády až po firmy vyrábějící drony pro nemírové účely jsou značné a jakékoliv otevření této tématiky by mohlo být z hlediska našich svobod kontraproduktivní, alespoň potud, než se uklidní situace.
      Miluji, a ano nestydím se to říci, miluji LAA za to, že si můžeme stavět letadla kategorie 600kg. To je obrovský úspěch!
      Někdy jsem trochu nevrlý, když mi tady na mé ploše dělá LAA a Ministerstvo Dopravy skrytý dozor jestli zde létám bezpečně a neučím tady základní výcvik pilota. Jako by se jim tady líbilo - dojet si z Prahy na Vysočinu do lůna přírody. Nikdy nevím za kterým smrčkem číhá státní dozor p. Doubek nebo p. Mareš. Těch kontrol na udání místního kverulanta už bylo nepočítaně a jsou nové a nové.
      Výcviková osnova předepisuje minimální počet konkrétních hodin v jednotlivých úlohách a tak je to správné. Na druhou stranu piloti instruktoři mají odpovědnost za své žáky a tak nepustí ( až na vyjímky a ty systém odchytí a zlikviduje) nikoho na sólo, nebo ke zkouškám, aniž by byl schopen létat tak, aby neohrozil sám sebe a ostatní provoz včetně minim z navigace, aby nenarušili provozní zóny.
      Přestože si občas postesknu na různých fórech, že úroveň vycvičenosti pilotů by mohla být větší, je to spíše tím, že operuji z různých jakýchkoliv dalších ploch v rámci sportovních výkonů a seberealizačního tréningu a taky uskladnění SLZ na kratších a složitějších plochách, které nejsou letištěm ani plochou SLZ. Musím tedy umět více, aby se nestal nějaký průšvih, na který někteří čekají jako na smilování boží, to aby mohli poukázat: "Vidíte já to říkal, že si ten Zejda nabije kokos, podívejte jak divně létá, to jsem v životě neviděl!" Ano říkali to mnozí už před 20 lety a dodnes je to kupodivu drží...
      Průměrný rekreační pilot si na velkých letištích s vyhrazenými překážkovými rovinami vystačí tím co umí ze základního výcviku. Průměrný rekreační pilot také nelétá v jiném než jemu vyhovujícím pohodovém počasí. Je fakt, že se počasí může změnit a je fakt, že občas selže i ten sebelepší motor u jednomotorového letadla. To jsem zažil nesčetněkrát. Proto můžete umět i více. Je také dobré zdůraznit, že výcvik pilota je primárně určen k rekreačnímu a později sportovnímu létání, měl by tedy být dostupný pokud možno co nejvíce lidem a pokud možno za rozumnou cenu. Pokud chceme rozšiřovat síť jakýchkoliv dalších ploch u každé vesnice u každého městečka zprvu potřebujeme co nejvíce pilotů, kteří plochu založí a později zjistí nevyhnutelné a totiž, že by ji chtěli provozovat i v méně nádherném počasí a častěji, chtěli by své auto vyměnit za letadlo. Možná by si mohli upravit své letadlo, aby jim to bezpečněji létalo. I pro to je zde pokračovací výcvik s pokročilými prvky pilotáže.
      Pokročilý výcvik pilotáže totiž už potřebuje výkonnější letadla a zkušenější instruktory,  i plochy které jsou komplikované a které nemá každá letecká škola. Spotřeba paliva je také značná, k tomu si připočtěte údržbu jiných dalších ploch, sekání, válcování, osvětlení, opravu plochy po rytí prasat, hangárování a pak ta cena nemůže být jako v základním výcviku. Takový pokračovací výcvik není úplně pro každého, byť jsem rád když si pilot uvědomí že základní výcvik pilota byl jen "základní" dle názvu a v podstatě teprve svou pouť na nebi začíná třeba i tím, že se bude zdokonalovat sám.
    Někdo uvítá efektivnější a bezpečnější přístup, tak si najme instruktora. Nezabývám se tedy nápravou věci nebo systému jak někdo uvádí, ale pokouším se pilotům nabídnout tu nejlepší možnou službu, tedy mít více možností růstu, kterým jsem prošel i já.
    A rozhodně jsem za zachování LAA s možnostmi a povinnostmi, které má. I když bych byl raději, kdyby mne tady pořád nekontrolovali - blbě se mi pak soustředí na přistání, když musím rozpoznávat tváře mezi stromy, jestli tady náhodou nemám nějakou „nezůčastněnou osobu“ blíže než 50m a pak samozřejmě vznikají odskoky… Ještě jsem se nenaučil správně rozložit pozornost, mezi samotné přistání a vyhledávání jednotlivých tváří státních kontrol na dálku, ale je to další výzva jak být stále lepší a lepší.



Filip Zejda

Escuela de vuelo del año 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifas de alquiler de aviones y formación de pilotos 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Previsión meteorológica para nosotros.
Odkaz na novinky...

Formación previa al vuelo para pilotos. ON-LINE
Odkaz zde...

Contacto rápido Sólo hablo checo, ruso e inglés.

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Correo electrónico, contacto de pago, número de identificación...