Vzlet a přistání s prasklou pneumatikou aneb nestandardní techniky pilotáže jako když najdeš

 Na některé Facebookové skupiny jsem cvičně umístil kvíz, který je celkem jednoduchý. Výsledkem bylo  něco přes 100 nelibých komentářů od různých pilotů, avšak nikdo, až na dvě skvělé vyjímky nedokázali situaci s přistáním dle zadání vyřešit. Nechci psát o tom  jestli máme či nemáme a jakou máme či nemáme úroveň vycvičenosti - to mi nepřísluší. To nechám jiným. Zajímají mne pouze mí klienti a mí žáci.  Mohu jenom vyzdvihnout, že dva piloti ze sta přemýšlí o dané situaci tak, že by ji dokázali alespoň nějak kloudně vyřešit.  Pojďme tedy k zadání:


Kvíz pro zkušené piloty
Je dáno: Dolnoplošník typu Bristell, Sierra, Alto, elektricky nastavitelné klapky, Motor Rotax 912 ULS 100HP, za letu stavitelná třílistá vrtule Kašpar. CENTRÁLNÍ OVLÁDÁNÍ OBOU BRZD NA OBOU KOLECH JEDNOU PÁKOU. Venkovní teplota 3 st.C, 550m AMSL Aktuální hmotnost 470kg ( letadlo +pilot+palivo+náklad), jste stovky kilometrů od civilizace, přistáli jste a pokochali se přírodou, nalovili jste ryby v čisté řece, je k večeru a okolo jsou vlci a medvědi a Vy vypadáte jako chutné sousto! Přijdete k letadlu a zjistili jste prasklou pneumatiku a i duši na hlavním pravém podvozku u letadla s příďovým podvozkem. Nechcete být pochoutkou divokých šelem. Jak z této šlamastyky ven a jak se dostat zdravý domů?


Vzlet s prasklým kolem praktický příklad.
Atypická prasklá duše a prasklý plášť o rozměru 5-5.00 a daleko široko nikdo. Plášť ani duši se zahnutým ventilkem nelze snadno sehnat ani v civilizaci. Nemáte čas naplnit duši říčním pískem, ani hlínou, do setmění zbývají sotva dvě hodiny. Nejbližší plocha na přistání má délku 236m a šířku 20m, je v 2050Ft AMSL ve směru 18 a 36, končí lesem a dnes tam fouká 40km/h stabilně v nárazech více v přízemní vrstvě do 10m AGL z 270 st., ale je tam servis i náhradní kolo, ubytování a teplá večeře a milá žena s dětmi čekající na Váš úlovek ryb.


Postup vzletu:
1. Natočit ručně letoun proti větru.
2. Vysunout maximální vztlakové klapky. Vrtule na vzlet. Motor Rotax 912 ULS 5800 RPM.
3. Urychlit letoun k rychlosti na „odtržení“ a udržet směr vzletu. ( Rychlost odtržení je nižší, než rychlost odpoutání. Ve všech leteckých školách a v teoriích a testech se hovoří pouze o odpoutání, až na výjimky. )
4. Udržet letoun v nejnižším možném přízemním letu do rychlosti „odpoutání“ pomocí úhlu náběhu a vysunutých klapek se kterými manipulujete podle okamžité potřeby a nejlépe přímo proti větru, nebo využít "kurzovou" ne "zatáčkovou" metodu kvůli vyššímu vztlaku a vyhnutím se překážkám.
( V co nejnižším možném přízemním letu znamená udržet kolo levého hlavního podvozku cca 10cm nad zemí,pravé o chlup výš. tedy let v maximální složce a maximálním využití přízemního efektu, který se exponenciálně s rostoucí výškou ztrácí a až asi do poloviny rozpětí křídla, kdy zcela zanikne.
5. Po dosažení rychlosti odpoutání zrychlovat letoun v přízemním efektu s postupným zavíráním vztlakových klapek na 15 st. Udržovat rychlost Vx pro přestoupání překážky, nebo vyhnutí se jí bočně.
Právě jsme si popsali vzlet.


Po 200km letu v divočině musíte také přistát na nejbližší ploše se servisem.Vzlet a přistání se za stanovených podmínek ( mimo přeletové vzdálenosti) skutečně udál. bez dalšího poškození letadla.


Otázka na Vás milí piloti:
Dokážete popsat úplné přistání do zastavení? Krok po kroku? Úkon po úkonu? Tak aby se nic dalšího nerozbilo? Kdo to dokáže zcela a bezezbytku popsat až do úplného zastavení letounu, popíše to do dnešní půlnoci a bude první kdo to přistání bezezbytku popíše, má se mnou půlhodinu létání zdarma. Prosím nedávejte sem příspěvky, že to nejde nebo jiné o tom co jsem si vzal nebo nevzal. Pojďme využít prostor k plodné diskuzi o létání z jakýchkoliv dalších ploch a sebevzdělávání jak pracovat s problémy které nás mohou potkat. Děkuji Vám všem.


Zkuste se sami zamyslet jak by jste danou situaci s přistáním řešili, zavřete oči, dál nečtěte a přemýšlejte!


Řešení kvízu přispěvatelem Jan Karas:
Tak já se teda o tu půl hodinu pokusím [

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...