Teploty, barvy a tvary plamenů olejových hořáků.

    Ať máte jakoukoliv konstrukci olejového hořáku, vždy v něm hlavní práci vykonávají plameny. Ty jsou produktem konstrukce hořáku a jeho nastavení.


   Plameny mohou být dlouhé měkké, ale také krátké a ostré, nebo mnoho variant mezi tím. Mohli bychom mluvit o výstupní rychlosti z trysek. To jaké jsou plameny olejového hořáku určuje tvar trysky, průměr trysky, směr a umístění trysky a vzdálenost trysek od sebe a množství a tlak dodávaného vzduchu.

   Exaktně nelze napřímo měřit teplotu plamenů od vyšších teplot než 2000st. C. Digitální sondové teploměry měří obvykle do 1500st. C.   Další měření vyšší teploty s sebou nese nákup speciální Tungsten Rhenium sondy a ta stojí přes 850 USD jen bez přístroje!

    A bezkontaktní Infra termo teploměry jsou na tom podobně jako základní sondové teploměry měří do 1500st. C  vyjímečně 2000ct.c. A stojí také dost.


Další rozpoznávání vyšších teplot je levně možné pomocí barvy plamenů.


     V různých typech hořáků od hořáků postavených na koleni, přes různé garážové výrobce až po profesionální a velmi drahé výrobky v řádech statisíců korun můžeme v různých režimech, ( startování, běh na 25 procent výkonu, maximální výkon, zhášení) hořáků spatřit tyto barvy plamenů:

    Oranžovo-červená, oranžovo-žlutá, žluto-modrá to jsou barvy plamenů u hořáků bez dodatečného přísunu vzduchu pomocí ventilátoru nebo kompresoru. Takto hoří olejové páry v různých druzích odpařovacích olejových pícek. A v hranatých hořácích s přidaným vzduchem co si lidé strkají do kotlů na tuhá paliva. Je to vysoce neefektivní a spálíte dvounásobek oleje na jednotku tepla, také to není ekologické.


     Barvy plamenů:  Modro-bílá, modro-fialová, transparentní s jemnými odstíny od šedé přes růžovou oranžovou, žluto až bílou barvu plamenů pak vidíme v hořácích s přebytkem vzduchu a různých okysličovadel. V hořácích s lepší konstrukcí a lepším promícháváním olejových par.


Každá základní barva plamene má různou teplotu.


    Ale pozor! Barvu plamene určují také reduktanty a oxidanty, které se podílí tu více tu méně na spalování. Ne vždy je oxidační činidlo kyslík!

    Jsou to látky, které reagují s olejovým okysličeným plamenem. V olejovém hořáku to bývá nejčastěji síra z vyjetého motorového oleje, respektive přesněji sirné sloučeniny ty dávají plamenům od teploty cca 2000 St. Celsia oranžový nádech.


Barvy plamenů olejových hořáků:

  - Červeno-oranžové plameny jako produktem špatného spalování olejů a mají teplotu kolem 600-800 stupňů.

  - Oranžové plameny mají asi 800-850 stupňů.

 - Žluté plameny mají teplotu asi kolem 1000 st. C, jejich výhřevnost je poloviční proti modrým plamenům!

 - Žluto bílé svítivé plameny středně dlouhé až dlouhé a jemné mají teplotu kolem 1100-1200st. C

  - Modré dlouhé plavné plameny mají teplotu okolo 1900-2050 st. C záleží na příměsích a prvcích, které jsou spalované spolu s olejem. Definuje to také to, jaký přetlak a dokonalost smíchávání, tedy víry dokážete v hořáku dosáhnout jeho konstrukčním řešením.


To jsou zatím teploty kam až se běžně dostane stavitel hořáků bez toho aniž by chápal další děje, třeba podle  "plánků zadarmo" a tady také většina stavitelů končí. Bohužel i někteří  teoretici a „vědci“.


Pojďme ale dál...


    Ve snaze o dosahování vyšších teplot plamenů částečně i V REDUKTIVNÍM PYROLYTICKÉM SPALOVÁNÍ se v hořáku s několika stupni spalování a několikastupňovém promíchávání za velmi vysokých teplot dějí velmi zajímavé věci!


 - Modro-bílé krátké ostré plameny, které jsou sytě modré s bílými okraji nebo bílými plameny mívávají teplotu kolem 2250 st. až C 2500 st. C. Je zde již běžně rozkládán CO2 za přítomnosti vzdušné vlhkosti. 78 procent vzduchu tvoří Dusík, ten se při vhánění do hořáku za vysokých teplot a vírových dějů slučuje na atomární úrovni s kyslílkem a mění na různé oxidy dusíku přičemž jeden z nich je znám jako dost prudké raketové okysličovadlo Oxid dusičitý NO2.

  Je potřeba poznamenat, že ve vírovém pyrolytickém hořáku se dějí věci zajímavé až fantastické a naprosto všechny je ani popsat neumím! Oranžová záře bývá produktem spalování sirných sloučenin rozložených na jednotlivé atomy: https://www.youtube.com/watch?v=Bcr69ruUjpM

  - Bílé, někdy transparentní krátké ostré až světle modré někdy bílomodré až světle naoranžovělé plameny mají teplotu 2500 st. C až 3000 st. C, kdy je redukován CO2 až do atomické úrovně Methanu a je míchán s přídavkem předehřáté vodní páry přes speciální atomizační  rotační trysky. A to už je vyšší dívčí o které si doufám přečtete v další následující knize. Záleží i na Vás, jestli mne ve vývoji a nových konstrukčních řešeních podpoříte zakoupením knihy.


Dále Vám pro úplnost a Vaši představu předkládám teploty plamenů a teploty při sváření.


Teploty při různých metodách svařování plamenem:

Teplota plamene v jednoduchém hořáku Metan - Kyslík je přibližně 2400-2500 st. C

Teplota plamene v jednoduchém hořáku Proban Butan- Kyslík je přibližně 2400-2500 st. C

Teplota plamene v jednoduchém hořáku Vodík – Kyslík je přibližně 2500st. C

Teplota plamene v jednoduchém hořáku Acetylen- Kyslík je přibližně 3200st. C


Teploty při elektrickém svařování

Metoda svařování: Teplota [°C]

Svařování pod tavidlem: 6200–7800

Svařování netavící se elektrodou: 6200–9000

Svařování v ochranné atmosféře tavící se elektrodou: 8000–15 000

Svařování plazmatem: 20 000–25 000



   Otázka která trápí mnoho lidí, kteří si staví své hořáky zní: „ Jak je možné, že když je v hořáku tolik plamenů s tak vysokou teplotou třeba až 2250st. C, že neroztaví konstrukční ocel ze které je hořák vyroben?“

   Ano přečtěte si mou knihu a toto bude jedna ze sta otázek, která Vám bude  komlexně zodpovězena naprosto vyčerpávajícím způsobem.

    Ti zvídaví z Vás neodolají dozvěděti se o dalších asi 100 okolnostech v knize dopodrobna popsaných, které jim mohou pomoci udělat jejich hořák lepší, výkonnější, efektivnější, bezemisní, ekologický, nesmrdutý a bezpečnější. Mohou tak jít po přímé stezce k vysněnému cíli vědomě tvoříce. Má kniha stojí pouze 1000kč a můžete si ji objednat každý u mne na:  filip.zejda@seznam.cz


    Nebo také můžete naslouchat radám různých „borců“ často i průmyslníky placených neziskových trollů a plahočit se na různých větvích cest, které k cíli nikdy nedovedou s tím, že ztratíte mnoho času, drahého materiálu, pořídíte si mnoho vybavení a nakonec ztratíte i chuť se tím zabývat protože vytoužený hořák stále nemáte. Tak se pokorně vrátíte k placení složenek za energie – a o to jim jde především! Navíc máte něco jako čmuďák, který zanáší výměník kotle a spalinové cesty, ale svítí hezky to ano! Bohužel to svícení vevnitř kotle ale nebylo to, čeho jste chtěli dosáhnout…

Nebo se mýlím? Ale i to je možné, protože svět je tak krásný a lze jej vidět různě.

Filip Zejda

École de pilotage de l'année 2014

​​

PARTNERS

AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenail letouny... 
více

LINKS

tarifs pour la formation des pilotes et la location d'avions. 2020
Pdf soubor ke stažení zde...

Prévisions météorologiques pour nous.

Odkaz na novinky...

préparation avant le vol.
Odkaz zde...

contact rapide

-----------​

+420 603 107 704
filip.zejda@seznam.cz
Zbilidy 101, PSČ 588 05

Write us...