Bush flying , létání bush pilotů je pojem pro létání ve ztížených podmínkách, zejména tam, kde není možnost přistání na upraveném letišti. Bush piloti dopravují lidi, imateriál a potraviny do vzdálených končin bez infrastruktury, jejich práce je nutná pro přežití v nehostinných částech světa. V tomto segmentu létání se obvykle používají speciálně upravené hornoplošníky s kvalitním podvozkem s tundra koly, plováky nebo lyžemi. S takto vybaveným letounem pak můžete přistát na obyčejné louce, v korytě řeky, na jezeře, nebo na lesní cestě s dostatečným průsekem.
Bush pilot training ukázka
V našich CZ a SK podmínkách Bush pilot výcviku využívají zejména ti piloti, kteří mají u domu či chalupy nějakou tu loučku, nebo pole - tedy " jakoukoliv další plochu" (což je definice ze zákona a jeho prováděcích vyhlášek) se souhlasem vlastníka a chtějí mít jistotu, že ji, sebe a stroj zvládnou bez nehody a poškození.
Dalším pilotům se výcvik může hodit v soutěžním létání při přistání do vymezeného prostoru do decku i jinak. Všem ostatním se násobně zvýší pocit jistoty při případném nouzovém přistání - budou vědět co přesně mají dělat a jakou techniku pilotáže v jakém okamžiku zvolit. Čeká Vás mnoho nouzových přistání, kdy si probereme možnosti dané situace a zvolíme různé strategie řešení.
NEBUDEME DĚLAT NIC, PŘI ČEM BYCHOM POTŘEBOVALI ŠTĚSTÍ !
A také nic, u čeho bychom porušovali zákon nebo předpisy.
Přemýšleli jste někdy co se stane, až si vylétnete na přelet a trochu víc se rozfouká, oblačnost bude nízko a v nejméně vhodnou dobu selže motor nad lesem, který právě přelétáváte? Opravdu jste o tom nepřemýšleli?
Ta loučka uprostřed lesa s polní cestou, na kterou jste předtím lehkomyslně sázeli je najednou příliš blízko a velmi, velmi malá a krátká?
Pak Vás mohu ujistit, že Váš motor zpravidla selže právě v takové situaci. Pokud váháte a nejste si jistí jak by jste reagovali, nejste si jisti, co by se dělo, jste na správné cestě přihlásit se do tréningu bush pilotů.
Po tomto výcviku budete létat bezpečněji, výše a s povědomím o ploše, na kterou vždy bezpečně dokloužete i když už bude za Vámi!
Budete si v každém okamžiku jisti svými schopnostmi, limity a možností, co v dané situaci dělat. Nemohu Vám slíbit, až taková nouzová situace přijde, že vždy zachráníte Váš letoun, ale můžu Vás ujistit, že pokud budete létat v dostatečně pevném a tuhém letounu, tak se Vám nic vážného nestane a o to tady skutečně jde!
Budete mít obrovskou výhodu, nebudete zmatkovat, nouzová situace Vás nepřekvapí a budete ji mít dostatečně natrénovanou a zažitou. S největší pravděpodobností zachráníte i své letadlo.
Většina pilotů se může po tomto výcviku dostat poněkud dále: začnou vnímat příčný sklonoměr v kožním čití, zjistí, že letadlo se dá řídit i jinak, než se naučili v základním výcviku, budou létat o dost výše a průběžně sledovat vhodné plochy, udržovat si je v povědomí pro možné nouzové přistání i pokud budou na dokluz za nimi, pokud před nimi vhodná plocha nebude. V neposlední řadě po výcviku pokorně přijmete nevyzpytatelnou sílu přírody.
Ukázka skluzu v přímém směru do podrovnání.
Slibuji Vám, že Ve vás takový výcvik zanechá stopy a při jízdě autem, nebo při procházce v přírodě budete posuzovat různé plochy a jejich povrch, příčný a podélný sklon, směr větru za překážkami a popřemýšlíte i o způsobu přiblížení či vzletu a vhodné technice pilotáže. Pokud ne, pak jsem selhal... Zatím se ale nikomu nestalo, že by si neodnesl takové schopnosti po ukončení BPT.
Tréning Bush pilota je nadstandartní a poměrně obtížný. Není službou této letecké školy a také není úplně vhodný pro začínající piloty. Osnova tohoto tréningu vychází z mých zkušeností a není oficiálně schválena. Pokud se budete chtít zdokonalit ve svých schopnostech právě v této oblasti moc rád se s Vámi podělím o zkušennosti.
Bush pilot training se létá na letounech Tecnam P 2002 Sierra a YETTI J-03, což závisí na okolnostech i hmotnosti pilotů.
Obvyklá cena za letovou hodinu je 4500,- Kč při hmotnosti pilota do 90kg. U letounu Yetti J-03.
U letounu Tecnam P 2002 Sierra pak 5000,- Kč. Nad váhový limit pilota účtuji palivový a opotřebovávací příplatek 250kč za hod.
Co je potřeba k zdokonalovacímu výcviku:
1. Platná pilotní licence ULL(A), pokud máte PPL, CPL, nebo ATPL nebo jinou licenci připravím Vás na zkoušky na ULL(A)
2.Platný medical na ULL , II. třídy, nebo I. třídy
3. Pojištění pilota za škodu způsobenou provozovateli letounu na minimálně 200 000,- CZK ( LAA, Aeroweb, Ergo) Doporučuji připojistit i na krytí a újmy provozovatele.
4.Přeškolení na typ Yetti J-03 1,2 TSI, nebo Tecnam P 2002 Sierra R912 ULS, podle toho, na kterém typu bude probíhat pokračovací výcvik - minimálně 2:15h dle osnovy LAA(A), bude Vám potvrzen. Cena dle běžného sazebníku.
5. Nálet minimálně 100 hodin - pokud budete chtít přistávat a vzlétat z jakýchkoliv jiných ploch
( požadavek dle zákona)
Ukázky:
Tecnam P 2002 Sierra zkrácení přistání skluzem
Yetti J-03 přistání do vymezeného decku
UBYTOVÁNÍ: pro přespolní piloty je zde možnost celoročního ubytování s barem a wifi v prostředí letadel.
Osnova ke stažení |
Neváhejte a kontaktujte nás. Rádi Vám pomůžeme. Volejte na číslo: +420 603 107 704
nebo nám pošlete e-mail na: filip.zejda@seznam.cz
V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.