Létej pomalu a nízko!

CZ and EN version.

CZ: Filípku létej pomalu, nízko a opatrně
říkávala má babička vždy, když jsme se loučili. Ano budu Babi! Babička byla moudrá žena, sice o létání až tak moc nevěděla, ale nevědomě tušila co je pro jejího vnuka dobré...


Létat pomalu a nízko má své kouzlo hlavně u vzletu, přistání, opakovaného přistání nebo na jakýchkoliv obtížných plochách s využitím přízemního efektu. To by jste se milí piloti divili, kolik pilotních žáků, ale i již vycvičených pilotů se bojí – a skutečně bojí srážky se zemí nebo s překážkou!


Abych tyto jejich strachy odstranil a naučil je kouzlo dosud nepoznaného musím je nutit létat nízko nad zemí po téměř celé délce velmi dlouhého letiště. Jinak to legálně nejde! Musí se naučit přiblížit nad pádovou rychlostí do přízemního efektu, tam provést přechodový oblouk do výšky cca 0,2-1m nad povrch země a průběžně nastavovat přípust motoru a vymezit si řízení tak, aby pilot takto nízko letíc přežehlil skoro celé letiště až do mého pokynu. Tady poznáte jak zoufale málo z již vycvičených pilotů umí nastavit vše ihned tak, aby byli schopni letoun udržet v nezpomaleném rovnoměrném letu v přízemním efektu po několik stovek metrů.


Ti nejlepší umí roztočit kola o trávu, aniž by se dotkli země, udržet potřebnou rychlost na požadované vztlakové mechanizaci a umí s tím vším včas a efektivně pracovat s předstihem před blížící se překážkou, kterou bravurně na přebytku výkonu přeletí, aby se zase mohli snést do původní výšky půlmetru a cvičení opakovali.
Většina pilotů však bohužel neumí precizně řízeně pracovat s přízemním efektem současně s přípustí a výchylkou směrovky a současně vymezovat boční vítr, aniž by se jim letadlo nevzneslo nad jeden metr od země od konce pneumatiky, nebo hůře se jim letadlo neprosedlo! Když se vám letadlo prosedne do vodní škarpy s potůčkem, tak jste skončili s létáním – ten den určitě. Vlastně oni to ti piloti umí, ale jen tak jak je to naučili – tedy ve zpomalujícím letu s postupně natahovaným úhlem náběhu až dojde k prosednutí a doběhu. Nikdo je – k jejich škodě neučil nízký, pomalý ekranoplánový přízemní let...


Pokud provádíte vzlet na jakékoliv další ploše, kde je TOR – (délka pro rozjezd) rovná nebo delší požadavku pro zatížený letoun, nastavené vztlakové klapky, nadmořskou výšku a okolní teplotu, můžete jako TOD ( celková délka vzletu přes 15m překážku) použít i jiný povrch – nezpevněný, podmáčený, s dírami po prasatech, vodní povrch, s kanály, s vysokou sněhovou nadílkou za předpokladu, že precizně ovládáte let v přízemním efektu – tedy pomalý a nízký let! Samozřejmě to opačně platí i pro přistání. Videa jak lze přistát s letadlem přes vodu na ostrově jste už asi viděli. ( v ČR mimo soukromý pozemek nelegální)


Skutečně jen málo pilotů umí využívat přízemní efekt ( do poloviny rozpětí křídla) k efektivnějšímu a kratšímu přistání, vzletu přes překážku, vzletu v nehostinných podmáčených a jinak neupravených plochách přes kameny a klády a keře, či k rozletu přes další pole, pokud je venku horko a mají přetížené letadlo, nebo nedostatečně výkonný motor či zoufale malou vrtulku. A považte kolik by to zachránilo pilotů i s jejich pasažéry!


A vlastně jen velmi málo pilotů dokáže předjímat a využívat terén dopředu s předstihem s uvědoměním si všech okolních nouzových ploch, jejich směrů, povrchů a turbulence za překážkami jako jsou stromy, lesní hrany a kopce či hory a současně se vyhýbat stožárům elektrického napětí tak jak to uměli naši váleční piloti a později práškaři. Zdá se, že jsou tyto techniky zapomínány a umírají s těmi, kteří je precizně uměli – alespoň v civilním letectví to tak vypadá.


Další deviza dokonalého zvládnutí řízeného pomalého letu v přízemním efektu je, že kdyby jste z nějakého nouzového důvodu museli nelegálně podlétnout elektrické vedení, tak Vám to nevyplave a neškrtnete si směrovkou o dráty pod el. napětím. ( v ČR nelegální)


Až Vás někdy napadne ono výsměvné „ létej pomalu a nízko“vzpomeňte si prosím na tento příspěvek a pomyslete co vše ještě neumíte a nechápete, ale z neznalosti Vám to připadá báječně směšné, přestože by to mohlo zachraňovat zdraví a životy i Vaše letadla…
Filip Zejda


https://www.youtube.com/watch?v=Ma12dhfVdyc


EN: Phillip, fly slow, low and careful
my grandmother used to say every time we said goodbye. Yes, I will, Grandma! Grandma was a wise woman, she didn't know that much about flying, but unconsciously she knew what was good for her grandson...


Flying slow and low has its charms especially on take off, landing, re-landing or any difficult surfaces using ground effect. You'd be amazed, dear pilots, how many student pilots, and even already trained pilots, are afraid - and really afraid - of hitting the ground or an obstacle!


To remove these fears and teach them the magic of the previously unknown I have to make them fly low to the ground for almost the entire length of a very long airfield. There is no other legal way! They have to learn to approach above stall speed to ground effect, make a transition arc there to about 0.2-1m above the ground surface and continuously adjust the engine allowance and define the controls so that a pilot flying this low will fly over almost the entire airport until I instruct them to do so. Here you will see how desperately few of the already trained pilots can set everything immediately so that they are able to keep the aircraft in un-slowed steady ground effect flight for several hundred metres.


The best ones can spin the wheels on the grass without touching the ground, maintain the necessary speed on the required lift, and can work all this in time and efficiently in advance of an approaching obstacle, which they will bravely fly over at excess power, so that they can again descend to the original height of half a metre and repeat the exercise.


Unfortunately, most pilots can't precisely control the ground effect with simultaneous rudder allowance and deflection while defining crosswinds without their aircraft lifting more than one metre off the ground from the end of the tyre, or worse, without their aircraft spinning out of control! If your plane sits in a water ditch with a creek, you're done flying - that day for sure. Actually, those pilots know how to do it, but only the way they were taught to do it - that is, in decelerating flight with a gradually stretched angle of attack until the stall and run out occurs. Nobody taught them - to their detriment - the low, slow, ekranoplan ground flight...


If you are performing a takeoff on any other surface where the TOR - (length for running with take-off) is equal to or longer than the requirement for the loaded airplane, flaps set, altitude and ambient temperature, you can also use other surfaces as TOD ( total takeoff length over 15m obstacle) - unpaved, waterlogged, with pig holes, water surface, with canals, with high snow cover provided you precisely control the ground effect flight - i.e. slow and low flight! Of course, the reverse is also true for landing. You've probably already seen videos of how to land a plane over water on an island. ( illegal in the Czech Republic outside of private property)


Few pilots really know how to use the ground effect (up to half wingspan) to land more efficiently and shorter, take off over an obstacle, take off in inhospitable waterlogged and otherwise unprepared areas over rocks and logs and bushes, or to take off over another field if it's hot outside and they have an overloaded plane or an underpowered engine or a desperately small propeller. And consider how many pilots and their passengers that would save!


And in fact very few pilots can anticipate and exploit terrain ahead of time with an awareness of all the surrounding emergency areas, their directions, surfaces and turbulence behind obstacles such as trees, forest edges and hills or mountains while avoiding power poles as our wartime pilots and later crop dusters were able to do. These techniques seem to be forgotten and die with those who knew them precisely - at least in civil aviation it seems.


Another virtue of perfect mastery of controlled slow flight in ground effect is that if for some emergency reason you had to illegally trip a power line, you wouldn't get away with it and pinch your rudder on live wires ( illegal in CR).
When you ever think of that derisive " fly low and slow"please remember this post and think of all the things you still don't know and understand, but out of ignorance find wonderfully ridiculous, even though it could save health and lives and your aircraft...


Filip Zejda

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...