Pilotní průkaz Pilotní licence

Pilotní průkazy, Pilotní licence

      Pokud jste se rozhodli pro získání pilotní licence asi máte své důvody… Ty důvody Vám pomohou určit jakou pilotní licenci potřebujete.

      Někdo se chce naučit létat proto, aby uměl ovládat letoun a létat na daleké cesty i na dovolenou a nechce být svázán stále utahující se byrokracií, protivenstvím neustálých kontrol a rychlostními a jinými omezeními na sinicích. Takový člověk po získání pilotní licence bude mít možnosti obrovského množství svobody, ovšem musí pro to dost udělat. Pokud chce létat i do zahraničí mimo Slovensko potřebuje i dobrou znalost místního jazyka, nebo letecké angličtiny. Létání „stojí“ i nabytí dostatku znalostí, zabere něco volného času a ukrojí i z finančních prostředků.

      Jiný by rád poznal ten blažený pocit létat lidem nad hlavami a vidět svět i s jeho problémy tak malými - jak jen mohou být. Mnoho pilotů se odprostí od pozemských starostí a plně se věnují řízení letadla, navigaci a vzletům a přistáním. Při této činnosti spotřebují veškerou mozkovou kapacitu tak, že ani na myšlenky z jiného prostředí, například z práce, nebo na potíže v rodině nezbývá čas a prostor, tak zvaně si „vypláchnou“ hlavu od starostí a stresu. I to je úžasné a osvobozující! Takoví piloti se obvykle spokojí s licencí pilot ultralehkého letadla a létají sportovně nebo rekreačně. Někdy tito piloti dozrávají a koupí si, nebo pronajímají pohodové letadlo a létají mezi přáteli po republice (cross county flights) na návštěvy a občas si zkusí třeba i nějakou navigační soutěž.

       Mnoho žen chtějí také umět ovládat letadlo, některé, aby podpořili svého muže, když se vracejí z výletů či sletů a předchozí večer byl pro muže příliš náročný z jakéhokoliv důvodu. Pak to raději vemou do rukou samy. Některé proto, aby ukázaly, že mohou  létat stejně nebo i lépe než chlapi. Některé také proto, že rády létají se svým mužem, ale nemají rády pocit, že jsou zcela závislé na muži a pilotování vůbec nerozumí. Vždy myslí na zadní vrátka a chtějí být připravené, kdyby se za letu muži cokoliv přihodilo, či se mu zdravotně přitížilo. Jiné protože je to prostě baví a našly v létání zalíbení.

      Stále více se objevují piloti, kteří nahrazují v části roku, kdy to počasí dovolí automobil letadlem. Jsou to hlavně majitelé různých malých ploch, které si budují v blízkosti svého obydlí. Těch ploch, které nejsou veřejnosti známé, ani nejsou letiště ani plochy pro SLZ- Sportovní létající zařízení, ale jsou to „jakékoliv další plochy“ využívané legálně k leteckému provozu. Těch ploch neustále přibývá. Díky za to všem!

      Je dobré vědět jaký je rozdíl mezi sportovním a rekreačním létáním a ten může být naprosto zásadní. Od toho se již může odvíjet Váš výcvik i když spoustu věcí se v základním výcviku nenaučíte. Abyste se z rekreačního pilota stal sportovním pilotem, potřebujete spoustu času a možností létat soutěže, kde ale také některé věci nejsou z bezpečnostních důvodů povoleny a je potřeba létat i jiné plochy. Další možností je pokračovací výcvik pilota, kde se budete moci naučit to co je zakázáno učit v základním výcviku. Tady si pod dozorem zkušeného instruktora zkusíte vše potřebné a zdokonalíte se v praktikách, které většině rekreačních pilotů přijdou jako nevhodné, zakázané nebo extrémně nebezpečné, neboť je neumí praktikovat.

      Rekreační piloti si většinou půjčují své letadla a létají na výlety od jednoho velkého letiště k druhému, nebo se kochají přírodou. Létají převážně v nejlepším možném počasí. Nevyhledávají silný vítr ani složitější počasí. Rekreačními piloty mohou být i vlastníci letadel, kteří létají z velkých letišť na velká letiště a mnoho toho nenalétají- ztrácejí návyky a dovednosti. Rekreační piloti rádi vozí kamarády v letadle na výlety a různé obhlídky.

     Sportovní piloti většinou připravují na závody a navigační soutěže, nebo mají své speciálně upravené letadla, se kterými mohou přistát téměř všude. Jsou velmi vylétaní a létají často. Létání vždy využívají k vlastnímu sebezdokonalení. Své letadlo považují rovněž za dopravní prostředek a sportovní náčiní stejně jako auto nebo motorku a létají téměř v každém možném – letovém počasí. Horší počasí je pro ně někdy výzvou k zdokonalení svých pilotních dovedností a udržení návyků.

      Převážná většina pilotů je spíše blíže rekreačním pilotům než sportovním pilotům …, jedno mají však společné, létání je pro ně radost.

     Pojďme si tedy říci něco málo o pilotních licencích a pilotních průkazech a k čemu Vás opravňují a k čemu jsou dobré, protože tím co chcete si vybíráte to, jak nákladný a složitý bude i Váš pilotní výcvik a na jakých letadlech, jak složitých a komplexních letadlech budete létat. Komplexní letadlo- stavitelná vrtule za letu, zatahovací podvozek.

Pilot Ultralehkého letadla

     Minimální pilotní licence pro létání po Evropě okolo ČR a v mnoha státech je pilotní průkaz pilota ultralehkého letadla (UL). Odborně, nebo také „odporně“ se „ultralajtu“ říká SLZ čili Sportovní Létající Zařízení. Byly doby, kdy to byly splašené trubky potáhlé plátnem s motorem trabant o objemu 600ccm s vrtulí na přímo bez reduktoru. Jak to létalo je dnešním pilotům těžko sdělitelné. Takové doby byly! Dodnes je v platnosti metodika nácviku poplatná této době, kterou úřady vyžadují. Dnes jsou moderní ultralehká letadla kategorie 600kg srovnatelná s většími letadly typu Cesna 150 a dokonce je i předčí výkony i ekonomikou provozu. Za to můžeme poděkovat LAA - Letecké Amatérské Asociaci, která tímto celou kategorii umožnila posunout daleko za hranice toho, o čem se nám snilo.

     Mezi „nevýhody“ létání na Ultralajtech patří jistá omezení, která ale za celý svůj život jako rekreační pilot možná ani nepocítíte jako skutečné nevýhody nebo omezení, protože by Vás prostě provoz v těchto podmínkách ani ve snu nenapadl. S ultralehkými letadly tedy konkrétně nesmíte létat v noci, v podmínkách známé námrazy a v mracích, kdy nevidíte ven z kabiny. Můžete ale legálně a v pohodlí létat nad mraky, pokud v mezerách mezi nimi vidíte na zem a jste schopni se navigovat srovnávací navigací do pokrytí oblohy oblačností tak, že je půlka různě rozesetých mraků a mezi nimi půlka oblohy bez mraků. Pokud vážíte přes 140kg raději nelétejte kategorii UL a jděte do LAPLU nebo PPL licence, aby jste ultralehké letadlo zbytečně nepřetěžovali. O tom si povíme ještě v kapitole vhodná letadla do letecké školy.

     V některých státech (CH, RO) pilotní průkaz ultralehkého pilota neuznají a trvají na licenci Privátního pilota (PPL) nebo (LAPL). Těch států naštěstí ubývá! V okolí ČR, tedy na Slovensku, Německu, Francii, Polsku a Rakousku není s létání UL žádný problém.

     Zdravotní prohlídka na pilotní průkaz Ultralehkého pilota je velmi jednoduchá. Rovněž nutný stupeň znalostí teorie pro pilota ULL je, řekl bych, výrazně nižší. Je to ideální forma výcviku pro ty, kteří si sami sebou nejsou stoprocentně jistí, nebo nechtějí hned utrácet statisíce za výcvik vyšších kvalifikací, na které potom nemusí vůbec dosáhnout nebo na takovou licenci nedokáží najít a udržet si práci. Piloti s kvalifikací pilot SLZ nemohou vykonávat jakékoliv létání za úplatu vyjma půjčování letadla a instruktorské činnosti ve střediscích pilotního výcviku. Mohou pokračovat v jakémkoliv druhu pilotního výcviku přes LAPL, PPL klidně až k ATPL. Pouze nebudou mít žádné úlevy, nebo někde jen malé úlevy, budou však už umět létat a samotné základní znalosti o létání se naučí dobře a velmi levně a ty pak mohou efektivně využít ve vyšších pilotních licencích a i díky tomu mohou ušetřit, protože se již budou věnovat pouze tomu co je pro ně nutné.

     Obrovskou výhodou pilotní licence ULL je, že můžete řídit nesériový a speciálně upravený letoun, který může mít násobně vyšší výkony než jakékoliv jiné běžně dostupné letadlo, které by jste mohli pilotovat s vyššími pilotními licencemi. Navíc si jako stavitel můžete letadlo i postavit sám a dokonce i dle vlastního návrhu, nebo ze stavebnice. Budete potřebovat pouze dozor k tomu schváleného technika LAA, kterého si můžete sám vybrat. Servis a údržbu ULL letadla pokud to umíte, si můžete zajišťovat také sami.

Pilot s kvalifikací LAPL

    O něco vyšší pilotní licence než UL je LAPL. Je to v podstatě omezený PPL (privátní pilotní licence) daná maximálním počtem 4 osob na palubě a hmotností letadla do 2 tun. S LAPLEM můžete mít maximálně kvalifikaci (VFR night). Visual Flight Rules – To znamená létat za vidu tedy dohledu země v noci. Vydělávat s LAPLEM také nemůžete. Já osobně jsem moc nepochopil proč byla zavedena tato evropská kategorie pilotního průkazu, protože jinde na celém světě není uznávána. Zde Vám stačí Medical class II to je omezená zdravotní prohlídka. A ano jsou zde nějaké nepodstatné úlevy ve výcviku. Pokud vážíte přes 140kg může to být vhodný a ještě cenově dostupný výcvik pilota před kvalifikací PPL. Letadla, která smíte pilotovat s licencí LAPL si nesmíte sám opravovat.

Pilot s kvalifikací PPL

      (Privátní Pilotní Licence s omezením do 8 osob) V základním provedení PPL pilotních kvalifikací jako (VFR night) nepotřebujete Medical class I., ale postačí jednodušší II. Některým pilotům se pak hodí i (IFR) Instruments Flight Rules výcvik, tedy výcvik létání podle přístrojů, kdy mohou létat i v oblačnosti právě podle přístrojů, protože není vidět zem a horizont. Pokud k tomu mají příslušně vybavené letadlo a kvalifikace. Na lety IFR již je nutná zdravotní prohlídka Medical Class I. A ta se v CZ provádí včetně pro mne nesmyslných testů na krátkodobou paměť v rámci psychotestů. To může být pro někoho obtížné. I pro mne bylo. I s PPL nesmíte stále létat za úplatu a vydělávat si tím kromě instruktorské činnosti a pronajímání letadel. PPL licence je vhodná jako základní licence pro ty, kteří jsou rozhodnuti si létáním vydělávat a nemají na výcvik ATPL přímo- jdou tedy cestou modulového výcviku přes jednotlivé pilotní licence PPL- CPL- ATPL.

      Leckdo by se rád stal pilotem na plný úvazek a rád by létal pro lidi ať už jako pilot dopravního letadla s pasažéry, nebo by rád létal s placeným nákladem – to když nemusí moc lidí okolo sebe a nechce řešit jejich problémy. Někdo je naopak sociální a schopen přenést větší břemeno odpovědnosti za ostatní tím, že se stane instruktorem létání, ten má jistou výhodu, že je většinou stále u domova se svou rodinou.

     Už v této fázi by mělo přijít jisté varování. Velmi dobře si promyslete zda opravdu bytostně toužíte být pilotem, který létá za peníze, zjistěte si jak to skutečně funguje v této branži a jaká jsou omezení. Mnoho pilotů neudrží své rodiny a vztahy se jim rozpadají… (podobně jako u řidičů kamionů)

      Pokud jste se rozhodli pro modulový výcvik až k ATPL, můžete vždy vzít včas zpátečku a pracovat s tím co už máte.

      Letadla, která smíte pilotovat s licencí PPL, si nesmíte sám opravovat, pokud nejste certifikovaný k tomu určený technik. To znamená, že s každou drobnou závadou strávíte v servisu, kde utratíte spoustu peněz.

Pilotní kvalifikace CPL

     Někdo se spokojí s další následnou licencí obchodního pilota (CPL) a pak je buďto na volné noze, nebo aeroklubovým pilotem ve volných chvílích, či zaměstnaným pilotem na plný či částečný úvazek, nebo dohodu u společnosti s tím, že dělá vyhlídkové lety, vlekání transparentů, vyhazování návnad pro vzteklé lišky, trávení komárů, vápnění, popřípadě práškování či hasičský dozor. Takoví lidé jsou ti praví dříči letectví. Tito piloti jsou držiteli minimálně CPL licence a jejich vědomé kroky, pokud jim to zdraví, finance a rodinné vztahy umožní, vedou k metě nejvyšší, získání ATPL (licence dopravního pilota), která je jim ještě vzdálená v podobě minimálně 1,5 milionu korun do typovky na dopravní letadlo a mnoha potem vydřených a nalétaných hodin, včetně dalšího a ne zrovna lehkého studia. Ne vždy však na ATPL dosáhnou.

     Jejich práce je srdeční záležitostí každého jednoho z nich, je nádherná, ale mnohdy únavná a velmi komplexní. Často z lásky k létání musí dělat mnoho povolání, včetně utajených oprav svých strojů, nebo okolního příslušenství, aby vůbec mohli létat. Samotné létání pak tvoří asi jednu desetinu až pětinu jejich celkové práce včetně časově náročného dojíždění do práce.


Licence ATPL je nejvyšší pilotní licencí, kterou můžete mít.

     Pak pracujete jako pilot dopravního letadla. Pokud ovšem si vás dopravní společnost ve velmi přísných pohovorech a zkouškách vybere. Jste předmětem mnoha omezení, musíte investovat do vzdělání něco kolem 2 milionu a vůbec není zaručeno, že dostanete práci. V krizi z Vás bude možná skladník, tak jak jsme mnohdy viděli v době PLANDEMIE COVIDU. Co vlastně mimo řízení dopravního letadla ve skutečnosti dobře umíte, aby jste se tím mohli živit, když Vám létání nevyjde? I pokrývač je na tom mnohem lépe a nemusel dát miliony do vzdělání. Takže pak, pokud budete chtít zůstat v oboru, budete se prodávat a podbízet, chodit na konkurzy atp. Jen ti nejlepší, nejvzdělanější, nejbystřejší ale zároveň i ti „nejohebnější pod firemní kulturou“ dostanou dobře placenou práci na druhém sedadle a někdy po letech, jindy po desítkách let se možná stanou kapitány letadel. Pak létají jako otroci vzdušného autobusu (AIRBUS) z bodu A do bodu B, podle instrukcí dopravce svázáni neuvěřitelným množstvím předpisů postupů a omezení. Tady už víte co přesně chcete, víte co to stojí a uděláte pro to vše. Pak si Vám i občas pěkná letuška na klín sedne, pokud o to stále stojíte. Když se zadaří být kapitánem je to dobře placená práce a zasloužíte si srdečnou gratulaci. Jinak jste stálý čekatel na vytoužené místo…

      Poznal jsem i několik "pilotů" ve výcviku, kteří si v osobním životě potřebovali cosi dokázat, ze začátku jsou k nerozeznání od ostatních. V určité době, okolo prvních sólo letů, jim dojde, že jsou schopni samostatně létat a že tedy dokázali to co chtěli. Zjistili, že jsou stejně dobří jako ostatní! Bohužel po tomto poznání jejich zájem o létání opadá až nakonec uvadne. Každopádně jim držím palce, protože dokázali co chtěli a jejich další život bude o to kvalitnější, zejména pustí-li se do větších výzev. V případě tohoto typu pilotů je dobré zvolit výcvik ULL, protože Vás bude stát nejméně a nejdříve se dostanete k samostatnému létání bez instruktora vedle Vás a tím velmi rychle zjistíte, že na to máte! Velmi se Vám uleví a nebude to drahé.

     Pokud Vaše životní cesty vedou do kokpitu komerčního letadla, začínáte rozhodně s PPL nebo integrovaným kurzem ATPL a zdravotní kvalifikací Medical class I. Bez toho Medicalu první třídy, který může být i obtížný na získání, to nejde! Prohlídka na Medical I. trvá v Praze dva dny. Bez jeho získání zapomeňte na kariéru dopravního pilota a vyšších kvalifikací jako IFR k PPL nebo CPL.

     Pokud jste posoudili sami sebe a víte co Vás k létání táhne a co byste chtěli, máte potřebnou zdravotní prohlídku, můžete se poohlédnout po letecké škole, nebo soukromém instruktorovi, který by pro Vás byl vhodný.

     Mnoho lidí - mnoho názorů a hlavně jiné zájmy a i zisky z toho plynoucí pro letecké školy, instruktory, majitele letadel! Každý Vás bude přesvědčovat, že ten jeho směr, či letecká škola nebo jeho letadlo, nebo náš instruktor je mnohem lepší. Povíme si něco o komerčních školách a i o aeroklubech a i o samotných instruktorech. Pokusil jsem se o maximální objektivitu, takže u každé školy najdete ty lepší i stinnější stránky. Je jisté, že tato objektivita se shledá s kritikou z mnoha stran, na to nehleďte...

     Vy jste ti, kteří rozhodují. A tato kniha Vám má pomoci si správně vybrat a vyhnout se potížím i zbytečně vysokým nákladům, čtěte pozorně a hledejte to nejlepší pro Vás. Jen tak vše půjde rychle a s přiměřeným vloženým úsilím.

Filip Zejda

Escuela de vuelo del año 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifas de alquiler de aviones y formación de pilotos 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Previsión meteorológica para nosotros.
Odkaz na novinky...

Formación previa al vuelo para pilotos. ON-LINE
Odkaz zde...

Contacto rápido Sólo hablo checo, ruso e inglés.

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Correo electrónico, contacto de pago, número de identificación...