DREAMTRAINER FZ ultralight 600kg STOL, trvalá cestovní rychlost 220km/h

 

DREAMTRAINER FZ – ultralight STOL 600kg. Velmi výkonné letadlo se STOL vlastnostmi a současně s cestovní rychlostí 220km/h. K prodeji pro klienta, který chce létat z krátké louky u svého domu k pracovním cestám v ČR i zahraničí cestovní rychlostí 220km/h a chce přistát a vzlétnout na každé krátké jakékoliv další ploše. Toto letadlo je pro pilota který chce operovat mimo letiště.


Představte si letadlo svých snů: letadlo se STOL vlastnostmi, které přistane a vzlétne na 150m louce za domem na zahradě. Letadlo jehož stoupavost a klesavost umožní provoz z louky uprostřed lesa. Letadlo létající trvalou cestovní rychlostí 220km/h. Letadlo, které při tom všem uveze dva stokilové dvoumetrové chlapy a ještě současně bez překročení maximální vzletové hmotnosti MTOW 600kg s nimi ulétne až 860km. Letadlo, které má dolet přes 1000km na plnou 120l nádrž paliva. Letadlo, kde si můžete užívat horké letní dny  s otevřenou kabinou za letu širokou 1300mm. Letadlo jehož motorové díly jsou v cenové relaci vozu nižší střední třídy a jsou  dostupné v nejvyšší kvalitě všude na světě. Letadlo které je lehce opravitelné a každá jedna kovová součást trupu, nebo křídel může být vyměněna.  Letadlo jehož motor umí opravit v každém servisu VW, Škoda, Seat po celém světě! Letadlo u kterého si můžete zvolit svou  vysněnou avionikou a přesně definovat barvu a grafické ztvárnění povrchu letadla, aniž by letadlo nabylo na hmotnosti přestříkáním přes původní barvu. Že takové nové letadlo neexistuje?

Ale existuje!


Letoun DREAMTRAINER FZ

       Toto letadlo umí vše co jsem zmínil,  postavil jsem ho sám pro sebe a už od začátku jsem do něj implementoval své sny a požadavky i nejpokročilejší technologie dostupné na trhu a vlastně i ty, které se teprve vyvíjely a dosud nejsou dostupné. Vycházel jsem ze svých dovedností a znalostí pilota provozující desetiletí několik letadel na nejkratším „letišti“ ve střední evropě o délce 236m, v nadmořské výšce 635m podél hrany lesa s neustálými turbulencemi od převládajícího větru vanoucího převážně kolmo na les. Provozoval jsem letadla při všech meteorologických situacích, které jen trochu umožňovaly létání, včetně létání na sněhu. To jsou hlavní důvody, které spolu s praktickými znalosti z létání, daly vznik letounu DREAMTRAINER FZ s vlastnostmi, které sérioví výrobci letadel neumí. I kdyby věnovali tisíce hodin vývoje a výzkumu tak se jim takové letadlo v sériové produkci nevyplatí vyrábět, protože by takové letadlo bylo pracné a velmi, velmi drahé a jen pro úzkou skupunu pilotů, kteří by si jej mohli dovolit. Nehledě k implementaci nových technologií a zaškolování zaměstnanců.


Větší ovladatelnost letadla, vyšší výkony

          Toto letadlo Vám umožní zefektivnit Vaše dovednosti tam, kde by sériové letadlo selhalo! Díky tomu se ostatním můžete jevit vyjímečným pilotem. Ne, že by takové letadlo někteří velmi zdatní stavitelé, kteří jsou zároveň zkušenými zalétávacími piloty letadel, nedokázali zreplikovat. Jde o to, že takové letadlo postavené na zakázku bude trvat dlouho vyrobit a bude násobně dražší, 2x dražší než sériově vyrobené letadlo, které v základní konfiguraci s motorem ROTAX 915 is o výkonu 141Hp startuje kolem 3 milionů Kč. Otázka je, zdali bude někdo umět postavit na zakázku za letu stavitelnou vrtuli velkého průměru a přesně k výkonu a kroutícímu momentu daného motoru a kolik bude taková vrtule stát.

           Celokovový  letoun DREAMTRAINER FZ je postaven ze sériově vyráběné stavebnice ROKOAERO na základě letadla NG-6 VIA, 600kg, s prodlouženými křídly. Původní koncepce letounu je stejná, nebo velmi podobná jako u letounu Bristell a byla navíc modifikována a výrazně vylepšena co se týká ovladatelnosti letounu v nízkých přistávacích rychlostech, schopnosti odolávat vyšší boční složce větru.

          Celé letadlo bylo už zprvopočátku spočítáno, konstruováno a postaveno tak, aby mohl být zavěšen těžší ale výkonnější motor  1.2 TSI o výkonu 144HP s za letu stavitelnou vrtulí velkého průměru o hmotnosti  až 15kg. Centrum of Gravity, těžiště (CG) je v optimálních hodnotách. Letadlo je nezáludné,  má o něco vyšší reakční moment, to je  eliminovám vyosením motoru. Gyroskopický moment u za letu stavitelné vrtule "Zejda 1", o průměru 2066mm a hmotnosti pouhých 10.3Kg je podobný jako u běžných menších vrtulí díky správně rozložené hmotnosti podél uhlíkových listů vrtule s okovanými náběžnými hranami nerezovou ocelí.


          Výkon čtyřválcového řadového motoru s přímým vstřikem a turbodmychadlem označeného 1.2 TSI kód motoru CBZB je po úpravě 120HP až 144 HP a  400Nm na výstupní vrtulové hřídeli. Výkon motoru záleží na  průměru vrtule,  jejím nastavení, počtu listů a  nastavených  provozních otáčkách motoru. S malou vrtulí bude mít motor větší otáčky a bude podávat vyšší  "relativní výkon" ale na nižším kroutícím momentu - viz graf výkonu a momentu. Motor s větší vícelistou vrtulí o průměru 2066mm provozovaný na nejvyšším kroutícím výkonu motoru tedy v rozmezí 2300-4300RPM motoru podává srovnatelné výsledky jako s menší vrtulí na vysokých otáčkách ale navíc při nižší spotřebě a s menším opotřebením motoru při vyšší životnosti motoru a současně s nižší hlukovou zátěží!  To je ten tah na branku!

Graf výkonu a kroutícího momentu ze zkušebny:


             Letoun DREAMTRAINER FZ jsem upravil pro sebe tak, aby měl vyvážené vlastnosti a provozuji ho na 120HP vzletového výkonu, tím že základní nastavení za letu stavitelné vrtule je hrubší než by mohlo být a to nedovolí motoru podat vyšší výkon a roztočit ho do vyšších otáček. ( dle respektování  norem pro UL letoun 600kg , kde smí být využit maximální výkon motoru 120hp)  s velkou za letu stavitelnou vrtulí „ZEJDA 1“.  Pokud bych nedodržel pravidla, pak maximální vzletový výkon ověřený zkušební praxí při záletu je až 130HP při 4600RPM s vrtulí Zejda 1. Při vzletu  motor dává  400Nm a 2300RPM na vrtuli což je dáno pouze touto dvoumetrovou za letu stavitelnou vrtulí ZEJDA1 a jejím základním nasavením.


Lze nastavit i výkon motoru 144HP při 175Nm na přání.

            Pokud budete preferovat vyšší výkon až do 144HP můžete změnit průměr vrtule, ztratíte ale výhody vyváženosti celku pohonné jednotky a ovladatelnosti letadla na malých rychlostech a sníží se životnost motoru. Letoun bude i hlučnější. (Tato volba už je na novém majiteli, popřípadě v jiném státě, kde není omezen výkon motoru předpisem tak jako u nás.)


Letoun je vybaven za letu hydraulicky stavitelnou třílistou vrtulí "Zejda 1" o průměru 2080mm a hmotnosti 10.5kg navrhnutou,  spočítanou, vyrobenou a provozně ověřenou zkušebními lety na tento letoun a tento motor.


Vyvážená pohonná jednotka

       Vrtule "Zejda 1" spolu s motorem 1.2 TSI 144HP  dává vyváženou pohonnou jednotku a ta umožní maximalizovat využití kroutícího momentu motoru již od nízkých otáček 2300RPM až do 4200RPM kdy motor dává na výstupní sekundární hřídel 400Nm což dále umožňuje:


1. Vysoké zrchlení v nulových a nízkých rychlostech a STOL vzlet i z podmáčených ploch velký disk urychleného proudu vzduchu zvyšuje vztlak i při nízkých brychlostech.

IFrame

2. Okamžité stoupání bez rozletu.( pro zkušeného pilota)
3. Vysokou trvalou cestovní rychlost 220km/h ve FL 40
4. Vysokou manévrovatelnost díky zvětšené směrovce s rohovým odlehčením a velkému disku urychleného proudu vzduchu na ocasní plochy. Ocasní řídící plochy jsou v urychleném proudu vzduchu o průměru zhruba 2m a tedy plně ofukované mají vyšší autoritu od disku vrtule s plošným obsahem 3,39 metru čtverečního což je o cca celý jeden metr čtvereční větší plocha než u běžné vrtule s průměrem 1720mm!

5. Ekonomický let cestovní rychlostí 140-160km/h při velmi nízké spotřebě paliva  cca 10-13 litrů/h a nízkých otáčkách motoru kolem 2800-3000RPM což je 1400-1500 otáček velké dvoumetrové za letu stavitelné vrtule.

6. Velmi krátké přistání – lze brzdit vrtulí nastavením na velmi malý úhel a volnoběžné otáčky motoru jsou  pouhých 800 RPM. - porovnej u Rotax 915is, kde jsou volnoběžné otáčky od výrobce motoru doporučeny na minimálně 1400 RPM - to souvisí s malým kroutícím momentem motoru Rotax v nízkých volnoběžných otáčkách. Tedy motor i na volnoběh u Rotaxu 915is stále táhne přes vrtuli letoun do předu a zbytečně prodlužuje přistání! Motor 1.2 TSI na volnoběh netáhne, ale  letoun brzdí odporem disku dvoumetrové vrtule!

7. STOL přistání. Pro lepší manévrovatelnost letounu při nízkých přistávacích rychlostech 80-90km/h je letoun vybaven zvětšenou směrovkou s rohovým odlehčením a ručně ovládané vztlakové klapky s výrazně vyšší hodnotou výchylky až 50stupňů. Navíc krádkodobé ofouknutí  vrtulí o průměru 2m ofoukne podstatně výrazněji výškovku i směrovku větším objemem vzduchu.

IFrame

Palivová instalace
         Palivové nádrže jsou v křídlech v těžišti letounu s objemem 2x 60l. Dohromady na 120l paliva. Dolet cca 1500-1680Km dle zvolené požadované cestovní rychlosti 160 až 220 km/h. Letadlo je vybaveno jedním, benzinovým tlakovým čerpadlem, třemi palivovými filtry a dvěma ventily na přepínání nádrží a na příčné vyvažování letadla za letu pomocí paliva. ( Stejný systém přepínání nádrží jako u letounu Tecnam P 2002 Sierra.)


Kabina pilota, nastavitelná sedadla i nožní pedály!

           Letadlo má  velmi  velkou pohodlnou  a odsouvatelnou kabinu s vnitřní šířkou 1300mm. S  plně otevřenou kabinou lze létat do rychlosti 140km/h. Kabina má aretaci proti nechtěnému odpadnutí, nebo odsunutí přes stanovenou mez. S částečně otevřenou kabinou lze létat do rychlosti 180km/h. Kabina musí být při vzletu a přistání na náročných a krátkých plochách, kdy se přiblížení provádí na nižších rychlostech pod 110km/h zavřena a zajištěna kvůli produkci úplavu za kabinou. Kabina je upravená a přizpůsobená z letadla Tecnam P 2002 Sierra.

Obě sedačky  mají pevný podsedák čalouněný imitací kůže a polohovatelné opěradlo čalouněné imitací kůže s povoleným rozsahem posunu cca 200mm po šesti přednastavených polohách. Rovněž pedály nožního řízení jsou polohovatelné v rozsahu cca 70mm. Letadlo je přizpůsobitelné každému pilotu. Řízení křidélek a výškovky je ovládáno dvěmi  kniply  u pilota i u kopilota.

Toto letadlo je vhodné pro velké, těžké  a dlouhé piloty.


Bezpečnostní ocelový rám za kabinou

          Za kabinou  a podél kabiny je ocelový nerezový bezpečnostní rám velké výšky profilu! Viz foto.  V případě převrácení letounu nedojde ke zborcení kabiny v oblasti hlavy a ramen.Toto bezpečnostní opatření jsem vyžadoval pro létání v nehostinných a turbulentních podmínkách pro svou záchranu. Letoun může být za příplatek dovybaven bezpečnostním záchranným raketovým padákovým systémem.
      



Výkony letounu

        Prázdná hmotnost letounu je užasných 360kg! Legálně  tedy uveze dva 100kg chlapy a 54 l paliva a s tím dolétne 864 km za bezvětří. Trvalá cestovní rychlost bez aerodynamických krytů kol ( které tam nemám, abych mohl přistávat i na neupravených plochách) je při použití BA95 220km/hod. V případě plně naloženého letadla na MTOW 600kg pak 200km/h. S použitím paliva Verva 100 oktanů se cestovní  rychlost zvyšuje na 220/km v hodině.

       Letoun je krátkodobě schopen letět i 250km/h v horizontu. Avšak pouze asi 5-7 minut ve FL 40 pak dochází již k přehřívání provozních kapalin nad stanovenou mez.

Maximální nepřekročitelná rychlost letadla je 290km/h.

        Délka vzletu pro průměrného pilota přes 15m překážku je 183m a délka přistání je 195m. Tato hodnota byla zjištěna nezávisle technikem pro třílistou na zemi stavitelnou vrtuli o průměru 2000mm. Po mém zaškolení budete schopni vzlétnout a přistát na 150m s za letu stavitelnou vrtulí která je nyní nově instalovaná ( viz videa vzletu a přistání)


Elektrická instalace, vybavení

        Letoun má poziční diodová světla s majáky na směrovce je další diodový maják. Letoun je bez  barvy připraven k nástřiku dle požadavků nového majitele.   

        Vnitřní vybavení letadla je spatanské- minimalizované pro dosažení nejlepších možných letových výkonů a doletů a aby letadlo zůstalo lehké.

        Letoun je vybaven EFISem umělým horizontem HORIZON 80 s funkcí ukázání a navedení na nejbližší letiště v ČR včetně směru, vzdálennosti a předpokládaného času  a zvukovou signalizací pádové rychlosti!

        Dále je vybaven mechanickým kvalitním rychloměrem, váriometrem, a výškoměrem, intercomem a radiostanici ICOM s rozsahem 8.33 a  elektronickým palivoměrem současně se dvěma mechanickámi ukazateli stavu paliva pro každou nádrž jeden. Vše je provedeno tak, aby si nový majitel mohl letoun personifikovat a dovybavit dle svého přání a požadavků! Součástí letadla je vyhřívaná pitotova trubice.

        Nový majitel dostane k letadlu knihu jak jsem si postavil letadlový motor konverzí z automobilového včetně elektrického schéma zapojení motoru, popisu výroby reduktoru, výrobních výkresů všech reduktorových částí motoru a  pokyny k údržbě a provozu motoru a letounu. Majitel tak bude na základě knihy schopen cokoliv reprodukovat - pouze pro své účely, či si sám opravit.

       Knihu ani letovou příručku neposílám! Je k nahlédnutí u mne!

       Letoun nebyl nikdy havarován a nelétal v letecké škole! Používám ho jako praktický demonstrátor vývoje svých konverzí motorů a různých výkonů a k nim přiřazených různých vrtulí různých průměrů , pro zjišťování zrychlení a dosahování maximálních  cestovních rychlostí přes 250km/h. Letoun je prakticky nový, létaný  mnou za účelem zkušebních letů. Nálet zkušebním pilotem cca 150h. Motor je nový, a má nálet pouze cca 50h. Viz vývoj:https://www.letecka-skola-vysocina.cz/text/detail/163

Do letadla lze ještě udělat zakabinová boční okénka. Letoun kze dovybavit záchranným raketovým systémem, autopilotem a kvalitní GPS.


 Další videa:

Let trvalou cestovní rychlostí  220km/h

Vzlet DREAMTRAINER FZ

Přistání DREAMTRAINER FZ


Výhody letadla:

        Letadlo je celokovové, v případě poškození jakéhokoliv dílu na letadle je možné ho nahradit. U kompozitových letadel se mění celá křídla, nebo trupy!

        Letadlo má zesílenou a zkrácenou přední podvozkovou nohu která umožňuje vzlet ze zatáčky a přistání zatáčkou jako pokročilé techniky pilotáže pro STOL operace. ( To můžete vidět na přiložených videozáznamech.)

       Výkon motoru 1.2 TSI 144 HP je porovnatelný s ROTAXEM 915is a s Rotax 916 is, ale má větší kroutící moment 200Nm oproti  Rotaxovým 160Nm. V nižších provozních otáčkách je tedy motor 1.2 TSI ekonomičtější a letadlo  jde více za vrtulí.

Motor nemá karburátory, má přímý několikanásobný vstřik paliva rovnou do válců motoru - nemá tam tedy co zamrzat.

        Letadlo má  větší směrovku s vyšší autoritou,  větší výchylku vztlakových klapek, větší oobjem urychleného vzduchu za vrtulí i větší průměr vrtulového proudu pokrývající celé ocasní plochy. Letadlo DREAMTRAINER - je  obratnější, může přistávat na nižších rychlostech, na daleko větším úhlu náběhu.  Je tedy manévrovatelnější, a poslušnější než konkurence NG4-NG6 a Bristell.

        Letadlo je  stavebnicová verze  NG 6 VIA - tedy s větším rozpětí křídel a s zesílenými nosníky křídel!

        Vodní topení kabiny znemožnuje otrávení posádky výfukovými plyny a snižuje hlučnost v kabině! U motorů Rotax je topení do kabiny  řešeno prostým obalem výfukového tlumiče, mezi nějž je vháněn vzduch, který se ohřeje a putuje do kabiny spolu s hlukem od výfuku! Jakákoliv trhlinka na plášti tlumiče u Rotaxu způsobuje otrávení a intoxikaci popsádky letadla. Toto u mého letadla principiálně nehrozí!

         Velká za letu stavitelná třílistá uhlíková vrtule s okovanými náběžnými hranami umožňuje provoz v dešti a ve velkém rozsahu rychlostí od 80km/h až po 250km/hod.

         Velká výchylka vztlakových klapek umožňuje spolu s výkonem motoru a velkou vrtulí vzlet i nezpevněných a  podmáčených či zasněžených ploch, tam ,kde by  se jiné letadlo ani neurychlilo pro potřeby vzletu.

         Pojíždění a let s otevřenou kabinou, vlající vlasy dívek,  focení,  s tím spojená romantika - to ocení všichni ti, kteří znají nevýhody originální kabiny v letadlech ROKOAERO a Bristell při přehřívání v letním počasí, zejména při pojíždění se zavřenou kabinou.

         Snadný servis motoru u každého servisu VW, Škoda, Seat. A velmi levné náhradní díly, rozvody, filtry, kryty, zapalovací kabely, zapalovací svíčky atp. Veškeré náhradní díly i v té nejlepší kvalitě stojí 1/10 ceny v porovnání s cenami Rotaxu.

Letadlo připraveno k Vaší perzonifikaci i volbě barvy. Můžete mít takové barevné provedení jako nikdo jiný na světě!

Letadlo je i při maximálním vzletovém výkonu tiché a má nádherný zvuk. Viz video ze vzletu.


Nevýhody letadla:

         Jednoduché zapalování, očekávejte spolehlivost  moderního automobilového motoru tak jako v Octavii nebo Yettim.

Prodej a kontakt:

       Letoun  je k prodeji. Ještě bych rád  zabudoval topení do kabiny, namontoval přistávací světlomet, aerodynamické kryty kol.  Opravdu vážní zájemci mne mohou kontaktovat na filip.zejda@seznam.cz nebo tel 00420603107704  večer po setmění -přes den létám, nebo dělám servis letadel, na SMS nereaguji!

Cena letadla:

       Letové ukázky pouze za úhradu nákladů. Přeškolení  nového majitele na letoun  je v ceně letadla.

Cena za letoun v popsané konfiguraci, bez nástřiku a pokročilé avioniky a autopilota je 92 000 EUR.


Лучшая летная школа года 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

цены на обучение и аренду
Pdf soubor ke stažení zde...

прогноз погоды
Odkaz na novinky...

Демонстрационный полёт
Odkaz zde...

Контакты

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

пишите, звоните