Jak se legálně dostat k výkonnému motoru do UL 600kg?

Rotax 915 má dle výrobce výkon asi 141HP (104kW) při 5800RPM.

Rotax 916 dle výrobce disponuje 160HP při 5800RPM a 195Nm při maximálních otáčkách. Jeho cena je...                 1 250 000 Kč.

Kroutící moment těchto motorů je kolem 180-185Nm, ale až ve vysokých otáčkách. Problém je, že do letadla Ultralight 600kg si můžete podle CZ předpisů zavěsit pouze motor o výkonu 120koní.

Co s tím?

Buď přeprogramovat řídící jednotku, ale kdo by tu šílenost dělal? Nebo můžete na motor zavěsit větší a těžší, nebo vícelistou vrtuli, která nevytočí motor dál, než právě na daných 120HP, což je podle Výše uvedeného grafu od Edge performance při 4500RPM motoru. Takto by jste mohli nechat projít letoun technickou kontrolou a nechat udělat změnu letové příručky.

Pak takovou vrtuli ale musíte mít trvale na letadle - nebo jinou podobnou za letu stavitelnou, která na nejemnějším vzletovém úhlu neumožní vyšší výkon motoru než CZ předpisem daných 120HP!

https://rumble.com/v3up2j1-take-off-stol-dreamtrainer-fz-from-80m-with-flaps-deployed-during-take-off..html ( vzlet s vysokým výkonem při 4200RPM )

Bohužel motor R 915 v ceně přes 41500 USD tedy u nás přes 1 milion CZK není pro tuto úpravu nejvhodnější,  a R 916 už vůbec ne, neboť má nevhodnou křivku kroutícího momentu pro tento účel. Dále se budeme tedy věnovat jen R 915is.  Křivka kroutícího momentu postupně, ale stále strmě roste až do zmíněných 4500RPM, kdy dosáhne 185NM a na vrtulové hřídeli to pak bude něco kolem 462Nm (reduktor 2.5: 1 až pak je křivka výrazně plošší). Takže ve výsledku takto nastavený motor ROTAX 915 bude mít podobný tah jako jiný čtyřválcový řadový motor 1,2 TSI v letecké úpravě, kde je naopak křivka kroutícího momentu už od řekněme 2300RPM trvalá přímka s 400Nm na vrtulové hřídeli při použití reduktoru 2.0:1

Motor 1,2 TSI se dá postavit podle mé knihy asi za 40-100tisíc podle toho jaký motor si seženete a co vše chcete mít nové. Rozdíl ve výkonu je zanedbatelný, rozdíl v ceně je i desetinásobný ve prospěch 1,2 TSI.

Kombinace motoru pracujícího v nižších otáčkách kolem 3800 až 4200 dává díky třílisté za letu stavitelné vrtuli o průměru 2060mm obrovský tah už od nízkých otáček až po 4200 RPM, kde kroutící moment klesá a kde se využije plných 120koní tak jak předpis vyžaduje. Vzhledem k tomu, že motor 1.2 TSI i s reduktorem a zástavbou váží 107kg tedy dává 1,12koně na kilogram hmotnosti, tak se vyplatí přemýšlet jak si ho postavit… Takový motor s velkou vrtulí dává STOL charakteristiky a zároveň vysokou cestovní rychlost kolem 220km/h.

Rotax váží kolem 85kg rozdíl mezi motory je tedy 22kg ve prospěch Rotaxu.

Ještě tu máme jeden negativní vliv motoru Rotax 915 jeho volnoběžné otáčky jsou výrobcem nastaveny na hodně vysokých 1800RPM. Volnoběžné otáčky motoru 1.2 TSI jsou 850RPM. Rotax 915 se tedy podle mého názoru nehodí na krátká přistání bez vypnutí motoru, nebo nastavení úhlu vrtule za vzletové nastavení, protože motor na volnoběh pořád letoun táhne a prodlužuje přistání. Řekněme si ale na rovinu chcete přistávat bez chodu motoru na jednosměrné krátké plochy? Nebo druhá otázka víte o nějaké vrtuli, kde je možné nastavení do praporu u UL? I to pro mne byl důvod, vedle pořizovací ceny a ceny za údržbu zvolit raději motor 1.2TSI.

https://rumble.com/v3upfwa-stol-landing-dreamtrainer-fz-les-than-600feet.html  ( přistání s nízkým volnoběhem)


https://rumble.com/v403ag7-stol-dreamtrainer-fz-hight-cruise-speed-220kmh.html  ( vzlet okruh a přistání z pohledu pilota)

A aby to nebylo jen plané plácání, tak zde je návod, celá kniha jak jej postavit udělat reduktor a zastavět do letadla.

Filip Zejda

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...