Letecká nekázeň a domnělá letecká nekázeň

Letecká nekázeň a domnělá letecká nekázeň

Letová příručka, Flight manual, Metodika létání, předpisy, letecké zákony. (Verze pro ULLa)


Máme zjevnou leteckou nekázeň, kdy opilý pilot sedne za knipl, tam není co řešit a LAA či MD si ho zpracuje, nebo a to je horší se dříve či později udělá sám snad s sebou nevezme nikoho jiného. Pak máme méně zjevnou leteckou nekázeň, kdy pilot instruktor po celonočním flámu do 4 hodin jde létat výcvik od 7 ranní, pokud nenadýchá a zvládne pilotní výcvik – budiž je to stále legální i když o takovém instruktorovi a pilotním výcviku si jistě pomyslíte své.


A pak je spousta situací, které mnozí průměrní piloti prohlásí za leteckou nekázeň - třeba vzlet následovaný zatáčkou po 15m výšky AGL. Mimochodem vzlet a přistání je definováno pro naši kategorii do 15 metrů nad zemí – pak již jde o stoupání či klesání. Takže průměrní piloti jsou průměrně znalí – spíše neznalí a protože jsou tak systémově vychováváni a protože nechápou souvislosti za oponou je jejich letecké vzdělání průměrně nízké. Zbytečně pak evokují různá šetření a podávají různé podněty které LAA a MD musí odkládat. Bohužel LAA i MD si to zapříčinilo samo a podání a udání jsou jen zpětnou vazbou příliš „ rádoby společensky uvědomělých“ohnoutů.


Proč? Popíšeme si příčinu:


Už v základním výcviku jsou piloti, ale i instruktoři a výcvikové organizace vázány jinými daleko přísnějšími vnitřními nařízeními provozovatelů a metodikami létání – které ani nejsou poplatné době a používaným letadlům, jsou jimi vázáni k vyšší bezpečnosti samotného létání ale i základního pilotního výcviku.


To je fakt, nijak ho nezveličuji, chápu ho s ohledem na některé průměrné piloty a jejich rozlétanost a se znalostí okolností nevynucuji změnu. Jsem si vědom, že základní výcvik má být 1. bezpečný 2. levný 3. přiměřeně rychlý a nepříliš náročný. 4. úřady kontrolovatelný a s určitou úrovní a 5. chápu složitosti změny metodiky a procesu jejího přetavení. Chápu i to, že ne každý pilot má nálet 300 a více hodin ročně. A vím že mnozí piloti nepoznali kratší letiště než 600m.


Ale:


Piloti po takovém základním výcviku jsou naučeni vše řešit podle totálně zastaralé „METODIKY  PILOTNÍHO VÝCVIKU“ a zvláště u některých provozovatelů jsou pak s nuceni dodržovat „Upravenou letovou příručku“ která je oproti originálu od výrobce upravena pro "průměrného pilota" speciálně dovozcem letounu kde místo „demonstrovaných hodnot“ zkušebním pilotem daného výrobce se objevují termíny jako „maximální hodnoty“ administrativně určené dovozcem a tyto přísnější hodnoty jsou někdy ještě navíc x násobně zpřísněny i provozovatelem na extrémně bezpečnou stranu . Takové tvrzení lze také přečíst jako: Letová příručka je napsaná zejména provozovatelem tak, aby se provozovatel mohl ze všeho vyvinit- kdyby šlo do tuhého u soudu.


U jednoho stejného typu letadla se stejnou hmotností i se stejnými rozměry a vybavením se Vám do ruky mohou dostat tři i více provozních příruček a v každé bude něco jiného. Záleží na tom kdo ji napsal : výrobce, dovozce, prodejce letadla a nebo provozovatel a co jí sleduje!

Přičemž čím delší řetezec úpravců letové příručky tím horší je to materiál a tím více svazuje svobodnému pilotovi ruce. Tím více je tam zbytečností a omezení. Systém se snaží průměrnému pilotovi vytvořit bezpečnou zlatou klec. Jako by jsme toho v socialismu nezažili dost. Ti mladí samozřejmě vůbec netuší o co GO. Tak je potřeba vysvětlovat...


Na druhou stranu takoví průměrní piloti málokdy v tomto režimu zlaté bezpečné klece získají lepší a preciznější a pokročilejší letové návyky a techniky pilotáže protože jim jsou prostě systémově ztíženy, zapovězeny a neumožněny:

1. metodikou pilotního výcviku

2. vnitřními nařízeními provozovatele

3. upravenou letovou příručkou letadla dovozcem a provozovatelem

4. podmínkami havarijní pojistky

5. metodikou létání provozovatele letounu

6. Pokyny a nařízeními půjčovny letadla


Ve velké většině případů jsem pozoroval ve své letecké praxi že průměrný pilot nedokáže sám modifikovat techniky pilotáže v krizové situaci a už vůbec nedokáže přemýšlet nad rozsah letové příručky, kterou má za axiom! A že ten axiom je už nutně několikrát změněný  je nad jeho rozlišovací schopnosti.


Tito průměrní piloti pak na jakékoliv jiné létání, které je přes jejich zažité stereotypy, třeba na pokročilé pilotní techniky pohlížejí jako na závadové a oznamují „jinou“ – jim neznámou a dosud nevídanou leteckou činnost za „ leteckou nekázeň“.


Rozbor každé jedné pokročilé pilotní techniky, pokud by Vás zajímala, je nad rozsah tohoto pojednání, můžete se inspirovat třeba knihou „Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota“ Kde jsou některé pokročilé techniky podrobně popsány a ukázány na videoukázkách.


Průměrní piloti vychovaní v zlaté kleci si neuvědomují, že je legálně možné létat i jinak a naprosto v souladu s leteckým zákonem a oběma jeho prováděcími vyhláškami i předpisem. Je možné létat daleko svobodněji bez omezení provozovatele, protože letadlo je v jejich soukromém vlastnictví a soukromník si sám sobě přeci nebude administrativně omezovat zážitky a možnosti létání včetně přistávání na jakýchkoliv dalších plochách, sklonu a povrchu plochy, či překážkových rovin. Dále svobodní piloti soukromníci nejsou omezeni dodatečně upravenou letovou příručkou provozovatele, kde jsou uvedeny striktnější omezení a uvedeny mnohem horší výkony, nebo v ní nejsou uvedeny kompletní nomografy pro výkony, vzlet a přistání tak jako v originální příručce výrobce letadla!


Díky blažené nevědomosti některých průměrných pilotů udržovaných v zlaté kleci a posuzování z jejich průměrných a většinou i omezených úhlu pohledů, pak vznikají zbytečné diskuze a falešná obvinění z porušování předpisů!!! Kolikrát jen jsem to zažil...


Pokud se s takovým oznamovatelem setkáte, tak jako já  třeba s pilotem instruktorem, který o sobě tvrdil, že už létá 50 let, chtějte po něm konkrétně, aby specifikoval který předpis, paragrafové znění a odstavec a písmeno kde byl podle něj porušen. Většinou své zfabulované údajné porušení předpisu v zákoně, vyhláškách ani předpise nenajde a po dlouhém a usilovném zkoumání všech dostupných podkladů skončí u toho, že vítězoslavně prohlásí:

“ Ale vy jste porušil – nedodržel „metodiku létání“ nebo jste létal přes rozsah „letové příručky“.


Aha! To má pilot s 50-ti letou praxí sice pravdu, ale jaké příručky! A kdo tu metodiku musí či nemusí dodržovat a při jaké činnosti?!

Svobodný pilot létající pro sebe (nelétající základní pilotní výcvik) a létající na svém upraveném letadle, kde je jiný text, jiné údaje a povolené jiné techniky pilotáže v letové příručce? Ten určitě nemusí!


Svobodný pilot je na tom mnohem lépe...

Bohužel musí mít zase něco navíc – právní povědomí a schopnost se obhájit, ale to je opět mimo rozsah tohoto pojednání a bylo by to na na dlouho. Ne pro všechny piloty by takové pojednání bylo zajímavé. Rozebírat správní řízení za posledních 20 let, odvolání, dovolání, rozklady, verdikty rozkladové komise a rozhodnutí nejvyššího správního soudu. Zdá se, že svoboda v naší zemi něco stojí! I když jsem dosud neplatil žádnou pokutu, tak mne to stálo velmi mnoho vzdělávání a ještě více mého volného času. Mohu tedy leccos kolegům v případě zahájených správních řízení poradit, ale pouze těm, kteří neprodukují skutečnou a úmyslnou leteckou nekázeň, což si ověřím.


Ti nesvobodní piloti svázaní upravenými letovým příručkami provozovatelem, létající podle zoufale zastaralé školní výcvikové metodiky létání, nucenými k dodržování omezených limitů a možností daných havarijní pojistkou sotva mohou umět a cvičit se více a lépe… Protože jejich obzor, jejich horizont ustrnul na metodice létání z osmdesátých a devadesátých let minulého století u ultralehkých letadel Sluka a Azték a upravené příručce provozovatele, které mu neumožní zažít a naučit se více. Bohužel to zjevně někteří průměrní piloti ve své namyšlenosti, že jsou vůbec piloty a ojediněle i někteří instruktoři ani nechápou! U některých je prostě letecké vzdělání a povědomí nízké… I proto má smysl neustále šířit osvětu v této oblasti.


Jejich svět průměrných pilotů uzavřených ve zlaté kleci bezpečnosti létání je trochu jiný než můj o dost svobodnější svět. Jiný než jejich svět může být i ten Váš ! Vítám Vás u poodhalené opony, právě jste nakoukli do jiné dimenze… Užijte si to!


Filip Zejda



École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...