Pilotní výcvik za 15 dní!

Mnozí piloti si nedokážou představit kvalitní a poctivý intenzivní pilotní kurz, ve kterém by bylo možné získat za 15 dní pilotní licenci za předpokladu nulových předchozích pilotních dovedností. Někteří zapochybují, jestli je vůbec možné mít zažité pilotní dovednosti, znát dostatečně všechny úkony a vést spolehlivě letadlo. A i kdyby ano – přece takový pilot nemůže zažít všechny druhy počasí - bude tedy naprosto nepřipravený a první skutečně špatné počasí ho sundá z oblohy… Vždyť oni u věhlasné letecké školy dělali svůj pilotní výcvik roky…

Pojďme pěkně po pořádku:


Motivace začínajícího pilota je důležitá:

Honza L., klient naší letecké školy, se rozhodl, že nebude dojíždět z Brna na Vysočinu, ale moudře uvážil, že si zařídí nějaké to ubytování v místě výcviku. Bylo mu nabídnuto pěkné ubytování na letišti za 400 Kč/den na LKJI. Zakroutil hlavou a večer 12.9.2022 si rozbil svůj Áčkový stan, vybavený kamínky na dřevo a titanovým komínkem, ve kterém se usídlil.

Dá se říci, že Honza je velmi motivovaným klientem, pilotním studentem, který se poctivě učil teorii, přečetl a shlédl všechna videa, na které dostal odkazy, již před samotnými lety a stále si vyhledával samostatně nové zdroje a poučení k tématu a živě komunikoval o leteckých zážitcích a probraných úlohách s přítomnými piloty. Honza byl tedy připraven každý jeden den od 13.9.2022 poctivě cvičit a trénovat včetně dalšího samostudia z poněkud krkolomně napsané a nezáživné „Učebnice pilota“ a nad to si zaplatil a trénoval zkušební testové otázky z teoretických předmětů z Aerowebu. Každý den mohl chodit do místního hangáru, kde technici a stavitelé letadel opravovali, či stavěli svá letadla a viděl jak jsou konstruovaná a jak jsou udržovaná a jak jsou opravována.


Možnosti střediska pilotního výcviku:

Honza si vybral leteckou školu, o které měl dobré reference a o které se dozvěděl, že před nedávnem v Srpnu vycvičila Remiho B., cizojazyčného pilota, v anglickém jazyce za 19 dní. Vybral si ji tedy ke svému pilotnímu tréningu. Pro jistotu si zjistil i reference na tuto školu. Zjistil, že škola má k dispozici dvě stejná celokovová letadla stejného typu TECNAM P2002 Sierra, vybavená „glass cocpit“ EFISy s umělými horizonty, která mají velmi vysoké limity na boční a zadní složku větru a že má i k dispozici náhradní „letiště“ s osvětlenou jakoukoliv další plochou, kterou ale nelze používat k základnímu výcviku, ale slouží jako záložní základna s hangárem pro přelet letadla, to v případě, že by nad LKJI byla mlha, nebo nízká oblačnost či neletové počasí. Létat by se tedy dalo z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Přibyslavi, Částkovic, nebo dalších letišť v bezprostředním okolí. Jedno letadlo by bylo připraveno v Jihlavě a druhé ve Zbilidech asi 15 kilometrů západně.


Podzimní počasí:

Během prvních několika hodin jsme s Honzou čekali na pěkné a klidné počasí, kterého s ubývajícím měsícem Září bylo stále méně a méně. Vysněné babí léto se nekonalo! Honza se tak naučil létat i v relativně pěkném slunečném počasí se slunkem nízko na horizontu, které ho oslňovalo a proti kterému musel přistávat. Naučil se i létat v trvalém dešti pod stratovitou oblačností s občas špatnou rozlišitelností horizontu, kdy přecházel na umělý horizont, aby se v zápětí vrátil k horizontu přírodnímu.    

Honza se musel naučit přistávat a vzlétat v dešti, kdy přes čelní sklo opět moc dobře neviděl ven a musel nacítit přízemní efekt spolu s prostorovým vnímáním okolní výšky, aniž by otáčel hlavou, nebo se díval bokem. Honza létal také i v hustých přeháňkách. Zažil i několik přechodů front a létání mimo bouřkové uskupení kumulonimbů s vytékající hůlavou. Honza se také naučil létat vně oblačnosti v prostoru třídy G, tedy do 300m Nad zemským povrchem a s náležitým odstupem od mraků ve vzdušném prostoru třídy E. Ráno Honza našel letadlo pokryté námrazou a musel ji před letem odstraňovat. Dá se tedy říci, že kromě sněhu zažil všechny druhy počasí, různé směry a síly větru, včetně přistání se zadním větrem, počasí se střihy větru a se silnějšími turbulencemi. Honza také létal z několika různých letišť s různými povrchy.


Rozvržení výcviku pilota:

Honza při nástupu do intenzivního kurzu tvrdil, že má čas do 28.9.2022 a potom nastupuje do nové práce. Dohodli jsme se, že oba uděláme vše co bude v našich silách s přihlédnutím k bezpečnému provedení letů tak, aby výcvik ukončil před tímto termínem.

Bylo zřejmé, že k tomu bude muset přizpůsobit i svou životosprávu s tím, že budeme létat jak jen brzo nám to počasí a mlhy dovolí a tak pozdě, aby bylo možné se v pořádku a s rezervou vrátit na jednu z našich základen. Rovněž jsem trval na tom, aby po obědě šel na poctivou hodinu, nebo hodinu a půl spát! To aby byl čilý i na odpolední létání. Přes den jsme tak zprvu létali jen jednu, později dvě až tři letové hodiny denně. V jednom dni, kdy se Honza nemohl řádně vyspat, protože ho budily hrající si děti, bylo vidět jak je kvalitní poobědový spánek důležitý. Poslední hodinu už nedával takové výkony jak bych od něj ve stupni jeho rozlítanosti očekával a výcvik jsme ten den předčasně raději ukončili. 19.9.2022 jsme si dali jeden den celý odpočinkový.Aby Honza zažil potřebnou látku před náročnými bezpečnostními a nouzovými přistáními. Následně jsme opět cvičili každý den ráno i večer, s tím že ráno se někdy kvůli mlhám a nízké oblačnosti protáhlo až do oběda.


Omezení ve výcviku pilota ultralehkého letadla.

Pilotní výcvik pilota ULL je definován předpisem a osnovou a současně ještě metodikou výcviku z porevoluční doby, kdy se létalo na raných ultralehkých konstrukcích letadel s velmi nízkými výkony a možnostmi. Vznikají tak různá omezení, která je nutné respektovat například, že žák ve výcviku má vybírat skluz v 50-ti metrech nad zemí, že může v jeden den odlétat maximálně 3. první sólo okruhy a že nemůže v jeden den nalétat více než 4. hodiny výcviku. Nebo, že se má v případě nouzového přistání soustředit jen a jen na jednu jím vybranou plochu. I s takovými náležitostmi je nutné se poprat a podřídit jim základní výcvik. Minimální počet hodin, které musí odlétat jsou stanoveny číslem 20 avšak předpokládá se, že k tomuto číslu se přiblíží spíše ti, kteří již měli předchozí letecké zkušenosti, třeba piloti kluzáků, závěsných padáků nebo rogal. Honza nalétal v základním výcviku pilota 29 hodin a 23 minut a z toho 5:52 hodiny létal ve výcviku zcela sám, kdy si poctivě a důkladně opakoval jednotlivé předtím nacvičené úlohy.


Nejvíce a nejpečlivěji prováděné úlohy v intenzivním výcviku:

Protože každý mnou vycvičený pilot tak jako i Honza si po základním výcviku může půjčovat má letadla v milionových hodnotách, dbám na to, aby uměl precizně provést bezpečnostní a nouzové přistání. K tomu jsem celý výcvik za dodržení osnov LAA připravil a k tomu jsem jej směřoval. Každý pilot se tedy učí už od přímého letu až po skluzy a zábranu pádu v zatáčkách na klapkách „vycítit“ letadlo. Pilotní tréning je zaměřen hlavně na to, aby se eliminovaly „strojnické typy“ pilotů - tedy ti piloti, kteří jsou bytostně závislí na různých přístrojích, ukazatelích a přesných hodnotách a přesně daných postupech s minimem dalšího uvažování a citu s letadlem. A Honza byl v minulém povolání lodní strojník...

Mým úkolem je piloty naučit létat podle citu, podle odezvy řízení, podle síly v řízení, podle sluchu. Pilot později pozná výkluzové a skluzové zatáčky v kožním čití – prostě pozná, že mu letadlo ujíždí pod zadkem a že je zatáčka špatná. Podle sluchu rozliší otáčky motoru na Vx a Vy a cestovní režim. Snažím se i o to, aby si pilot byl schopen podle zvuku i vibrací nastavit za letu stavitelnou vrtuli do požadovaného plnícího tlaku. Všelijak nutím piloty v nejpozdější fázi pilotního výcviku improvizovat a využívat jimi naučené a nacvičené prvky pilotáže k zvýšení jejich povědomí, že stejná věc lze udělat mnoha jinými postupy a některé jsou vhodnější a některé méně.

Později, když je pilot dostatečně rozlétaný a je po zvládnutém nácviku nouzových přistání, dávám do každé úlohy jedno, nebo dvě skutečná nouzová přistání bez varování k utvrzení návyků. Honzovi to pomohlo uvědomit si jeho limity a výšky, kde je ještě schopen adekvátně reagovat a pod jaké výšky se raději nebude pouštět v členitější krajině, pochopil, že se nebude plazit v 300m nad zemí nad rozsáhlými lesy, vodami, nebo městy a že pokud mu oblačnost nedovolí je přestoupat na dokluz na vhodnou plochu, tak je rozhodně oblétne. Honza se také naučil rozpoznávat různé druhy terénu a prioritně vyhledávat pastviny pro bezpečnostní přistání jako nejvhodnější plochy pro následný vzlet po bouřce, kdy oproti poli jsou stále použitelná k vzletu.


Pilotní zkouška:

Jako instruktor jsem si vybral inspektora, který provede kvalitní závěrečnou zkoušku dovedností pilota a před kterým se provede i schválený test na webu Letecké Amatérské Asociace. Inspektora jsem si vybral z předchozích zkušeností takového, který má podle potřeby čas, je velmi šikovný a znalý a současně sám provádí výcvik pilotů vyšších kategorií pilotů v anglickém jazyce. Sice máme inspektora trochu dál od domovského letiště, ale zase máme výhodu v tom, že úmyslně nestresuje pilotní žáky při závěrečné zkoušce a pilotům dá i šanci si opravit nějakou tu drobnou chybu, která může vzniknout z různých příčin, třeba nepochopením inspektora, jeho pokynů, nervozitou žáka, nebo neznalostí cizího prostředí a násobně kratší plochou k přistání a vzletu, než na domovském letišti. Je skvělé že Honza dostal ještě dodatečné rady jak co může udělat ještě jinak a nejspíš vhodněji.


Nyní si Honza dojede na LAA, kde mu na základě předložení "Osobního listu" potvrzeného a oraženého inspektorem provozu – zkušebním inspektorem bude při předložení poplatku a fotografie pasového formátu vydán pilotní průkaz. Poté si již může létat svobodně, jak bude chtít, v souladu s předpisy a zákony.

Samozřejmě, rád bych Vám přiblížil, jak skvělý pocit je když se stanete pilotem a jaký je to úžasný zážitek létat s ptáky a mít vlastní křídla! (některá letadla, zejména ta jednomístná jsou tak postavená, že tento pocit nabuzují)

Před tím, než se stanete pilotem, budete muset projít pilotním výcvikem, který je náročný a zároveň velmi vzrušující. Během výcviku se naučíte všechny důležité dovednosti, které jsou potřebné pro bezpečné ovládání letadla. Budete se učit, jak řídit letadlo, jak plánovat lety, jak zvládat různé situace a jak komunikovat s řídící věží.

Po absolvování výcviku budete muset podstoupit pilotní zkoušku, která je důležitou součástí získání pilotního průkazu. Tuto zkoušku provede zkušební inspektor, který zhodnotí Vaše schopnosti a dovednosti v řízení letadla. Je to velmi vzrušující okamžik, kdy dokážete předvést všechny své schopnosti a získat ocenění za Vaši tvrdou práci.

A nakonec, když získáte pilotní průkaz, otevírají se pro Vás dveře do fascinujícího světa letectví. Budete moci létat kdekoli a kdykoli budete chtít, za předpokladu dodržování předpisů a zákonů. Můžete létat přes hory, přes moře a přes města, můžete cestovat kamkoliv a poznávat nová místa, a to vše s výhledem z neuvěřitelných výšek. Dnes už to ULTRALEHKÁ letadla umožňují!

Je to neuvěřitelně vzrušující a zároveň uspokojivý pocit být pilotem. Pokud máte sen stát se pilotem, neváhejte a dejte se do toho. Pamatujte si však, že to vyžaduje tvrdou práci a cílevědomost, ale výsledek rozhodně za to stojí!"

A je na mě abych Vás vše naučit tak, aby jste nepoznali že jde o tvrdou práci, ale aby Vás výcvik bavil v každém kroku v každé minutě a o to mi jde také. Můžeme spolu poznat Vaše limity a postupným téningem je i posunout - velmi daleko - jak si budete přát! Nakonec  i z Vás může být bush pilot a létat kdekoliv.

Jistě si řeknete: "Dobře jednou se to povedlo vycvičit pilota za 15 dní, ale nejde to vždy" Ano máte pravdu, někdy je problém počasí, někdy chce pilot výcvik pořádně prožít a umět více.

 Povím Vám další dva příběhy z mé  instruktorské praxe:

Remimu Blochovi stačilo  k získání pilotní licence na ULL za 19 po sobě jdoucích dní! Z toho byly 4 dny neletové, kdy jsme se věnovali pouze teorii. Remiho prioritou byl  kvalitní intenzivní letecký výcvik v angličtině protože v jeho rodném jazyce jsme si moc nerozuměli, a chtěl k dispozici instruktora dle potřeb a na plný úvazek... Létali jsme na letadle Tecnam P 2002 Sierra z Jihlavy, Částkovic a Třebíče celkem 30hodin a 30 minut. Remimu přeji mnoho leteckých zážitků a možnost dalšího růstu až do kabiny pilota dopravního pilota jak by si přál. Následně se Remi přeškolil na své letadlo a již létá samostatně.

Renda, chlapík kolem 53 let který výcvik dělal 38 dní, si ho chtěl užít a ctěl po letu vždy přestávku na zažití a tvrdil že není kam spěchat.

Tito  vycvičení piloti jsou důkazem toho, že  kvalitní pilotní výcvik je možné zvládnout velice rychle.  Jak rychle lze zvládnout kvalitní pilotní výcvik záleží na mnoha okolnostech: na pilotní škole, na instruktorovi, na školních letadlech, na počasí  a samozřejmě nejvíce na Vás, jak se budete ochotni učit a jak často budete jezdit na výcvik, nebo jestli zvolíte intenzivní  každodenní výcvik, při kterém samozřejmě ušetříte Vaše finanční prostředky. Máme tady i možnost levného ubytování přímo na letišti LKJI.


Filip Zejda

LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805