Opravdu potřebujeme STOL letadlo?

   STOL a SUPERSTOL letadla – potřebujete je? Určitě?
         „Toto je pravé STOL letadlo.“ Nebo: „Toto je jediný pravý superstol“… Když někteří vyřknou takové tvrzení obvykle se jich zeptám z jaké že loučky a jak často létají a v jakých podmínkách? A téměř vždycky (až na výjimky) nastane tak trapná, tichá, pauza…
Nevědí co říci, jejich zkušenosti s krátkým vzletem a přistáním ve špatných povětrnostních podmínkách v úplavu za překážkami na limitu bočního a zadního větru letadla na jakémkoliv povrchu jsou mizerné pokud nějaké… Ovšem, kdo by je to taky mohl naučit a kde?


O letadle to není...

       Jakýkoliv Tulák, Yetti J-03, Zenair, Fox a podobná letadla s trochu výkonnějším motorem i 100Hp dokáží odstartovat a přistát na 100 metrové ploše vymezené na větší ploše. Pokud jste někdy byli na soutěži LAA třeba poháru P. Tučka, zjistíte, že to vlastně umí spousta ultralehkých letadel i s příďákem dokonce i ta, do kterých by jste to nikdy neřekli, pravda v pěkném počasí s dostatečnými přibližovacími rovinami...
       Ten kdo chce létat v přírodě ve skutečnosti nepotřebuje STOL letadlo, které je vyrobené na soutěže, kde se vzlétne z 13ft a přistane na 33ft. Taková letadla jsou pro běžný provoz naprosto nevhodná. Jsou to soutěžní letadla s velmi výkonným motorem a velmi výkonnou vztlakovou mechanizací, zbytečně velkým úhlem náběhu a tedy i vysokým podvozkem s obrovskými koly a tedy i pořádným odporem. To vše je bohužel na úkor cestovního letu, spotřeby, doletu, životnosti a také někdy ovladatelnosti. Ve skutečnosti nepotřebujete letadlo do přírody za 3-5 milionů, ale letadlo jednoduché, pevné, levné, lehce opravitelné (protože škody budou - když se budete učit sami) a hlavně a to především - potřebujete dobře manévrovatelné letadlo.


       Proč mluvím o ovladatelnosti a manévrovatelnosti? Protože létání v přírodě je o překonávání větších vzdáleností na vyšší rychlosti s nějakým stupněm pohodlí a většinou za prací. Potřebujete také umět reagovat na špatné počasí, poryvy větru a vysoký sníh tam, kam dolétnete. Letadlo musí být uřiditelné a dobře manévrovatelné hlavně tam, kde sedáte na zasněženou loučku v lese v úplavu za stromy a s bočním či zadním větrem protože do kopce to tam jinak nejde a z kopce neumíte přistávat. Když má STOL letadlo ¾ křídla rozpětí zabrané vztlakovou mechanizací, jak účinná budou zbývající čtvrtinová křidélka? Nejsou lepší flaperony?


      Jsou případy, kdy to dopadne tak, že „poblouznělý“ movitý pilot s malými zkušenostmi a dovednostmi si koupí vysněný značkový STOL BUSH PLANE ( jedno jaké značky či výroby) za 4 mega a za pár týdnů zjistí, že: Letadlo neumí ovládat a nevyužije jeho plnou škálu vlastností, kterou nabízí. Na létání na přelety a za známými se nehodí kvůli malé cestovní rychlosti a velkému nepohodlí a vysoké spotřebě. Pilot s ním nedokáže přistát tam, kde jiní ano. Několikrát letadlo poškodil, protože je náročné na pilotáž zejména při bočním nárazovém větru, a servis a speciální podvozkové díly jsou extrémně drahé. Pojistka je také neúnosně drahá. Pak to letadlo už ani nedokáže nikdy za podobnou cenu prodat, protože už není nové, je opravované a na trhu není jemu podobný „snílek“. Tím tento pilot ztratil několik sta tisíc, bohužel spíš i Mega… Nakonec je rád, že se stroje zbavil a nic se mu nestalo...


Levné ale výkonné letadlo do začátku


       Skutečnost je taková, že pro ty, kteří začínají létat v přírodě na jakékoliv další plochy jenž nejsou letištěm stačí běžná ultralehká letadla, která jsem jmenoval. A až teprve tehdy, pokud máte několik let zkušeností s provozem letadla z několika různých ploch a to prosím celoročně a pokud ty plochy jsou velmi krátké a obtížné má smysl taková letadla vyměnit za značkové Superstoly a to zase jen pokud máte spočítanou ekonomickou návratnost tak drahého letadla. Provozovat taková letadla na ploše delší než 300m vypadá - jemně řečeno - úsměvně… A spíše to svědčí o tom, že si někdo chtěl dopřát velmi drahou a zajímavou hračku, být zajímavý, než, že by takové letadlo potřeboval k dennímu provozu a byl ho schopný využít do maxima a zaplatit amortizaci, pojistky atd...


       Jaké mi z toho plyne ponaučení? Je potřeba se prvně naučit pořádně létat, zvládnout své vlastní osobní limity a ty řádně posunout až na provozní limity letadla, tam kde je demonstruje zkušební pilot a teprve pak lze za pomocí nestandardních technik pilotáže a drobných úprav letadla extrémně zvýšit potenciál již dostupných levných letadel, které stojí do od 200 do 600 tisíc. Pilotům s náletem 50h ročně žádné superstol letadlo nepomůže a to ani takové, které stojí 5 mega! Akorát si budou falešně víc věřit – protože přeci mají to nejlepší skutečné STOL-ové letadlo. Budou si věřit víc, než na co opravdu mají a skončí to opět poškozením velmi drahého letadla. V lepším a vymodleném případě...


 Víte co jsem zjistil za těch 18 let, kdy létám různé jakékoliv další plochy?

       Že na provoz z plochy o délce 236 m v nadmořské výšce 630m mi stačí v sóle i TECNAM P2002 Sierra s 100HP motorem a s vlekací vrtulí Kašpar, a to i za jakéhokoliv trochu letového počasí, na každém povrchu, kdykoliv, kdy jsou ostatní hangáry beznadějně zavřené. Není to tedy letadlem. Je to pilotem! Je to hlavně o znalostech a dovednostech pilotáže, nestandardních technikách pilotáže a o tom, jak je získat, ale také jak si je udržet.
Takže kdo chce umět daleko víc, třeba i s dolnoplošníkem a příďovým podvozkem ví na koho se může obrátit.

Filip Zejda.

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...