Opravdu potřebujeme STOL letadlo?

   STOL a SUPERSTOL letadla – potřebujete je? Určitě?
         „Toto je pravé STOL letadlo.“ Nebo: „Toto je jediný pravý superstol“… Když někteří vyřknou takové tvrzení obvykle se jich zeptám z jaké že loučky a jak často létají a v jakých podmínkách? A téměř vždycky (až na výjimky) nastane tak trapná, tichá, pauza…
Nevědí co říci, jejich zkušenosti s krátkým vzletem a přistáním ve špatných povětrnostních podmínkách v úplavu za překážkami na limitu bočního a zadního větru letadla na jakémkoliv povrchu jsou mizerné pokud nějaké… Ovšem, kdo by je to taky mohl naučit a kde?


O letadle to není...

       Jakýkoliv Tulák, Yetti J-03, Zenair, Fox a podobná letadla s trochu výkonnějším motorem i 100Hp dokáží odstartovat a přistát na 100 metrové ploše vymezené na větší ploše. Pokud jste někdy byli na soutěži LAA třeba poháru P. Tučka, zjistíte, že to vlastně umí spousta ultralehkých letadel i s příďákem dokonce i ta, do kterých by jste to nikdy neřekli, pravda v pěkném počasí s dostatečnými přibližovacími rovinami...
       Ten kdo chce létat v přírodě ve skutečnosti nepotřebuje STOL letadlo, které je vyrobené na soutěže, kde se vzlétne z 13ft a přistane na 33ft. Taková letadla jsou pro běžný provoz naprosto nevhodná. Jsou to soutěžní letadla s velmi výkonným motorem a velmi výkonnou vztlakovou mechanizací, zbytečně velkým úhlem náběhu a tedy i vysokým podvozkem s obrovskými koly a tedy i pořádným odporem. To vše je bohužel na úkor cestovního letu, spotřeby, doletu, životnosti a také někdy ovladatelnosti. Ve skutečnosti nepotřebujete letadlo do přírody za 3-5 milionů, ale letadlo jednoduché, pevné, levné, lehce opravitelné (protože škody budou - když se budete učit sami) a hlavně a to především - potřebujete dobře manévrovatelné letadlo.


       Proč mluvím o ovladatelnosti a manévrovatelnosti? Protože létání v přírodě je o překonávání větších vzdáleností na vyšší rychlosti s nějakým stupněm pohodlí a většinou za prací. Potřebujete také umět reagovat na špatné počasí, poryvy větru a vysoký sníh tam, kam dolétnete. Letadlo musí být uřiditelné a dobře manévrovatelné hlavně tam, kde sedáte na zasněženou loučku v lese v úplavu za stromy a s bočním či zadním větrem protože do kopce to tam jinak nejde a z kopce neumíte přistávat. Když má STOL letadlo ¾ křídla rozpětí zabrané vztlakovou mechanizací, jak účinná budou zbývající čtvrtinová křidélka? Nejsou lepší flaperony?


      Jsou případy, kdy to dopadne tak, že „poblouznělý“ movitý pilot s malými zkušenostmi a dovednostmi si koupí vysněný značkový STOL BUSH PLANE ( jedno jaké značky či výroby) za 4 mega a za pár týdnů zjistí, že: Letadlo neumí ovládat a nevyužije jeho plnou škálu vlastností, kterou nabízí. Na létání na přelety a za známými se nehodí kvůli malé cestovní rychlosti a velkému nepohodlí a vysoké spotřebě. Pilot s ním nedokáže přistát tam, kde jiní ano. Několikrát letadlo poškodil, protože je náročné na pilotáž zejména při bočním nárazovém větru, a servis a speciální podvozkové díly jsou extrémně drahé. Pojistka je také neúnosně drahá. Pak to letadlo už ani nedokáže nikdy za podobnou cenu prodat, protože už není nové, je opravované a na trhu není jemu podobný „snílek“. Tím tento pilot ztratil několik sta tisíc, bohužel spíš i Mega… Nakonec je rád, že se stroje zbavil a nic se mu nestalo...


Levné ale výkonné letadlo do začátku


       Skutečnost je taková, že pro ty, kteří začínají létat v přírodě na jakékoliv další plochy jenž nejsou letištěm stačí běžná ultralehká letadla, která jsem jmenoval. A až teprve tehdy, pokud máte několik let zkušeností s provozem letadla z několika různých ploch a to prosím celoročně a pokud ty plochy jsou velmi krátké a obtížné má smysl taková letadla vyměnit za značkové Superstoly a to zase jen pokud máte spočítanou ekonomickou návratnost tak drahého letadla. Provozovat taková letadla na ploše delší než 300m vypadá - jemně řečeno - úsměvně… A spíše to svědčí o tom, že si někdo chtěl dopřát velmi drahou a zajímavou hračku, být zajímavý, než, že by takové letadlo potřeboval k dennímu provozu a byl ho schopný využít do maxima a zaplatit amortizaci, pojistky atd...


       Jaké mi z toho plyne ponaučení? Je potřeba se prvně naučit pořádně létat, zvládnout své vlastní osobní limity a ty řádně posunout až na provozní limity letadla, tam kde je demonstruje zkušební pilot a teprve pak lze za pomocí nestandardních technik pilotáže a drobných úprav letadla extrémně zvýšit potenciál již dostupných levných letadel, které stojí do od 200 do 600 tisíc. Pilotům s náletem 50h ročně žádné superstol letadlo nepomůže a to ani takové, které stojí 5 mega! Akorát si budou falešně víc věřit – protože přeci mají to nejlepší skutečné STOL-ové letadlo. Budou si věřit víc, než na co opravdu mají a skončí to opět poškozením velmi drahého letadla. V lepším a vymodleném případě...


 Víte co jsem zjistil za těch 18 let, kdy létám různé jakékoliv další plochy?

       Že na provoz z plochy o délce 236 m v nadmořské výšce 630m mi stačí v sóle i TECNAM P2002 Sierra s 100HP motorem a s vlekací vrtulí Kašpar, a to i za jakéhokoliv trochu letového počasí, na každém povrchu, kdykoliv, kdy jsou ostatní hangáry beznadějně zavřené. Není to tedy letadlem. Je to pilotem! Je to hlavně o znalostech a dovednostech pilotáže, nestandardních technikách pilotáže a o tom, jak je získat, ale také jak si je udržet.
Takže kdo chce umět daleko víc, třeba i s dolnoplošníkem a příďovým podvozkem ví na koho se může obrátit.

Filip Zejda.

Escuela de vuelo del año 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifas de alquiler de aviones y formación de pilotos 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Previsión meteorológica para nosotros.
Odkaz na novinky...

Formación previa al vuelo para pilotos. ON-LINE
Odkaz zde...

Contacto rápido Sólo hablo checo, ruso e inglés.

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Correo electrónico, contacto de pago, número de identificación...