Řešení krizových, život ohrožujících nouzových situací v letectví a Intuice.


Myšlenka je to, co Vám zachrání život. Intuice zajistí zbytek rozhodovacího procesu v tak krátkém časovém úseku, který nelze „vědou“ určit. Ti kteří zatím neovládají svou Intuici se obrací k teoretickým znalostem, pátrají v paměti a hledají vzorová řešení, třeba z rozborů nehod, které jim pak pomohou s výběrem vhodného řešení – tedy pokud již není pozdě a mají-li na to čas! Času bohužel v krizové situaci není nazbyt. Jen málokdo umí čas z p o m a l i t. Nakonec procesu záchrany přichází přetavení předchozí nabyté letecké dovednosti a pilotní praxe do úspěšného vyřešení krizové situace a komplexního poznání.

Mnohokrát zažitá praxe ve skutečných nouzových přistáních – hovoříme o dovednostech - pak násobně zvýší efektivitu nejen provedené pilotáže, ale i rychlost rozhodovacího procesu u dalších nouzových přistání.

Někteří piloti, nemajíc dostatek zkušeností a dovedností svoji životní příležitost promrhají tím, že zamrznou v nejméně vhodnou chvíli.


 Buďme konkrétní: Zubatá s kosou se  za mnou několikrát ohnala během mé patnáctileté intenzivní praxe pilota instruktora, zkušebního pilota ULL vzlétavajícího z malé plochy, s letadly vybavenými různými podomácku vyráběnými motory. Měl jsem přes desítku skutečných nouzových přistání na několika typech letadel s různými typy motorů. Pak už jsem je přestal počítat.


Povím Vám několik rozdílných příběhů ve kterých jsou patrná výše uvedená tvrzení:

Začínal jsem bez pilotní licence a bez jakéhokoliv technického – leteckého povědomí. Sice jsem do vzduchu nechtěl, ale vzlétl jsem, aniž bych chtěl.

Jednou to vypadalo, že nepřežiju, když jsem vlétl do oblačnosti, aniž jsem chtěl, bez zatáčkoměru, umělého horizontu a sledujíc pouze náklon leteckého kompasu.

Bál jsem se, že skončím v převráceném a rozlámaném letadle zraněn ,když se mi zhroutilo uchycení lyže v zimě u letadla a nebylo možné přistát. Musel jsem provést opravu lyží za letu.

Vypadalo to, že skončím s několika trubkami v těle s rozšrotovaným letadlem po nárazu letadla do stromů a následným pádem po ocase z dvacetimetrové výšky na zem, to když jsem letěl proti stěně stromů a ty stromy už nebylo možné přestoupat!

Gyroskopický moment vrtule mne málem sundal z oblohy, když jsem si zavěsil příliš velkou a těžkou vrtuli a ukazoval lidem na zemi prudké zatáčky s velkým náklonem.

Student jiné letecké školy se nás pokusil při přeškolení na ULL neúmyslně zabít ve 150m výšky nad zemí, když udělal vše ukázkově pro to, aby letadlo uvedl do vývrtky. „Pilot matematik“


Společným jmenovatelem těchto a mnoha jiných aviatických příhod zejména z počátků mé letecké praxe byla má vlastní chyba, ego, nebo spíše soubor chyb a někdy i špatná technická řešení.


Z těchto chyb jsem se mohl postupem času poučit a analyzovat je. Už se neopakovaly během mých více než 4000 nalétaných hodin. Přicházely však jiné, daleko výraznější a náročnější výzvy od studentů letecké školy, navíc s daleko širší škálou toho co se mohlo pokazit. Musel jsem začít přemýšlet jinak a za jiné, naučit se přečíst studenta leteckého výcviku dopředu a předvídat jeho reakce!


Zjistil jsem že dalším společným jmenovatelem při úspěšném řešení všech těchto nouzových a technických potíží byla: MYŠLENKA, INTUICE nebo/a současně, VĚDOMÉ ŘEŠENÍ  následované pilotními DOVEDNOSTmi a to vše završené KOMPLEXNÍM POZNÁNÍM. ( Jak jen to šlo s informacemi a souvislostmi dosavadního a dotvořeného poznání.)


Myšlenka

Může být pilotem vygenerována v tak krátkém čase, že ten čas je nezměřitelný! Navíc nemusí jít jen o jedno téma, nebo jednu linii myšlenek jak se zachránit, ale soubor mnoha návodů a postupů, které lze v daném místě a čase úspěšně zrealizovat. Více informací získáte z přednášky Profesora Staněka: Architektura lidského mozku a umělá inteligence.


Intuice

Vám pomůže vybrat a zvolit správné řešení vyplývající ze souborů myšlenek.

Intuitivní princip řešení krizové situace v letectví je velmi rychlý, nevyžaduje velkou pozornost ani soustředění. Intuice má obrovskou kapacitu a vychází z podvědomí chcete-li z „nevědomí“ Intuitivní řešení je okamžité! Tady a teď! Neřeším co bude pak. Myšlenka spolu s intuicí nezabere trénovanému pilotovi k rozřešení náročné krizové situace více než jednu sekundu.

Intuici má každý člověk, tedy i každý pilot, lze ji rozpoznat, oživit a uvést do procesu řešení tím že jí budete naslouchat. Začněte s ní žít. Neustálým nácvikem a to u každého pilota. Jak? To je mimo rozsah článku. U intuitivního procesu řízení rozhodování nedochází k zamrznutí pilota. Někteří piloti, instituce a organizace na intuici nevěří. Intuice mi několikrát zachránila život, dokonce tak, že jsem nikdy nebyl zraněn a nikdy nerozbil letadlo mimo podvozku, vrtule nebo koncových oblouků, či krytů motoru. A jak víte v tomto případě nejde o leteckou nehodu.


Vědomý princip řešení krizové situace

pilotem je protipólem intuitivního principu a je výrazně mnohem, ale opravdu mnohem pomalejší. Je řízený, s malou kapacitou, s nutností extrémního soustředění a s zapojením logického myšlení. Často je součástí rozhodování v tu chvíli zcela zbytečná legislativa. Dochází i k pochybnostem: Co by kdyby a co bude potom? Jaký postih hrozí, co tomu řekne šéf... Někdy u pilota dochází k přetížení vědomého rozhodování a spolu se strachem o vlastní život dochází k „vypnutí mozku“ a zamrznutí – zatuhnutí pilota."

Vědomé řešení situace je dlouhodobý proces i u trénovaného pilota v řádech desítek sekund až několika desítek minut. Někdy se pilot vědomě rozhoduje až do úplného zřícení letounu i s celou posádkou na palubě. Tak jako při letu Airbusu Air France přes Tichý oceán.


Dovednosti. Pilot skills

Každý si představuje pod slovem pilotní dovednosti něco jiného. V každém oboru létání, plachtařském, motorovém, komerčním i dopravním jsou potřeba jiné dovednosti a jiné dovednosti jsou preferované těmi, kteří dávají práci, nebo Vám půjčují letadlo. Pilotní dovednosti mají jednoho základního důležitého společného jmenovatele. Jakým způsobem a jakou technikou pilotáže s jakým využitím zbytků funkčních ploch ketadla přivést letadlo bezpečně na zem s posádkou v takové krizové nouzové situaci.

Změříme se tedy na pilotní dovednosti při řešení nouzové situace – nouzového přistání I.

Nouzová přistání II.

Tento článek jsem napsal, aby i Vy začínající piloti, nebo piloti občas létající  - bez dostatku zkušeností, dovedností a bez rozvinuté intuice jste se mohli poučit na mých  osobních chybách a ty se Vám již nestaly. Jiní mohou popřemýšlet o intuitivním létání a o tom jak intuici více naslouchat.

Někdo má intuici silnou od narození a naslouchá jí a umí s ní pracovat - ženy častěji a mají pak možnost specifického pilotního výcviku.

Jiný si intuici musel uvědomit, postupně „ošahat“, naučit se jí důvěřovat a pracovat s ní. Trvalo mi to dlouho...

Další nevěří na podvědomé řízení a nevědomí. A intuici neslyší i když ho „kope do zadku“.

Každý to máme zkrátka jinak.


Filip Zejda



LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805