Kvíz pro pokročilé piloty- vysoký a krátký rozpočet - co s ním? Jak ho opravit?

Test pro pokročilé piloty:
Jste před „letištěm“, které je krátké 250m, jednosměrné - na konci jsou vzrostlé stromy. Vracíte se z přeletu a díky počasí nemáte palivo na opakování okruhu. Před Vámi přešla bouřka a „ letiště“( jakákoliv další plocha) je plná krup s souvislou několika centimetrovou vrstvou. Váš rozpočet nevyšel a jste příliš blízko a příliš vysoko! Máte otevřené velké brzdící vztlakové klapky 40stupňů. Zatáčka o 360stupňů by nevyšla- na to zase nemáte dostatek výšky. Vypadá to, že budete dlouzí. Běžný rozpočet z této situace by i v případě použití precizního skluzu vyšel přes polovinu délky plochy, a pak by následoval skluz po kroupách a náraz do stromů. Jakou techniku pilotáže v jakých fázích přiblížení a přistání použijete, aby jste z této situace bezpečně přistáli? Máte typ letadla: Bristell, Alto, Sierra, Eurostar. Yetti J-03, Tulák, Motor 912ULS. Vrtule Voodcomp SR 2000, nebo obdobná Kašpar KA2/3 průměr 1720mm. Běžné letecké pneumatiky bez speciálního vzorku.
Tato konkrétní situace nastala, byla bezpečně vyřešena. Nepište mi prosím o tom, co pilot nezvládl, ale vžijte se do situace a popište jak by jste ji úspěšně vyřešili Vy.
Popřemýšlejte o tom chvíli.


Řešení kvízu:

1.Pilot ve velké výšce blízko krátké plochy (letiště) použije metodu skluzu cik-cak pro přiblížení. Začne skluzem na levé křídlo, protože reakční moment motoru R912ULS po stáhnutí plynu natočí čumák letounu v pravo.


Cik - cak skluz:

Je pokročilá metoda kdy nastavím ve skluzu bok letounu na maximální opadání s tím, ze asi v úhlu 45 stupňů přeskluzuji přes osu přiblížení ve vhodný okamžik opatrně a plynule, ale dostatečně rychle bez odtrhnutí proudění z ocasních ploch, přejdu s výrazným potlačením do opačného skluzu a opět skluzuji až přes osu přiblížení a pak opakovaně až do přechodového oblouku. Jde tedy o použití opadavých skluzů na obě strany, přičemž si velmi výrazně v dané rychlosti skluzu prodloužím sestupovou dráhu a letoun obvykle skluzuje z bodu začátku využití této techniky až po přistání pod výrazně vyšším úhlem sestupu promítneme -li si boční průřez sestupové roviny.

Průmětem letové trasy do zemského povrchu je pak ostrá sinusoida se středem v sestupové ose. Tento postup však není úplně dvakrát tak účinný jako předešlý skluz v zatáčkách. Je účinnější asi pouze 1,5 až 1,7 krát, protože letoun skluzuje díky volnoběžným otáčkám a ofukování vrtulovým proudem na jednu stranu ochotněji a na druhou méně ochotně. V zatáčkách mezi přechodem z levého do pravého skluzu a obráceně je nutno výrazněji potlačit k udržení vztlaku a to také v konečném součtu zvyšuje celkové opadání.


2. V průběhu začátku celého manévru nastaví pilot za letu stavitelnou vrtuli na nejjemnější vzletový úhel- to mu umožní brždění vrtulí ( pokud může stáhnout otáčky na volnoběh pod 1400RPM) umožní mu to klesat na strmějším úhlu. Zároveň si ponechá možnost prudkého přidání plynu a ofouknutí ocasních ploch pro zvládnutí kritické situace.

3. Vypnutí zapalování se jeví jako možná a efektiví metoda zkrácení přistání pro piloty, kteří jsou psychicky odolní a neznejistí je nefungující motor. To vyžaduje mnohý nácvik s vypnutým motorem do zastavení. Tato metoda také zvýší skluzový úhel. Je však zrádná v tom, že již nelze spoléhat na krátkodobé zvýšení výkonu v případě vlétnutí do turbulence, střihu větru či úplavu za lesem.

4. Rozpočet ve skluzové metodě cik-cak si pokročilý pilot udělá před samotnou plochu o polovinu až 2/3 délky jemu známé výdrže podle typu letěného letadla v přízemním efektu, na brzdících vztlakových klapkách.

5. Přechodový oblouk pokročilý pilot provádí stále ve skluzu na vysunutých vztlakových klapkách.

6. Výdrž v přízemním efektu pokročilý pilot může provést ze začátku ve skluzu a pak přechází na „vzdušné brždění“ na maximálním úhlu náběhu v metrové až půlmetrové výšce nad zemí, tak aby si „škrábl ostruhou“ tím zvyšuje razantně odpor a zkracuje délku výdrže a dojezdovou rychlost.

7. Výjezd z přímého směru zatáčkou na rychlosti cca 25-30km a otočení o 180stupňů. Tím možná dostanete částečně smyk v případě stojícího motoru, ale zabráníte přímé srážce a křídlo zpomalí dojezd mezi kmeny. Při správně provedené zatáčce, na zvýšeném až maximálním tahu motoru v levo za pomoci reakčního momentu který zatáčku v levo urychlí a v zatáčce Vás i s letadlem podrží, nehledě k tomu že zatáčku lze začít točit již na vyšší rychlosti. Gyroskopický moment přitlačí a umožní proříznutí příďového podvozku přes vrstvu krup a lepší adhezi. Na správném poloměru při odpovídající rychlosti se vyhnete kolizi s lesem a Vaše letadlo i Vy zůstanete bez škrábnutí.


Že se Vám pak budou klepat kolena? To ano. Aspoň si uvědomíte co vše můžete dál trénovat. A také Vám dojde co jste před tím pokazili...

Filip Zejda

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...